test-2021-renault_duster-20_16V-4x4-4AT- (2)

Test ojetiny Renault Duster 2.0 16V 4×4 (2019)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 31. 12. 2023


Když se na tohle auto podíváte, na první pohled uvidíte Dacii Duster. Ale moment, na ten druhý tady něco nehraje. Ony tady nejsou znaky Dacia, ale Renault! Ano, tohle je totiž Renault Duster, který se prodává na východních trzích, a pod kapotou má atmosférický dvoulitr.

Do České republiky se totiž pár kusů Renaultů Duster dostalo, možná už jste jej na silnici v provozu také potkali. Prakticky všechna auta pohání atmosférický čtyřválcový dvoulitr s nepřímým vstřikováním paliva, který je spojen s léty prověřeným čtyřstupňovým automatem a pohonem všech kol. A my jsme se jedním takovým autem krátce svezli.

Převlečená Dacia Duster

Na první pohled je to běžná Dacia Duster, na ten druhý si několika drobných odlišností všimnout lze. Tak třeba z čelního pohledu můžeme odhalit jinou masku chladiče s typickým tvarem pro starší modely Renaultu, v níž je velký znak automobilky, zakusující se i do kapoty. Jiný je samozřejmě také přední nárazník. Světlomety zůstávají beze změny, odpovídají dobové Dacii Duster, tehdy tu bylo LED denní svícení, ale pro potkávací a dálkové světlomety slouží halogenové žárovky.

test-2021-renault_duster-20_16V-4x4-4AT- (9)

Z boku žádné velké změny nejsou. Že nejde o Dacii, ale o Renault lze poznat jen podle znaků v kolech. A podobné je to i na zádi, která se také omezuje jen na znak na víku kufru a nápis v levé spodní části dveří. Mimochodem, pokud se detailně zadíváte na sklíčka v bočních zpětných zrcátkách, všimnete si zvláštních klikyháků, protože toto konkrétní auto je původem pro Omán.

O kosmetické retuše jde i v interiéru. Tady je trochu jiná palubní deska, ale hlavně oválné ofuky topení a klimatizace. Stejné jako v dobové Dacii Duster zůstalo i zapínání a vypínání tempomatu a omezovače rychlosti, které se provádí kolébkovým přepínačem na středovém tunelu u ruční brzdy. Na druhé straně ho jednou zapnete a už na něj nemusíte sahat, protože aktivace a nastavení rychlosti se pak provádí na volantu. Mimochodem, vzhledem k určení mají všechny tyto vozy pouze světlý interiér, to je kvůli tomu, aby se na přímém slunci sedadla přespříliš nezahřála.

Ověřená pohonná jednotka

Největším rozdílem oproti Dacii Duster je samozřejmě pohonné ústrojí. Tady je totiž pod kapotou pořádně velký motor, žádný tříválec s turbem a filtrem pevných částic. To je ovšem na druhou stranu i jedna z nevýhod, protože auto nemá moc vysoký výkon a ani točivý moment.

test-2021-renault_duster-20_16V-4x4-4AT-4

O pohon se stará atmosférický benzinový dvoulitr s výkonem 99 kW/135 koní a točivým momentem 195 Nm. Ten je spojen s automatickou čtyřstupňovou převodovkou a s pohonem všech kol. A to je spolehlivá, léty prověřená kombinace. Má to ale i své nevýhody, tedy zejména ve chvíli, kdy jste zvyklí na moderní turbomotory a převodovky se 7 nebo dokonce 8 rychlostními stupni. Tady je totiž limitujícím faktorem délka jednotlivých rychlostních stupňů, které pocitově výkon motoru snižují. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,5 sekundy a maximální rychlost 178 km/h.

Pokud jedete klidně po městě, převodovka drží nízké otáčky a v kabině je vcelku příjemný klid. Nepronikají sem ani žádné pazvuky od kol a náprav od přejezdu nerovností. Pokud ale vyjedete mimo město nebo dokonce na dálnici, počítat musíte s tím, že uslyšíte spíše aerodynamický hluk než zvuk motoru. Mimochodem, zvuk motoru, který Renault Duster produkuje, je už v dnešní době také netradičně „jemný“.

