test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (1)

Test Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 4. 2022


Peugeot v posledních letech rozjel designovou revoluci a z aut, která nebyla na pohled nijak zásadně atraktivní, udělal hezká auta. Jakkoliv je design věcí subjektivní, pojďme se na novou generaci Peugeotu 308 zkusit podívat objektivně v klasickém redakčním testu.

Do toho dorazil Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8. A to je plug-in hybridní verze, kombinující 1,6litrový přeplňovaný benzinový motor a elektromotor. V nabídce je také slabší verze HYBRID 180 e-EAT8, která se liší méně výkonným spalovacím motorem.

Design

Nový Peugeot 308 navazuje na nejnovější designový jazyk francouzské automobilky, s nímž poprvé před několika lety přijela nová generace Peugeotu 508 a přebírají ji všechny nové modely. Jde hlavně o vzhled přední části, která má „lví zuby“, tedy vertikální světlomety denního svícení v předním nárazníku. Nový Peugeot tak dnes poznáte na první pohled.

test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (2)

Přední světlomety jsou navíc už od základní výbavy pouze LEDkové. U verzí GT a GT Pack jsou LED světlomety ještě tenčí a mohou být vybaveny i funkcí Peugeot Matrix LED Technology. Díky tomu je možné jezdit i ve tmě na dálkové světlomety, protože kamera za čelním sklem dokáže vypínat jednotlivé segmenty LED v předních světlometech tak, aby ostatní řidiči nebyli oslňováni.

Designéři si ale dali záležet i na zadku auta. Přes ten prochází po celé jeho šíři černý pruh, v němž jsou ukryté nejen světlomety, ale také otevírání kufru. Tento pruh však není přesně zasazen do víka zavazadelníku, ale v prohlubni pod ním. A vypadá to hodně zajímavě. V testované bílé barvě auta sice zaniknou tvary karoserie, ale naopak vyniknou tyto kontrastní prvky.

Také uvnitř se mezigeneračně změnilo mnoho. Kaplička přístrojů iCockpit na vrchu palubní desky zůstala, Peugeot kvůli tomu nepoužívá head-up displeje, ale zbytek palubní desky je zcela nový. Digitální ovládání stále převládá, ale grafika multimediálního systému a rozdělení displeje umožňují mnohem jednodušší ovládání, protože po stranách zůstávají panely ovládání klimatizace.

test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (17)

K tomu je tu také nová funkce i-toggles, což jsou plně konfigurovatelné virtuální přepínače. Ty jsou v interiéru pod displejem a nahrazují klasický panel klimatizace. Každý přepínač představuje jeden čtverec a je to doteková plocha, kterou si může řidič nadefinovat podle sebe. Může tam být nastavení klimatizace, telefonního kontaktu, rozhlasové stanice, spuštění aplikace a podobně. Tyto ovladače se nastavují přes displej multimédií podobným způsobem jako domovská obrazovka ve vašem mobilním telefonu.

Plug-in hybridní pohonná jednotka

Pod kapotou je ta nejvýkonnější a nejdražší verze z nabídky. Jde o 225koňový plug-in hybrid s pohonem předních kol a automatickou osmistupňovou převodovkou. Jde o kombinaci spalovacího motoru s objemem 1,6 litru, výkonem 132 kW/180 koní a s 250 Nm, který doplňuje elektromotor s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 165 kW/225 koní a maximum točivého momentu vrcholí 360 Nm. A i přestože jde o auto, které váží přes 1,7 tuny, nejede vůbec špatně. Z místa na stovku zrychlí za 7,5 sekundy a maximální rychlost je 235 km/h.

To hlavní ale je, že umí jezdit čistě na elektřinu a to až rychlostí 135 km/h. Dojezd, který udává Peugeot na plně nabitou baterii, je až 60 km, respektive až 74 km v městském provozu. To jsou ale hodnoty, na které jsme se dostat nedokázali. Podle našich zkušeností je to spíše kolem 40 čistě elektrických kilometrů.

test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (15)

Plug-in hybridní pohonné ústrojí má ale i další výhody. Díky hodně výkonnému elektromotoru jsou totiž reakce na sešlápnutí plynu okamžité a auto se ihned rozjede, nemusí totiž čekat na ty správné otáčky spalovacího motoru. Není to dobré jen při předjíždění, kdy je zpravidla potřeba co největšího zrychlení, ale je to příjemné při běžné jízdě. Elektromotor pak dokáže vykrýt i ty situace, kdy převodovka řadí, takže jízda je příjemně hladká.

To ale platí pouze v situacích, kdy je baterie nabitá. Pokud nabitá není, sice si zanechává nějakou energii (nikdy se nevybije do 0 %, jakkoliv se to tak na displeji tváří) na případné potřebné zrychlení. S vybitou baterií se ale plug-in hybridní auta – testovanou 308 nevyjímaje – chovají skoro jako auta s čistě spalovacím motorem, respektive mild-hybridy, protože spalovací motory při plachtění často deaktivují. Když nebudete plug-in hybrid dobíjet, postrádá tak svoji největší výhodu, kterou je schopnost jezdit čistě na elektřinu.

