test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-4x4-at

Obřík z Jižní Koreje vyrostl v gigantické apartmá na čtyřech kolech. Ještě aby ne, největší Hyundai letos slaví plnoletost na evropském trhu. Uvnitř nového Santa Fe je ticho, klid, cestovní pohodlí. Navíc sedmimístné SUV nabízí úplně novou úroveň bezpečnosti pro rodiny s dětmi, a tak pokud hledáte auto pro velké famílie, čtěte.

Kus práce

Dělené hlavní lampy novodobým autům od Hyundai sluší, stejně jako čelní maska v podobě těsta proděravělého od formiček na cukroví. I Santa Fe má jakýsi hrubý, byť přátelsky opatrovnický výraz, který z velkých SUV dělá sympatické, a hlavně důvěryhodné parťáky. Za 20 tisíc může být Santa Fe sedmimístné, už se nejmenuje v tomto případě Grand, ale vzhledem k zvětšené karoserii si uvnitř všichni budou celkem lebedit. 

Automobilka Hyundai v posledních letech udělala obrovský kus práce ve zpracování materiálů. Interiér už nevrže, plasty lícují, dveře dovírají. Nejenom to, Santa Fe má vůbec poprvé jakýsi punc něčeho dosud nepoznaně honosného. Mimo to je tu mnohem víc místa, ostatně rozvor si připsal šest centimetrů (a karoserie na délku rovných osm). Na cestách taky budete zbožňovat zásuvku na 220 V, o 40 litrů větší kufr (625 litrů) a na severu Evropy intuitivní rozmrazovač stěračů. Fakt.

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-4x4- (21)

Auto je hodně hravé a funguje jako vstupenka do muzea smyslů. V interiéru je tisíc různých textur – ve dveřích najdete nalámaný celofán, v přihrádce palubky semišový hřbet diamantu. Dřevěné dekory mají studenou skandinávskou patinu. Polodigitální přístrojový štít má inovovanou grafiku, ale mohl by být detailnější, k designovému pojetí interiéru moc neladí.

A co děti?

Možná jste slyšeli o případech, kdy řidiči zapomněli dítko na zadních sedadlech. A vzpomněli si, když už bylo pozdě. Tak Santa Fe myslí na podobné věci za vás a sedačky vzadu poctivě monitoruje. Řidiči na obrazovce radí, aby zkontroloval zadní sedadla (v případě, že se otevíraly zadní dveře), a pokud v následujících hodinách zaznamená v autě pohyb, rozhouká se.

Pomineme-li šikovné a naštěstí už běžné pomocníky jako autonomní nouzové brzdění, sledování mrtvého úhlu nebo inteligentní adaptivní tempomat, je tu ještě jeden chytrý asistent na cesty. Jmenuje se SEA (Safety Exit Assist) a elektronicky dokáže uzamknout otvírání dveří v případě, že se blíží auto. Chytré, šikovné, funkční.

test-2019-hyundai-santa-fe-22-crdi-4x4- (15)

Šest? Ne, čtyři!

Je vyloženě škoda, že Hyundai do Santa Fe nenabízí šestiválcový motor. Rozvážný a objemný agregát by mu náramně slušel. Vystačit si každopádně musí se vznětovým čtyřválcem 2,2 CRDi VGT, kterou jsme testovali. Výkon nafty dosahuje hřejivých 200 koní při 3800 otáčkách. Točivý moment činí 440 Nm, přičemž auto žene hezky odspodu.

Vpředu je už klasicky McPherson a vzadu víceprvková náprava. Automobilka sama přiznává, že naladění Santa Fe je v režii komfortu a stabilitu. Auto je nebývale pohodlné, do hlubinných dolů českých silnic se ponořuje s nadpozemskou lehkostí. Řidiče i pasažéry podvozek neskonale hýčká. V zatáčkách si budete leckdy připadat neohrabaně, těžkopádně, ale na rovince je to nebeská jízda.

U Santa Fe je velkým otazníkem cenovka. Auto stojí 1 290 000, to je skoro o čtvrt milionu víc než předchůdce. Je ale větší a luxusnější. V březnovém ceníku žádnou jinou variantu nenajdete, za své peníze každopádně získáte velké rodinné auto se vším, po čem toužíte. Už teď navíc můžete podle českého zastoupení značky objednávat také varianty 2.0 CRDi s manuální i osmistupňovou automatickou převodovkou a také 2,4 GDI se šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. S ním cena Santa Fe v pětimístné verzi začíná už na 860 tisících, a to je oproti vrcholnému dieselu podstatný rozdíl.

+
Pocit bezpečí Vyšší cena
Parádní tichý interiér Hromotluctví v zatáčkách
Klidná převodovka Drobné nedodělky
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Hyundai
Typ: Santa Fe 2.2 CRDi e-VGT
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2199 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol
Výkon: 147 kW/197 koní při 3800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm při 1750–2750 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 9.4 s
Maximální rychlost: 203 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.5 / 5.6 / 6.3
Emise CO2: 165 g/km
Objem nádrže: 71 litrů
Délka: 4770 mm
Šířka: 1890 mm
Výška: 1680 mm
Rozvor: 2765 mm
Provozní hmotnost: 2095 kg
Objem zavazadlového prostoru: 625/1695 litrů
Ceník: ke stažení zde

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu