Mercedes-Benz nabízí pick-up třídy X už pár měsíců. Pod kapotu si lze vybrat naftový čtyřválec anebo dokonce šestiválec. A právě ten jsme nedávno vyzkoušeli v testu. Co si o pick-upu Mercedes-Benz X 350 d 4Matic myslíme?
Stále vidlicový šestiválec
Mercedes-Benz třídy X stojí na základech konkurenčního pick-upu Nissan Navara NP300, ale v mercedesu ho výrazně přepracovali. Na autě tak zůstalo původních jen pár věcí. Třeba v exteriéru jde o tři součástky: držáky vnějších zpětných zrcátek, kliky a madlo k otevření výklopného čela korby. Veškeré plechy a plasty na karoserii jsou jiné, a to i vzhledem k tomu, že třída X je oproti navaře do všech stran o několik centimetrů větší.
V nabídce jsou dva čtyřválcové motory, jde o verze s označením X 220 d a X 250 d. Pro obě motorizace je k dispozici pohon zadních kol, případně za příplatek také připojitelný pohon všech kol. Na výběr je také manuální nebo pro výkonnější verzi automatická sedmistupňová převodovka. V tomto případě jde o motory, které pocházejí od Nissanu.
Další motorem je šestiválec, jenž nese označení X 350 d 4Matic. Jde o jednotku, která pochází přímo z dílny Mercedes-Benzu. Pod přední kapotou je třílitrový, turbodmychadlem přeplňovaný motor, který je spojen s trvalým pohonem všech kol a automatickou převodovkou 7G-TRONIC PLUS. Jde o původní verzi vidlicového motoru (OM642), nikoliv o nový řadový motor, který dostaly poslední osobní modely. Ale vadí to? Jsem přesvědčen o tom, že nikoliv.
Umí vzít za práci
Je to pick-up, u kterého se z podstaty očekává pracovní nasazení. A nejinak je tomu samozřejmě i u auta nesoucího na přídi trojcípou hvězdu. Pro práci je vybaven velmi dobře. Na korbu lze naložit europaletu nejen na délku, ale i na šířku. Rozměry ložné plochy jsou 1560 mm na šířku (mezi podběhy 1215 mm), na délku 1581 mm a vysoká je 474 mm. Xko uveze až jednu tunu, pokud by to nestačilo, zapřáhnete za něj až 3,5tunový přívěs.
O svůj náklad na korbě se nemusíte bát, protože Mercedes-Benz nabízí hned několik možností, jak korbu zabezpečit. Na autě, které si můžete prohlédnout v přiložené galerii, jsme měli rolovací kryt. Ten lze v případě potřeby vysunout anebo zasunout a mít tak nákladový prostor zakrytý, ale v případě potřeby odvezete i vyšší náklad. Vybírat lze ale i z laminátových krytů anebo korbu zakrýt hardtopem – viz fotogalerie.
Kam s ním?
Ačkoliv v mercedesu třídy X nebudete mít problém s převozem velkých věcí, protože na korbu se toho vejde hodně, můžete mít problém s převozem těch malých. Mluvím například o peněžence, klíčích, telefonu anebo kelímku s kávou. Jen se rozhlédněte po interiéru. Vidíte nějaké odkládací přihrádky? Žádné tu nejsou. Využít tak musíte buď kapsy ve dveřích nebo přihrádku před spolujezdcem.
Posádka na předních sedadlech si bude užívat poměrně královského prostoru a pohodlí, ovšem cestující na zadních sedadlech takový komfort nemají. Jejich sedadla mají poměrně krátké sedáky a umístěná jsou hodně vysoko. Jde navíc opravdu spíše o jakousi lavici. Pod ní je ukrytá povinná výbava.
Mimo silnici s jistotou
Jakkoliv se pick-upy stávají čím dál více módními a někteří lidé si je pořizují namísto velkých SUV, stále jde o auta, která toho v terénu umějí hodně. Mercedes-Benz třídy X samozřejmě není výjimkou. Pojďme si ho nejdříve představit z pohledu teorie.
Základní světlá výška je 20 cm, ale je možné si připlatit za paket se zvýšeným podvozkem. Ten pak obsahuje kit na zvýšení podvozku o 2 cm, ale také lepší ochranu podvozku v terénu. Základní verze, kterou jsme měli my, má nájezdové úhly 29° vpředu a 24° vzadu a přechodový je 24°. Se zvýšeným podvozkem jsou všechny hodnoty zpravidla o 1° vyšší.
Verze s šestiválcovým motorem (poznáte ji jednoduše podle nápisů V6 na předních blatnících a malého otevíracího okénka v zadním okně) mají stálý pohon všech kol 4Matic, přesto je ve spodní části středového panelu také otočný ovladač jako u čtyřválcových verzí s připojitelným pohonem přední nápravy. Tady se ale pomocí něj aktivuje redukční převodovka. Vedle ovladače jsou také tři tlačítka ovládající asistent sjíždění kopců, (příplatkovou) uzávěrku zadního diferenciálu a osvětlení nákladového prostoru.
Ve videu níže se můžete podívat, jak to třídě X jde v terénu. Vzali jsme auto ve společnosti Jeepu Grand Cherokee do Off-road parku Milovice. V rozbahněném terénu působilo jistě, limitovaly ho zejména silniční pneumatiky, které se velmi brzy zalepily bahnem, ale také velké rozměry karoserie. Díky dlouhému zadnímu převisu, ale i rozvoru na některých sjezdech a přejezdech dřel „břichem“. Z pohledu techniky jsme však nezaznamenali jediný nedostatek a i v případech, kdy bylo některé kolo ve vzduchu, se díky elektronice, ale i uzávěrce zadního diferenciálu auto jistě pohybovalo vpřed.
A co na silnici?
Mercedes-Benz si vybral jako základ pick-up, který už sám o sobě dokáže být velmi schopný na silnici. Je totiž sice vybaven pevnou zadní nápravou, ale ta – na rozdíl od drtivé většiny ostatních pick-upů – není odpružena listovými pery, nýbrž vinutými pružinami. Inženýři a technici automobilky auto ale dále ladili a výsledek je velmi překvapivý. Zadní část je sice s nenaloženým autem stále o něco více uskákaná než u běžného SUV, ale na poměry pick-upů jde o výtečné naladění. Třída X potěší i velmi jistou jízdní stabilitou v dálničních rychlostech – prázdné i zlehka naložené.
Jízda s autem ve městě je opět komplikací hlavně z pohledu rozměrů, protože auto je vážně velké. Chcete zaparkovat v centru Prahy? Ouha, jen tak někam se nevejdete. A co víkendový nákup? Na korbu naložíte opravdu spoustu masa, pečiva nebo brambor, ale u obchodního centra se na jedno jediné parkovací místo nevejdete (délka auta je téměř 5,3 metru). Se složitějším manévrováním je pak potřeba počítat i díky pomalému převodu řízení a poloměru otáčení 13,4 metru.
Třílitrový vznětový šestiválec se k autu hodí, na poměry pick-upů je velmi dobře odhlučněn, ovšem pokud ho srovnáme s SUV, pak je hlučnější. Jeho potenciál také trochu kalí převodovka, která sice řadí náramně hladce (nechává klouzat měnič), ale docela pomalu. Chvílemi byste tak 190 kW/258 koní a hlavně 550 Nm možná netipovali. Po přeřazení se ale motor odmění velmi slušným zátahem, který může na silnici překvapit nejednoho řidiče bílého služebního kombíku nižší střední třídy.
A jak je na tom velký pick-up s velkým motorem co do spotřeby paliva? V technických údajích slibuje mercedes 9 l/100 km. Jakkoliv jsme se snažili, takové hodnoty se nám dosáhnout nepodařilo. Nejčastěji jsme se pohybovali mezi 11 a 12 l/100 km.
Závěr a cena
Pick-upy už dnes nejsou jen čistě pracovní stroje, ale už i módní záležitostí. Přizpůsobují se tomu i výrobci, u kterých podobné typy automobilů dříve v nabídce nebyly. Mercedes-Benz k tomu navíc přidal výkonný motor a pořádnou dávku pohodlí při jízdě. SUV se nové Xko na silnici nevyrovná – tím spíše tomu nesoucímu logo Mercedes-Benz – ale dokáže toho mnohem více mimo silnici anebo v případech, kdy je potřeba něco odvézt. To, co dokázal mercedes dostat z už tak dost povedeného Nissanu Navara, si ale rozhodně zaslouží pochvalu.
A co odhalí pohled do ceníku? Základní cena za verzi X 220 d s pohonem zadních kol a manuální převodovkou startuje na 804 500 Kč bez DPH (973 445 Kč s DPH). Za tu nejdražší (a jednoznačně nejlepší) byste museli s konfiguraci začít na částce 1 123 500 Kč bez DPH (1 359 435 Kč s DPH).
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Výkonný motor s dostatkem síly,Při parkování v centru města neoceníte jeho rozměry
Jízdní vlastnosti na silnici i mimo ni,Malá palivová nádrž
Použité materiály v interiéru,Absence odkládacích přihrádek v interiéru
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,X 350 d 4MATIC
Motor:,vidlicový šestiválec (V6)
Objem válců:,2987 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,190 kW/258 koní v 3400 ot./min
Točivý moment:,550 Nm v 1400 – 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.9 s
Maximální rychlost:,205 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.3 / 8.3 / 9.0
Emise CO2:,236 g/km
Objem nádrže:,73 litrů
Délka:,5340 mm
Šířka:,1920 mm
Výška:,1819 mm
Rozvor:,3150 mm
Pohotovostní hmotnost:,2249 – 2389 kg
Konfigurátor:,k nahlédnutí on-line zde
[/table]