Když sešlápnete plynový pedál, je sice reakce motoru překvapivě rychlá, ale reakce převodovky naopak vcelku pomalá. Převodovka se totiž často rozhoduje, co nakonec udělá, jestli podřadí nebo nechá motor v nízkých otáčkách. Kombinace i samotný projev pohonného ústrojí tak bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, přestože když se motor vytočí do vyšších otáček, dynamika se znatelně zlepší. Například v 50 km/h už je zařazená trojka a motor točí 2500 ot./min, v 90 km/h pak asi 2200 ot./min. Spotřeba se přitom pohybuje přibližně kolem 8 l/100 km.

test-2021-renault_duster-20_16V-4x4-4AT- (13)

Podvozek, který přejede všechno

Na Dusteru – a je jedno, jestli Dacii nebo tomto Renaultu – mám rád ten pocit z jízdy. Za volantem cítíte, že nesedíte v křehkém autě plném elektroniky, ale naopak v pořádném „železe“. Duster působí robustně, nedělá mu problém ani rozbitá silnice, na kterou je dobře vybaven poměrně vysokými pneumatikami (215/65 R16), ale i povedeným nastavením podvozku. Vždyť na východ od nás mají silnice ještě horší, pokud tam už vůbec mají silnice… Ostatně, tento Renault Duster byl původně určen pro Omán (ale obecně je pro východní trhy), kde je podle informace z wikipedie z roku 2018 celková délka vozovek kolem 70 tisíc kilometrů. Nezpevněné vozovky tvoří 30 207 kilometrů a zpevněné 23 223 kilometrů, z čehož 1 384 kilometrů spadá na dálnice. Pocitově mi Renault Duster přijde o něco tužší, než naše Dacia Duster. I tak se ale v zatáčce auto nakloní. Potěšilo, že se snaží držet asfaltu co to jde i na rozbité silnici a ani v zatáčce nikam neodskakuje.


Prověření ojetého auta před koupí

Ověřte si historii vozidla a vyhněte se nákladným problémům. Zadejte číslo VIN a okamžitě získejte přehled o historii auta. Více zde.


Pohon všech čtyř kol je přiřaditelný. Na středovém tunelu je otočný ovladač, jehož prostřednictvím se dá nastavit pohon předních kol (2WD), případně automatický pohon všech čtyř kol (AUTO) anebo „stálý“ pohon všech kol (LOCK). Nejde ale o stálý pohon všech kol v pravém slova smyslu, ovšem o informaci autu, aby „počítalo s tím“, že bude potřeba pohánět obě nápravy. To se od „čtyřkolky“ v Dacii Duster také neliší.

Závěr a cena

A jaký tedy Renault Duster je? Vlastně jde o skoro stejné auto, jakým je Dacia Duster. Designově se liší jen decentně, největší rozdíl je ale v pohonném ústrojí. Dvoulitrový benzin je tichý, když se vytočí do otáček má zvuk, který tyto poměrně velké atmosférické motory v minulosti mívaly. Dnešní motory jsou zejména kvůli přímé vstřiku paliva zvukově drsnější. Ačkoliv nejde o auto primárně určené pro trhy Evropské unie (i když se vyrábělo na stejné lince v Rumunsku jako Dacia Duster – VIN začíná stejně), bez problémů jej tady lze přihlásit.

Technické údaje:

Auto:

Renault Duster 2.0 16V 4×4 (2019)

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1998 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

99 kW/135 koní při 5500 ot./min

Točivý moment:

195 Nm při 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

11,5 s

Maximální rychlost:

178 km/h

Převodovka:

4° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,3 l/100 km

Emise CO2:

nezjištěno

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4341 mm

Šířka:

1804 mm

Výška:

1682 mm

Rozvor:

2676 mm

Provozní hmotnost:

1468 kg

Objem zavazadlového prostoru:

411 / 1444 dm3

Štítky: , , , , , ,

5 názorů na “Test ojetiny Renault Duster 2.0 16V 4×4 (2019)”

  1. Václav Polzer

    Ahoj. Jakožto majitel tohoto vozu vám mohu přiblížit a ujasnit některé zde popsané věci.
    Vůz jsem koupil na podzim roku 2021. Důvodem byl fakt, že jsem chtěl, aby začala po letech jezdit moje žena. Měl jsem v tu dobu též
    Dacii Dustera 1,6 4×4 manuál z roku 2019. Bohužel se prala s tím manuálem, tak jsem se rozhodl, že ho vyměním za automat. A objevil jsem možnost koupit Renault Dustera 4×4 v automatu. Po několika měsících proběhla výměna. A nyní poznatky k Renault Dusteru z Ománu. Přihlášení bez problémů jako dovoz za standartní cenu přihlášení nového vozu. Vůz nebyl pravda nový, protože dva roky stál někde v Africe ve vedru, ale na tacháku bylo 35 km. Po převzetí a jízdě domů mě upoutal jeho nekomfortní podvozek. Jeho tuhost. Důvodem byly přefoukané pneumatiky. Mrzí mě, že mi prodejce neřekl důvod přehuštění. Po podhuštění na správné hodnoty se auto začalo klepat. Důvodem bylo ono dvouleté stání na jednom místě ve vedru s podhuštěnýma pneu a vzniklé plošky. Řešením byl nákup nových disků a zimních pneu. Originální celoročky byly uskladněny a přehuštěny přes celou zimu, aby se srovnaly. Což se celkem podařilo, ale stejně jsem jezdil minulé letní období s lehce přehuštěnýma pneumatikama. Ale bez problémů. Další věcí byla propadlá originální záruka Renault nahrazená dvouletou zárukou přes zprostředkovanou pojišťovnu. A i tu jsem si vyzkoušel s drobností za cca 5000 Kč a vše fungovalo dle návodu. Takže v pohodě.
    Na závěr pár postřehů. Žena jezdí bez problémů, prostě automat. Schopnost čtyřkolky v terénu je stejná jako u toho manuálu, ale ten hydroměnič je fakt o to větší pohoda. Malá nepřesnost v článku je ta, že výkon motoru je 105 kw. A dále jeho spotřeba. Ty čtyři stupně hydroměniče jsou fakt málo a spotřeba při jízdě hlavně po městě je 12 litrů. Při pohodovém ježdění na delší vzdálenosti jsem byl schopen dosáhnou spotřebu 9,3 l.
    Další mrzutost je světlý interiér, hlavně sedadla. A poslední postřeh. STK si musí zažádat Dekru o emisní normy na tento motor, jinak jsou bezradní. Takže než půjdete na STK, tak se s nima domluvte a předejdete nepříjemné další návštěvě. Jinak za mě spokojenost za rozumnou cenu…

    1. Dobrý den Václave, díky moc za doplnění. U „našeho“ auta jsme dostali informaci i v dokumentech, které k tomu byly, že je to 99 kW.

  2. Co to znamená,auto lze bez problémů u nás přihlásit? To přihlášení stojí 2 tis Kč jako běžné k dovozu oficiálním dovozcem homologované auto nebo si musí homologaci udělat každý individuálně? To prý může stát 40 -100 tis Kč. Díly na ten motor umí Renault CZ nebo Dacia objednat nebo si díly majitelé objednávají v Ománu?

    1. Auta byla zde tak trochu podvodně prodávaná jako nová. Ano, byla to flotila defacto nových aut, která byla vyrobena pro Omán. Nicméně po cca 4 letech stání byla odkoupena a dovezena do ČR a zaregistrována jako dovoz ojetého vozu. Každé mělo cca 50 -100km najeto. Fyzicky tedy byla jako nová. Ona by jako nová kvůli emisní normě již nešla v EU přihlásit. No a majitelům byla prodána jako nová se zárukou. Nicméně v záruce nejsou, jsou ve smluvní záruce / něco jako pojišténí. Takže garanci lze uplatnit pouze u dealera, kde jste je koupil. Ten ale není autorizovaným dealerem ani opravcem. Takže máte problém. Diagnosticky se nechtějí moc spojovat. Hlavně ta převodovka. Za mne bacha! Jinak svezení není špatné.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru