test-2018-mercedes-benz-x250d-4matic-p1

Když Mercedes-Benz oznámil, že bude vyrábět pick-up, vyvolalo to ve spoustě lidí rozporuplné pocity. Ale vzhledem k tomu, že stuttgartská značka vyrábí vše od městských aut, přes dodávky, až po tahače nebo autobusy, není to vlastně nic nepochopitelného. My jsme pick-up třídy X vyzkoušeli v rámci redakčního testu.

Vývoj není vlastní, auto je ale “mercedes”

Je všeobecně známo, že pick-up si Mercedes-Bernz sám nevyvíjel, ale vzal jako základ už osvědčenou techniku. Základem je Nissan Navara, který však ve Stuttgartu důkladně změnili. Původní zůstaly na karoserii prý jen tři součástky, kterými jsou držáky vnějších zpětných zrcátek, kliky a madlo k otevření výklopného čela korby. Veškeré plechy a plasty na karoserii jsou jiné, a to i vzhledem k tomu, že třída X je oproti Japonci o několik centimetrů do všech stran větší. A je to znát.

Také interiér je jiný, přesto se tu několik prvků, které mercedesy běžně nemají, najít dá. Jde zejména o řadící páku, která je na středovém tunelu (namísto joysticku místo pravé páčky pod volantem), ale i ovládání klimatizace a pohonu všech kol. Tyto prvky pocházejí z Nissanu. Je to ale to jediné, co Nissan připomíná. Vše ostatní je Mercedes-Benz, a to i včetně typického sdruženého ovladače multimédií na středovém tunelu, který sem na pohled tak úplně nepatří…

test-2018-mercedes-benz-x250d-4matic-p2

Jenže dotkněte se volantu a budete příjemně překvapeni. Jeho kůže je zcela odlišná od té, kterou používá Nissan (případně Renault Alaskan, který má v tomto modelu také základ). Je na pohled měkká, jemná a volant s příjemně tlustým věncem padne skvěle do ruky. Stejně tak sdružená páčka blikačů a stěračů, která je – samozřejmě jak je u mercedesů typické – jen jedna vlevo pod volantem, funguje jako v osobních modelech Mercedes-Benz. A podobné je to i při jízdě.

Osobní mercedesy jsou napřed

I když jde o nový model, respektive na trh uvedený před rokem, jsou tu použity některé prvky výbavy, které už mercedes u nových osobních modelů nepoužívá. Namátkou můžeme zmínit ovládání tempomatu páčkou pod volantem nebo volant bez dotekových plošek.

Stejně tak je tu ale starý infotainment. A na ten jsem si musel po zkušenostech s tím, který používají aktuální mercedesy, opět zvykat. Ten nový totiž funguje intuitivněji, je “rychlejší” a jednodušší v něm něco hledat a nastavit. Pokud ale nebudete mít zkušenosti s novým anebo žádným infotainmentem Mercedes-Benz, pak nebudete mít problém. Systém je i tak jednoduchý a intuitivní, jen to značka už dnes umí v nových osobních modelech lépe.

test-2018-mercedes-benz-x250d-4matic-p3

No, a právě i díky již zmíněnému ovladači multimédií, který je na středovém tunelu, tady nejsou prakticky žádné vhodné odkládací přihrádky, kam byste si při jízdě odložili například mobilní telefon. Peněženku a klíče uklidíte do kapsy ve dveřích, ale telefon musíte mít v kapse. U takového typu auta je absence odkládacích přihrádek poněkud nešťastná. Naopak u modelu Mercedes-Benz Vito, který testujeme tento týden, je odkládacích přihrádek opravdu hodně.

Za volantem

Testovaný Mercedes-Benz X 250 d 4MATIC měl bezklíčkový vstup i startování. Klíč, který v sobě nezapře geny Nissanu, tedy můžete nechat v kapse. Stačí k autu přijít, vzít za kliku a dveře se odemknou. Pak stačí jen stisknout startovací tlačítko a probudíte k životu 2,3litrový dvěma turbodmychadly přeplňovaný čtyřválec se 140 kW a 450 Nm.

Po startu je sice motor hlučnější, v interiéru ale o poznání méně než u nissanu, z exteriéru se ale příliš neliší. Nastartovaný agregát je ale v mercedesu zcela prostý vibrací. Po chvíli se uklidní i na volnoběhu a do interiéru se jeho zvuk přenáší jen velmi mírně. Lépe to dnes umí jen šestiválcový Volkswagen Amarok, ovšem i na to má Mercedes-Benz odpověď. V jeho nabídce totiž šestiválec figuruje také – navíc vlastní konstrukce. Ticho a klid – alespoň na poměry pick-upů – je v interiéru i při jízdě. To, co mercedes dokázal s odhlučněním provést, se mu rozhodně povedlo a mohly by mu závidět i některé běžné osobní modely aut. 

test-2018-mercedes-benz-x250d-4matic-p4

Jenže samotný projev motoru není bez jistých rozpaků. Pokud budete jezdit klidně, rozvážně a nebudete po autě chtít nic “hned”, pak to bude naprosto bez problémů. Pokud ale budete potřebovat třeba rychle přidat – předjet, připojit se z vedlejší na hlavní a podobně – najednou bude motor i převodovka váhat, jestli to opravdu po ní chcete a jestli to má tedy udělat. Po nějaké době ježdění s tím už budete počítat, budete vědět, že to tak je, ale prvních pár dní s tím (možná) budete bojovat. Na druhé straně pak s naloženým autem stejně budete jezdit spíše defenzivně a tyhle věci vás trápit nebudou.

