prvni_jizda-2021-peugeot_3008-a-peugeot_5008-facelift- (4)

Peugeot uvedl na trh modernizované modely 3008 a 5008 a my jsme se s nimi (zatím jen krátce) seznámili. Co přinesou za novinky kromě nového tvaru předních světlometů s kly pro denní svícení?

Vnější design

Peugeot 3008 i Peugeot 5008 stojí na stejných základech, tedy koncernové podvozkové platformě EMP2. Společné mají ale i další věci, zejména design přední části. To je také nejvýraznější změna z celého faceliftu. V posledních letech dělá většina automobilek designové změny u faceliftů jen velmi decentní, ale Francouzi to vpředu vzali pěkně od podlahy. Designově se totiž 3008 i 5008 přiblížily 508, protože dostaly LED denní svícení se svislým proužkem diod do nárazníku.

Není to ovšem jediná změna na světlometech a na přídi. Světlomety dostaly přepracované spodní „vykousnutí“ volně přecházejí do masky chladiče, která jako by ani neměla hrany – sama automobilka ji označuje jako „unikátní bezrámovou masku“. Abyste ale poznali, jestli se díváte na větší nebo menší z crossoverů, dal jim Peugeot po vzoru ostatních modelů označení nad masku.

Zbytek auta už se ale téměř nezměnil, spíše se jen tak pozvolna retušovalo. Z bočního pohledu není nového nic, z toho zadního zaujme jen velmi zlehka přepracovaná grafika světlometů. Ty navíc dostaly dynamické LED ukazatele směru.

Peugeot 3008 má po modernizaci. Navazuje na nejnovější designový jazyk značky

Vnitřní design a výbava

Pokud jste seděli v Peugeotech 3008 nebo 5008 před modernizací, v interiéru to budete dobře znát. Tady se také skoro nic nezměnilo. Za zmínku snad stojí jen nové bezrámové vnitřní zpětné zrcátko a to, že možnost změny jízdních režimů je v modelech už ve standardu. Tlačítko na jejich změnu se nachází na středovém tunelu.

Přečtěte si také:  Peugeot v ČR zavádí službu Peugeot Services Store. Rozšiřuje konektivitu současných modelů

Novinkou je i další tlačítko, kterým se aktivuje kamera nočního vidění. Tu poprvé dostal Peugeot 508 a nyní se dostává i do 3008 a 5008. Kamera umí navíc rozpoznávat chodce, cyklisty a další postavy a na černobílém obraze na displeji je navíc umístit do kontrastního barevného rámečku. Lepší je i funkce automatického brzdění v případě zpozorování chodce nebo cyklisty, ale také kamera a samotný systém rozpoznávání dopravních značek.

Co zůstalo, to je základní architektura Peugeot i-Cockpit, kdy jsou palubní přístroje před řidičem úplně na vrchu palubní desky, díky čemuž není třeba používat head-up displej. Mnoho kolegů si stěžuje na to, že přes volant na ně nevidí, ale já s tím problém neměl, viděl jsem na ně dobře. Měřím 180 cm. Digitální kokpit zůstal obyčejný, nedostal se sem 3D i-cockpit, který dostala současná generace Peugeotu 208, ale stále si můžete měnit jejich design. Slouží k tomu speciální tlačítko přímo na volantu a mezi jednotlivými zobrazeními vás čekají pěkně zpracované animace.

Peugeot 5008 se představuje po modernizaci. Přebírá prvky z modelu 508

Chvíli to vypadalo, že v Peugeotu zapracovali i na často kritizovaném ovládání veškerých funkcí přes displej. Po vzoru DS 7 Crossback se totiž na bocích středového displeje trvale zobrazuje teplota, ale změnit ji nelze. Kvůli změně teploty tak stále bude třeba měnit celou obrazovku, což je – zejména pokud například jedete podle navigace (a je jedno, jestli vestavěné nebo pomocí Google Auto či Apple CarPlay) – docela otravné.

Vnitřní prostor a uspořádání se v rámci modernizace samozřejmě nezměnily. Peugeot 3008 může být jen pětimístný, zatímco 5008 umí nabídnout až sedm sedadel, přičemž kus, který jsme se krátce svezli, sedmimístný byl. Na sedadlech je pro 180cm pasažéra dostatek místa, je ale potřeba posunout druhou řadu sedadel dopředu. Přístup je ale na třetí řadu sedadel složitější a kolena jsou kvůli vyšší podlaze docela vysoko. Úplně ideální to není ani v druhé řadě sedadel, kde jsou tři samostatná sedadla, protože i tady bych si dokázal představit nižší podlahu a tím pádem níže umístěna kolena. Není to ale zdaleka nepohodlné.