Peugeot samozřejmě do svých plug-in hybridů nabízí různé režimy jízdy pro hospodaření s elektrickou energií. Kromě toho primárně elektrického, kdy se snaží auto jet co nejvíce na elektřinu, je tady i automatický hybridní, kdy vytěžuje oba motory tak, aby byla jízda co nejúspornější, tak je tu i režim e-Save. A ten nastaví auto tak, aby využívalo spalovací motor a elektrickou energii v bateriích nespotřebovávalo. To je vhodné situace, kdy máte nabité baterie, ale budete je potřebovat později – například v centru měst, kam se bude smět jen při jízdě čistě na elektřinu a podobně. Tento režim umí také nabít baterie během jízdy, ale významně zvýší spotřebu benzinu.

test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (18)

Nakonec je škoda, že dojezd auta není nijak velký. Kapacita baterie je jen 12,4 kWh, což vystačí asi na 40 kilometrů dojezdu, a palivová nádrž má objem pouze 40 litrů. Spotřeba auta je s nabitou baterií hezká, dá se v klidu dostat na hodnoty kolem 4-5 l/100 km, ale pokud se baterie vybije, počítejte s tím, že bude kolem 7-8 l/100 km.

Podvozek testovaného Peugeotu 308 je spíše tužší. Ačkoliv není z nejlehčích, dokáže na kvalitních silnicích docela slušně a hbitě reagovat na pohyby volantem. Problémem ale nejsou ani rozbité cesty, kde se auto podkladu drží statečně a nepůsobí nervózně.

Plug-in hybrid a praktičnost

Pětidveřový hatchback není prototypem ideálního rodinného auta a pokud je to plug-in hybrid, bude to platit dvojnásob. Jak je na tom pětidveřová 308, která s sebou vozí baterie? Popravdě to není žádná sláva, ale na druhou stranu to není ani žádný velký průšvih. V kabině rozdíl oproti 308 s čistě spalovacím motorem (vybrat si můžete čistě benzinový nebo naftový) rozdíl není vůbec žádný. Pro dva cestující vpředu (ti navíc mohou mít certifikovaná sedadla AGR) i dva cestující vzadu je místa dostatek, problém může nastat jen ve chvílích, kdy byste vzadu chtěli převézt tři pasažéry. To sice půjde, ale pohodlné to rozhodně nebude.

test-2022-peugeot_308-plug-in-hybrid- (26)

Oproti čistě spalovacím variantám je ale menší zavazadlový prostor, protože baterie se nachází přímo pod jeho podlahou. Kvůli tomu tu nemůže být například ani dvojité dno. Pod podlahu se nedá schovat ani nabíjecí kabel. Plug-in hybrid má objem kufru na úrovni 361 litrů, čistě spalovací verze pak 412 litrů. Jako plug-in hybrid se nabízí ale i verze kombi, která má kufr samozřejmě větší.

Závěr a cena

Nový Peugeot 308 je podle ohlasů designově povedené auto, které i dobře jezdí. Testovaný plug-in hybrid dokáže ujet i několik desítek kilometrů čistě na elektřinu, což je zejména v dnešní době žádoucí, ale pokud jej nenabíjíte, naopak s sebou vozíte zbytečnou zátěž navíc a do ovzduší vypouštíte více emisí než s čistě benzinovým autem. Pochválit je třeba podvozek, protože ačkoliv je tužší, působí auto jistě.

Pohled do ceníku prozradí, že testovaná verze je vůbec tou nejdražší z nabídky (308 HYBRID 225 e-EAT8 – aktuální akční cena: 1 025 000 Kč s DPH). Je dokonce více než dvakrát tak drahý než ta vůbec nejlevnější verze z nabídky (308 Active Pack 1,2 PureTech 110 – aktuální akční cena: 490 000 Kč s DPH).

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,308 HYBRID 225 e-EAT8
Motory:,řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon spal. motoru:,132 kW/180 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spal. motoru:,250 Nm při 1750 ot./min
Výkon předního elektromotoru:,81 kW/110 koní při 2500 ot./min
Točivý moment předního elektromotoru:,320 Nm při 500-2500 ot./min
Výkon soustavy:,165 kW/225 koní
Točivý moment soustavy:,360 Nm
Maximální rychlost:,235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:,7.5 s
Převodovka:,osmistupňová automatická
Spotřeba:,1.2 l/100 km
Emise CO2:,26 g/km
Délka:,4367 mm
Šířka:,1852 mm
Výška:,1441 mm
Rozvor:,2675 mm
Objem zavazadlového prostoru:,361 litrů
Provozní hmotnost:,1708 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru