Peugeot před nějakou dobou modernizoval své dvě SUV: 3008 a 5008. My jsme v nejnovějším testu proklepli větší z nich. Posadili jsme se za volant Peugeotu 5008 GT s nejvýkonnějším benzinovým motorem PureTech 180.
Facelift auto oživil
Modernizace pět tisíc osmičce rozhodně pomohl. Ne snad, že by předtím vypadala špatně, ale teď je to ještě lepší. Nejvíce se změnila přední část, která dostala jiný nárazník a nově tvarované světlomety. Ty přišly o své vykousnutí ve spodní části, ale zároveň dostaly po vzoru 508 „zuby“. Ty fungují jako denní svícení nebo ukazatele směru. Jiná je i maska chladiče, která jako by plynule přecházela do blatníků. Je v ní (ještě staré) logo automobilky a nad ním je na kapotě (pro Peugeot již tradiční) označení modelu. Méně se změnila zadní část, kde se facelift omezil prakticky jen na upravené svítilny s přepracovanou grafikou a dynamickými ukazateli směru.
Z hlediska vzhledu nenajdeme mnoho změn ani uvnitř. Peugeot si připravil hlavně jiné čalounění a obklady. Novinkou je i větší možnost nastavování digitálního přístrojového štítu Peugeot iCockpit. Potěší středový displej multimédií, jehož uhlopříčka narostla o dva palce na celkových 10″. Na displeji jsou po stranách po vzoru DS7 Crossback údaje klimatizace, takže už není nutné pokaždé přepínat zobrazení obrazovky.
Modernizace přinesla i vylepšení výbavy. Novinkou – a v tomto segmentu velmi netradiční – je systém nočního vidění, který opět přichází z modelu 508. 5008 má po faceliftu vylepšenou také funkci aktivní hlídání jízdních pruhu, která ji udržuje uprostřed jízdního pruhu, a umí rozpoznávat více dopravních značek (kromě rychlostí nově třeba i STOP nebo zákaz předjíždění).
Tříválce nebo čtyřválce
Peugeot 5008 je poměrně velké auto, vždyť na délku měří 4641 mm, široké je 1844 mm a vysoké 1646 mm. Přesto ho může pohánět i benzinový tříválec 1.2 PureTech 130. Lepší ale bude testovaný čtyřválec PureTech 180, který se ovšem pojí výhradně s výbavami GT a GT Pack. V prodeji je 5008 i s naftovými čtyřválcovými motory 1.5 BlueHDI 130, respektive 2.0 BlueHDI 180 (ten je ale opět v nabídce jen s výbavami GT a GT Pack).
Testovaný Peugeot 5008 je nejrychlejším z nabídky. Benzinový turbomotor poskytuje výkon 133 kW/180 koní a 250 Nm točivého momentu. Z 0 na stovku dokáže zrychlit za 8,3 sekundy a jede až 219 km/h.
5008 je ale také poměrně těžké auto, když podle technických údajů váží přes 1,6 tuny. Dynamika není špatná, ale při zrychlování se projevuje nevelký točivý moment, protože v nižších otáčkách je auto spíše línější, ale jakmile se ručička dostane nad 3000 ot./min, auto ožije.
Motor je parádně odhlučněn, do interiéru jeho zvuk výrazněji proniká až teprve, pokud začnete tlačit na pilu. V tu chvíli se také zvyšuje spotřeba paliva. Tu jsme ale za celý testovací týden drželi mezi 7 a 8 l/100 km, přičemž jsme se s 5008 nejčastěji pohybovali po dálnicích a ve městě.
Peugeot naladil podvozek u 5008 GT hlavně do komfortu. Jízda je houpavější a to i na 19″ kolech, kvůli nimž se občas zejména na ostrých nerovnostech drncání k posádce dostane. Podvozek je ale tichý.
Praktičnost na jedničku?
Peugeot 5008 je největším z modelu francouzské značky, který by tak měl být i tím nejpraktičtějším. Je tomu opravdu tak?
Jde o až sedmimístné auto, přičemž zadní dvě sedadla se schovávají pod podlahou zavazadlového prostoru (kvůli tomu nemůže být 5008 plug-in hybridní – nevešly by se sem baterie). Jejich vyklopení není nijak složité ani těžké a zvládne to i křehká žena. Přístup na ně je skrze zadní boční dveře, ale je to spíše pro fyzicky schopnější pasažéry, babičky a dědečkové by raději měli sedět uprostřed. Místa na těch úplně zadních sedadlech není mnoho (speciálně pro nohy), ale dá se zvětšit posunutím prostřední řady dělených sedadel dopředu. Upravovat lze i sklon jejich opěradel.
Dostatečně velký je i kufr. Jeho objem je v pětimístném uspořádání působivých 702 litrů (pod kryt zavazadelníku). Pokud by vám to nestačilo, lze sklopit i prostřední řadu sedadel. U té se nesklápějí jen opěradla, ale jsou zkonstruována tak, že se sklopí i se sedákem do podlahy a vytvoří v kufru rovnou ložnou plochu s délkou až 3179 mm. Objem kufru se pak zvětší až na dva tisíce litrů. Možné je také třetí řadu sedadel zcela vyjmout, dostanete pak další stovky litrů objemu.
Na předních sedadlech i ve druhé řadě sedadel je dostatek prostoru i pro nadprůměrně vzrostlé postavy. Sedadla jsou pohodlná a v testovaném autě i elektricky nastavitelná a s masáží. Dlouhé cestování tak posádka zvládne úplně bez problémů.
Závěr a cena
Peugeot 5008 je po modernizaci hezčí a lépe jezdí. I ve verzi GT jde o spíše komfortnější SUV, hodící se i na delší trasy. Testovaná verze s nejvýkonnějším benzinovým motorem nemá problém s dynamikou a nabídne i hodně slušnou spotřebu paliva. Velkou výhodou je také vnitřní prostor a variabilita.
Ceník 5008 aktuálně startuje na akčních 614 tisíc korun s tříválcem 1.2 PureTech 130, respektive 654 tisíc korun s naftovým motorem 1.5 BlueHDI 130. Testovaný kus ve verzi GT Pack začíná na akčních 950 tisících korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,5008 GT 1.6 PureTech 180
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,133 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:,250 Nm při 1650 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.3 s
Maximální rychlost:,219 km/h
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.0
Emise CO2:,158 g/km
Objem nádrže:,56 litrů
Délka:,4641 mm
Šířka:,1844 mm
Výška:,1646 mm
Rozvor:,2840 mm
Pohotovostní hmotnost:,1596 kg
Objem zavazadlového prostoru:,702 (780) / 1862 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]