Komfort především

Krátce jsme se posadili za volant obou modelů, navíc obou ve vrcholné výbavě GT Pack, respektive GT. Zatímco 5008 poháněl dvoulitrový naftový motor, tak 3008 měla pod přední kapotou 1,6litrový benzinový motor. Obě dvě auta byla také vybavena automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Čtyřkolku Peugeot se spalovacími motorizacemi nenabízí, pohon všech kol dostanete jen u některých plug-in hybridních verzí, přičemž zadní kola pohání právě elektromotory.

Peugeot pohon všech kol nahrazuje funkcí Advanced Grip Control. To je elektronický systém, který upravuje nastavení plynového pedálu, stabilizace, ale i brzdového pedálu tak, aby se dokázal přizpůsobit jednotlivým povrchům, po nichž auto může jet. Simulovat tak může třeba sníh, bahno a podobně. Součástí je také Hill Assist Descent Control, tedy systém automatického brzdění při sjíždění prudkých svahů.

První kilometry: Peugeot 5008

První krátkou jízdu jsme absolvovali za volantem Peugeotu 5008 GT Pack 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8. Složitý název prozrazuje, že jde o nejvyšší verzi výbavy s nejvýkonnějším 180koňovým motorem s funkcí Start/stop a automatickou osmistupňovou převodovkou.

Přečtěte si také:  Test Renault Espace 2.0 dCi (2020)

Motor má 130 kW/177 koní a 400 Nm, což nejsou vůbec špatné hodnoty. 5008 je velké a docela těžké auto (provozní hmotnost atakuje 1,7 tuny), ale přesto má slušnou dynamiku. S autem jsme ale zatím najezdili jen pár kilometrů po městě a městském okruhu, takže na nějaké detailnější hodnocení je zatím brzy. Na to si počkáme až do klasického testu.

Co jsme ale poznat mohli, to je povedené odhlučnění motoru hned po startu i při jízdě. Převodovka se snaží řadit v co nejnižších otáčkách, ale přesto zbytečně nepodtáčí motor. Tomu odpovídá nakonec i naladění podvozku, které klade důraz na komfort. I kvůli tomu, že je celkově odhlučnění motoru tak dobré, občas uslyšíte od kol (jezdili jsme na 18″) na nerovnostech decentní bubnování. Kola jsou ale stále spojena se silnicí a neodskakují.

První kilometry: Peugeot 3008

Přesednutí do Peugeotu 3008 neznamenalo v interiéru skoro žádnou změnu, výjimkou je jen pohled do vnitřního zpětného zrcátka, protože zadní sklo je blíže. Že jde o menší auto navíc poznáte hned po rozjetí.

V tomto případě šlo o Peugeot 3008 GT 1.6 PureTech 180 S&S EAT8, tedy s nejvýkonnější motorem z nabídky vůbec – nebudeme-li brát v potaz plug-in hybridní verze s výkonem až 300 koní. Čtyřválec má 133 kW/180 koní a 250 Nm, což mu umožní sprint z místa na stovku za 8 sekund.

Zajímavé je, že tento benzinový motor není zase o tolik tišší, než ten naftový v 5008, podle zvuku byste si je navíc mohli klidně i poplést. V nižších otáčkách je znát, že točivý moment není nijak vysoký, naopak jakmile se dostanete nad 3000 ot./min, auto působí o poznání živěji, ale i přesto je 3008 také spíše komfortním autem na delší cesty s tím, že o podvozku by se dalo napsat po pár kilometrech jízdy po pražských hlavních tazích totéž, co je zmíněno výše u 5008. 

Závěr a cena

Modernizované Peugeoty 3008 a 5008 poznáte z přední části na první pohled. Z hlediska designu auta jednoznačně prokoukla. Jednoznačně zapadají do nejnovější modelové řady značky Peugeot. Stejně tak poznáte, že jde o Peugeot i v interiéru, protože oba modely si zanechaly i-Cockpit, ovšem ten obyčejný, nikoliv 3D jako mají 208 a 2008. A to je škoda.

Z krátkého jízdního seznámení u obou aut shodně vyplynulo, že volba padla na komfort – a to jak sluchový, protože motor je velmi dobře odhlučněn, tak i ten od podvozku. Potěší dostatek místa v obou modelech, přičemž 5008 může být až sedmimístná.

Přečtěte si také:  Akcionáři schválili projekt fúze mezi FCA a PSA. K úplnému dokončení má dojít 16. ledna 2021

Pokud se podíváme do ceníků, zjistíme, že 3008 startuje na akčních 562 tisících korun, zatímco za 5008 zaplatíte nejméně akčních 605 tisíc. V obou případech jde o verze výbavy Active s benzinovým tříválcovým motorem 1.2 PureTech 130. Pokud by vás zajímaly ceny detailněji, pak si je můžete prohlédnout zde: ceník Peugeot 3008 a ceník Peugeot 5008.