test-2021-dacia_duster-Blue_dci-115-4x4- (3)

Když chcete relativně levné auto s pohonem všech kol, mnoho možností už nemáte. Stálice v podobě modelu Dacia Duster zatím zůstává, ačkoliv její cena s pohonem všech kol už není tak úplně lidová. V nejnovějším testu jsme vyzkoušeli nejvyšší výbavu s pohonem všech kol a naftovým motorem.

Není moc na výběr

Budete-li pokukovat po co nejlevnějším autě s pohonem všech čtyř kol, pak můžete zajít k Suzuki, kde se dokonce pod 400 tisíc nabízejí Swift a Ignis, případně k Fiatu pro Pandu Cross anebo k SsangYongu pro model Tivoli.

Stálicí v nabídce je ale Dacia Duster, která nabízí pohon všech kol k nejvýkonnějším motorům: k naftovému čtyřválci dCi 115 nebo k benzinovému čtyřválci TCe 150. Naftovou čtyřkolku lze pořídit už od druhé výbavy Comfort za 455 900 Kč, benzinovou ale až od třetí výbavy Celebration za 501 900 Kč.

test-2021-dacia_duster-Blue_dci-115-4x4- (20)

Čtyřkolka se ovládá kolečkem

Pohon všech kol u Dacie Duster využívá mezinápravovou spojku, funguje tedy zcela automaticky. Jeho funkčnost se ovládá otočným ovladačem na středovém tunelu. K dispozici jsou tři režimy: 2WD, 4WD Auto a 4WD Lock.

V případě 2WD jde pouze o dvoukolku, kdy jsou poháněna výhradně kola přední nápravy a ta zadní se nepřipojí nikdy. To je ideální například na léto, případně na delší cesty po dálnici. Jiné je to s oběma režimy 4WD, kdy se v tom s označením „Auto“ připojují k primárně hnaným předním kolům v případě potřeby ta zadní (zpravidla při ztrátě trakce a podobně). To 4WD Lock by mohl napovídat, že půjde o stálou čtyřkolku, což není tak úplně pravda. V tomto režimu „jen“ mezinápravová spojka zajišťuje ještě rychlejší připojení zadních kol.

Přečtěte si také:  Renault a Dacia chtějí posunout termín pro zákaz spalovacích aut. Chtějí zákazníkům co možná nejdéle nabízet dostupná auta

Čtyřkolka v tomto autě funguje až překvapivě jistě, což dokazuje i přiložené video. V tom jezdíme na čtyřkolku v režimu 4WD Auto, přičemž je to jediná terénní věc, kterou Dacia Duster má. Redukční převodovku tady nahrazuje opravdu krátký první rychlostní stupeň a místo uzávěrek diferenciálů je tu elektronika brzdící kola. A funguje to překvapivě dobře.

Mimo silnici překvapil i podvozek, respektive jeho naladění. Díky tomu, že je spíše komfortní, přejíždí Duster nerovnosti hladce, aniž by výrazněji drncal. A navíc zcela bez jakýchkoliv ran nebo rázů. To by mu – navíc třeba i jen na silnici – mohlo závidět mnoho dražších aut.

Jak jezdí na silnici?

To, jak Dacia Duster jezdí mimo silnici, je působivé, tím spíše vzhledem k jeho ceně, ale co se stane, když se s ním vrátíte na silnici? I tady se projevuje komfortní naladění podvozku, protože jízda je vcelku houpavá a auto se v zatáčkách docela dost naklání. Při brzdění a akceleraci se sice neponořuje tak moc jako například Toyota Proace City Verso, ovšem přesto není na silnici tak jistá.

Na větších nerovnostech (tím spíše v zatáčce) a při rychlejší jízdě se nechá Duster rozhodit a do práce vcelku často zasahuje stabilizace. I tak se ale dá na okreskách držet docela vysoké tempo. Ve vyšších rychlostech ovšem do interiéru proniká o poznání více hluku – od gum, od motoru, ale i od aerodynamiky.

test-2021-dacia_duster-Blue_dci-115-4x4- (12)

Testovaný motor dCi 115 je tím výkonnějším nafťákem z nabídky. Jde o 1,5litrový čtyřválec s výkonem 84 kW/114 koní (ve verzi s pohonem jen předních kol: 85 kW/115 koní) a točivým momentem 260 Nm. Jeho projev je hodně letargický, bez jakéhokoliv vzrušení. Reakce na plyn jsou spíše vlažnější a dynamika průměrná. Spojen je s šestistupňovou převodovkou, ale vytáčet ho do otáček příliš nemá smysl. Navíc otáčkoměr nedostal červené pole, tím pádem ani nevíte, kde přesně je omezovač otáček.

Přečtěte si také:  Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 (2021)

Spotřeba paliva se dá udržet do 7 l/100 km, přičemž bude záležet jak moc budete jezdit po dálnicích, protože i na šestku točí motor poměrně vysoké otáčky. Poměrně překvapivý je ale objem nádrže, protože do Dusteru se vejde až 50 litrů, což je bonus za to, že homologací prošlo auto už poměrně dávno (velikost nádrže souvisí totiž s hmotností auta, od které se také odvíjí výška emisí CO2). Testovaná druhá generace přišla na trh v roce 2017.

Závěr a cena

Dacia Duster dokazuje, že jde o bytelné auto, které se neztratí mimo silnici. Na silnici bude naopak vyhovovat spíše klidnějším řidičům, kteří ocení její komfortní podvozek, ale nepotřebují trhat rychlostní rekordy. V ceníku je na výběr z mnoha variant s pohonem předních kol (nechybí ani verze na LPG), ale i s pohonem všech čtyř kol. Ceník startuje na 279 900 Kč za verzi Access s motorem TCe 90 a končí na takřka dvakrát tak vysoké ceně 510 900 za verzi Prestige s motorem TCe 150 4×4.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Duster Blue dCi 115 4×4
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1461 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 84 kW/114 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.3 s
Maximální rychlost: 175 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.4 – 5.6
Emise CO2: 142 – 147 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4341 mm
Šířka: 1804 mm
Výška: 1682 mm
Rozvor: 2676 mm
Provozní hmotnost: 1490 – 1567 kg
Objem zavazadlového prostoru: 411 / 1444 dm3
Ceník: ke stažení zde