Nejnovější modely Peugeotů vypadají hezky, najely na design, který lze v dnešní automobilové šedi rozeznat na první pohled, ale jak jezdí? To jsme zjišťovali za volantem kombíku Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech 130 EAT8.
Kombík má i delší rozvor
Peugeot 308 SW nové generace následuje pár měsíců po hatchbacku a prakticky po zadní dveře je stejný.Liší se logicky zadní část. Ta je oproti hatchbacku úplně odlišná – je logicky delší a zároveň má i úplně jiné víko kufru. Zatímco Peugeot 308 má vzadu propojené světlomety, tak 308 SW nikoliv, má ale naopak decentní kachní křídlo jako spojler.
Z čelního pohledu ani v kabině rozdíly nejsou. Uvnitř tak najdeme pro Peugeot typickou kapličku přístrojů iCockpit až na vrchu palubní desky, kvůli čemuž není ve výbavě head-up displej a naopak je tu opravdu maličký volant. Palubní deska dostala několik novinek, přičemž hlavní důraz je kladen na dotekové ovládání. K tomu slouží nejen displej infotainmentu, ale také tzv. i-toggles. To jsou – jak to automobilka sama nazývá – plně konfigurovatelné virtuální přepínače. Najdeme je pod displejem infotainmentu a mohou mít různé funkce. Bude záležet jen na vás, co s nimi budete chtít ovládat. Na výběr jsou menu nastavení klimatizace, telefonní kontakt, rozhlasová stanice, spuštění nějaké aplikace a podobně. Výhodou je, že se tam dá uložit i ovládání systému Start/Stop. Obsah ovladače se nastavuje přes displej multimédií podobným způsobem jako domovská obrazovka na chytrém telefonu.
Na kombi verzích je nejdůležitější to, kolik toho dokáží odvézt. V případě Peugeotu 308 SW je toho o poznání více než u hatchbacku. Kombík totiž v Peugeotu celkově prodloužili o 269 mm na 4636 mm a zároveň o 55 mm prodloužili i rozvor náprav (2732 mm). Více místa je tedy nejen v kufru, jehož základní objem je 608 litrů, ale také na zadních sedadlech.
Benzinová jedna dvojka
Pod kapotou francouzského kombíku je na výběr mezi benzinovým a naftovým motorem, ale pohánět jej může i plug-in hybrid. V případě testovaného kusu šlo o benzinovou motorizaci. Jde o 1,2litrový tříválec s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 96 kW/130 koní a kombinovat jej lze s manuální šestistupňovou převodovkou nebo s osmistupňovým automatem, což byl i náš případ. Poháněná budou vždy výhradně přední kola, Peugeot pro své osobní modely pohon všech kol nenabízí.
Převodovka si s motorem velmi dobře rozumí, ačkoliv na rozjezdu je spíše rozvážná. Snaží se motor držet v ideálních otáčkách podle toho, jak řidič šlape na plyn. Při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu se nebojí podřadit. Dynamika auta není špatná (ale motor nepůsobí nijak zábavně, má nudný a zcela plochý projev), přesto, pokud jej naložíte, budete muset třeba o předjíždění pomalejších aut na okreskách více přemýšlet. Tříválec pod kapotou je při klidné jízdě ustálenou rychlosti slušně utlumený, ale jakmile sešlápnete plynový pedál, začne se jeho typický zvuk do interiéru dostávat více. Přesto stále pohodu na palubě narušit nedokáže.
Spotřeba paliva je podle výrobce v kombinovaném režimu 5,8 l/100 km. V rámci testu jsme se nejčastěji pohybovali zlehka nad 7 l/100 km. Objem palivové nádrže je 52 litrů.
Povedený podvozek
Velkým, možná vlastně dokonce největším překvapením auta bylo naladění podvozku, ten je totiž spíše komfortnější. I díky lehkému předku ovšem 308 působí agilně a na otočení volantem reaguje a rychle zatočí. Díky delšímu rozvoru je v oblouku stabilnější než hatchback. Působí ještě o něco „dospělejším“ dojmem.
Nejlepší je na tomhle autě to, jak nenuceně po silnici jezdí. Podvozek je tichý a snaží se velmi dobře vyhladit malé, ale i ty větší nerovnosti a nástrahy českých silnic. Při svém komfortu přesto stále drží kola na povrchu a ani na rozbitém asfaltu v zatáčce neodskakuje. Jezdit s ním tak nějak rozumně svižně na okreskách je tak vlastně docela zábava, ačkoliv by se to prapůvodně na první pohled nemuselo vůbec zdát. Testovaný Peugeot 308 SW potěší ale i ve městě. Opět nejen podvozkem a jeho naladěním, ale i tím, jak velký má rejd.
Závěr a cena
Peugeot 308 SW je pěkné auto, které nabídne vcelku hodně vnitřního prostoru. Čtyřčlenná posádka může pohodlně vyrazit i na hodně dlouhý výlet, aniž by se uvnitř musela nějak omezovat.A omezovat se nebude třeba ani se zavazadly. 608 litrů základního objemu je opravdu hodně. Auto je sice pětimístné, ale prostřední zadní sedadlo je spíše za trest. Sedí se na vyvýšeném místě a v opěradle není žádné boční vedení. Auto není ani nijak moc široké, takže tři velcí pasažéři vzadu se budou mačkat.
Benzinový motor (ten je v nabídce pouze jeden) nepřekypuje dynamikou, ale svižně s ním (nenaložené) auto jet dokáže. Převodovka si přitom s motorem dobře rozumí a nezmatkuje. Snad jen rychlejší rozjezdy kdyby mohla dostat.
A cena? Francouzský kombík nižší střední třídy startuje s testovaným motorem, ale s manuální převodovkou ve výbavě Active Pack na 650 tisících korunách. Výbava GT, respektive GT Pack manuální převodovku neumí a cena je od 875 tisíc korun za GT, respektive 930 tisíc korun za lepší výbavu GT Pack, kterou měl i testovaný kus.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech 130 EAT8 |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 5500 ot./min |
Točivý moment: | 230 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9.9 s |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5.8 l/100 km |
Emise CO2: | 131 g/km |
Objem nádrže: | 52 litrů |
Délka: | 4636 mm |
Šířka: | 1852 mm |
Výška: | 1442 mm |
Rozvor: | 2732 mm |
Provozní hmotnost: | 1420 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 608 litrů |