A při takovém stylu jízdy lze počítat se spotřebou paliva kolem osmilitrové hodnoty, tedy pokud s autem nevyrazíte na dálnici. Pokud pojedete po dálnici předpisovou rychlostí, počítejte díky většímu odporu vzduchu s hodnotami mezi 9 a 10 l/100 km.

Nejvíc mě překvapilo celkové naladění třídy X, kde při jízdě není cítit ani kousek Nissanu. Od věcí, kterých se dotýkáte (s výjimkou voliče automatické převodovky), přes vzhled kabiny, až po odhlučnění. A vlastně i komfort jízdy je lepší, ačkoliv lehká záď pick-upu je tu také znát. Stačí ji ale něčím zatížit a přestane tolik uskakovat. Tohle se každopádně vážně mercedesu povedlo. I když jasně, za vyšší pořizovací cenu.

test-2018-mercedes-benz-x250d-4matic-p5

Praktičnost

Je to pick-up, navíc s pohonem všech kol, takže se stále počítá s tím, že bude muset (alespoň občas) pracovat. Díky tomu, že karoserie oproti Nissanu povyrostla, se dá nyní dřevěná paleta na korbu dát i na šířku, stejně jako u Volkswagenu Amarok. Korba měří na šířku 1560 mm (mezi podběhy 1215 mm) a dlouhá je 1581 mm. Užitečné zatížení ani u jedné z verzí neklesne pod jednu tunu a za autem lze tahat přívěs až s 3,5tunovou hmotností.

Do terénu je pick-up vybaven také docela slušně. Kromě toho, že nabízí světlou výšku 200 mm, respektive za příplatek až 220 mm a zvládne až 100% stoupání, sjet ze silnice není problém. Potěší i nájezdové úhly 29° vpředu a 24° vzadu, jakož i přechodový úhel, jenž činí 24° (se zvýšeným podvozek vždy o cca 1° více).

Mercedes-Benz třídy X se až na jednu výjimku v rámci té nejlevnější verze prodává s phonem všech kol 4MATIC. Ten není stálý, ale jde o přiřaditelný pohon všech kol. Ovládá se stejně jako u Nissanu otočným ovladačem před řadící pákou. Standardně se o pohon auta starají kola zadní nápravy. K těm lze přidat pohon přední nápravy a pro případy složitějšího terénu ještě aktivovat redukční převodovku. Testované auto sice nebylo vybaveno uzávěrkou zadního diferenciálu, ale tu lze v rámci příplatkové výbavy (17 898 Kč s DPH) mít samozřejmě také.

Závěr a cena

Mercedes-Benz třídy X je pick-upem, který nabízí na poměry třídy fantastický zvukový komfort v kabině a celkově je jeho jízdní projev velmi dobrý. Jde navíc o auto, které může sloužit dobře jak na práci, ale i díky prémiovému znaku na kapotě k reprezentaci. A tomu odpovídají i aktuální prodeje, které jsou podle zástupců značky na cca 80 kusech, z toho se v drtivé většině prodávají lépe vybavené verze. Čistě pracovní jsou v prodejích zahrnuty jen přibližně z 15 %. 

Výhodou je také fakt, že pro společnosti, které již mají některé modely Mercedes-Benz ve svém fleetu, importér nabízí i lepší velkoodběratelské podmínky. I tak je ale cena ve srovnání s výchozím Nissanem vyšší. Velmi zjednodušeně by se dalo říci, že tam, kde Nissan končí, Mercedes-Benz začíná. Týká se to ale čistě základních ceníkových cen, které nijak nezohledňují základní výbavy. Nejnižší cena v ceníku třídy X začíná na 973 445 Kč s DPH, za níž dostanete základní verzi jen s pohonem zadních kol. Testované X 250 d 4MATIC startuje na 1 053 305 Kč s DPH s manuální převodovkou.

+
Výkonný‚ přesto sametový motor Až příliš maskuje rychlost
Pohodlný podvozek Malá palivová nádrž
Rozumná spotřeba paliva Při parkování v centru města neoceníte jeho rozměry
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: X 250 d 4MATIC
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2298 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 140 kW/190 koní v 3750 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1500 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.8 s
Maximální rychlost: 176 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 / 6.9 / 7.9
Emise CO2: 207 g/km
Objem nádrže: 73 litrů
Délka: 5340 mm
Šířka: 1 850 mm
Výška: 1819 mm
Rozvor: 3150 mm
Pohotovostní hmotnost: 2309 kg
Ceník: k nahlédnutí on-line zde