Říká se, že větší vzdálenosti je příjemnější překonávat vzduchem. Týden za volantem luxusního Véčka mě ale přesvědčil, že se s celou rodinkou v rámci Evropy jen stěží přepravíte pohodlněji než za volantem osobní dodávky s hvězdou ve znaku. Podle potřeby můžete sáhnout po variantě se šesti až osmi sedadly, my jsme měli zlatý střed – sedm míst v uspořádání dva-tři-dva.
A k tomu nejdelší variantu XL, u které se rozvor natáhne na 3430 milimetrů a celková délka poskočí na 5370. Naživo je to sice trochu jezevčík, ale uvnitř by se dal tancovat čardáš. I se třemi řadami sedadel zůstává spousta místa jak pro posádku, tak i pro jejich zavazadla. To může být bolístka kratších verzí, do auta sice naskládáte celou rodinku, se zavazadly pro sedm lidí ale můžete narazit.
To tady, troufám si říct, nehrozí. Zavazadelník má základní objem 1410 litrů, přičemž na úrovni výklopného okna se nachází pevná přepážka, která navíc ukrývá dvě šikovné rozkládací přepravky. Víko pátých dveří je samozřejmě elektrické, stejně jako boční dveře. Ty je možné navíc ovládat i z interiéru.
Jiná liga
Vnitřek by svým ztvárněním neudělal ostudu ani v luxusní limuzíně. Dílenské zpracování, použité materiály nebo třeba chod tlačítek, to všechno je na špičkové úrovni, která v téhle kategorii nemá konkurenci.
V rámci nedávné modernizace do Véčka zavítal nový infotainment MBUX, který má špičkové rozlišení, on-line připojení a hromadu funkcí zabalených do moderní grafiky s líbivými animacemi. Je ale trochu záhadou, že se inovace nedotkla volantu. Displej o úhlopříčce 10,25 palce tak můžete ovládat buď dotykem, nebo skrze touchpad na středovém panelu. Případně můžete použít hlasové ovládání, které poměrně dobře zvládá české pokyny.
Teď už jen zbývá vybrat nejhezčí barvu ambientního osvětlení, naladit do výborně hrajícího audiosystému Burmester váš oblíbený playlist a říct:„Hej Mercedesi, odvez mě někam hodně daleko“. A to zvládá skutečně znamenitě, s hlídáním v pruzích a adaptivním tempomatem se ani nemusíte moc snažit, takže pár stovek kilometrů zvládnete na jeden zátah lusknutím prstu.
Sedadla jsou tady ukotvená výše, takže se tu sedí vzpřímeně, ale velmi, velmi pohodlně. Komfortu navíc pomáhají i nastavitelné područky či možnost výhřevu a ventilace. Jestli vám bude při cestování něco vadit, tak snad jedině nedostatek odkládacích míst. Schovat někam telefon představuje zapeklitou otázku, která má řešení snad jedině v hluboké přihrádce ve středovém tunelu. Jenže tam už jste ale před chvílí hodili peněženku a klíče…
Ten správný motor
Zatímco předchozí generace měla ve vrcholné verzi výborný šestiválec, ta současná si musí vystačit pouze se čtyřválcovými jednotkami. Bude vás to ale trápit nanejvýš do prvního nastartování, motor je krásně kultivovaný a výborně odhlučněný. Ve vrcholné verzi V300d motor produkuje 239 koní a rovných 500 Nm, přičemž krátkodobě ze sebe umí vymáčknout až 530 Nm točivého momentu.
Tuhle červenou stodolu tak umí rozhýbat na stovku za 8,5 sekundy a udrží s ní rychlost 220 km/h. Véčko se tak umí pohybovat velmi důstojným tempem, před kterými se musí potupně uklidit do pravého pruhu nejeden superb. Motor má navíc moc pěkný průběh točivého momentu, se kterým si dokonale rozumí devitistupňová převodovka.
Motor navíc netrápí ospalé reakce, které zná nejeden majitel nového multivanu. Rozjezdy jsou u véčka svižné a plynulé, příkladným způsobem probíhá práce převodovky i ve vyšších rychlostech, kdy často nechá promluvit točivý moment aniž by začala zbytečně podřazovat.
A výborná je ve výsledku i spotřeba paliva, hlavně když si dáte dohromady pětimetrovou dodávku s motorem o výkonu 239 koní. Na delších trasách totiž dokáže véčko jezdit okolo osmi litrů. Sedmdesátilitrová nádrž tak bez problémů stačí k ujetí nějakých osmi stovek kilometrů. Pokud budete využívat dynamický potenciál, řekne si motor o nějakých deset až dvanáct litrů, doporučuji ale předtím vysadit posádku.
Velmi dobrou práci odvádí také podvozek, který naštěstí ví, jak má taková osobní dodávka jezdit. Pohodlně. A to vyplňuje do puntíku, podvozek je komfortní a příjemně plavný. A ani na horším asfaltu ho nedostanete do úzkých, bez jakýchkoli náznaků mlácení od přední nápravy vás izoluje od povrchu, co se nachází pod koly.
Závěr a cena
Mercedes-Benz třídy V bude mezi osobními dodávkami jen těžko hledat přemožitele. Fantasticky sladěný stroj kombinuje výborně zpracovaný interiér s parádním jízdním projevem. Naftový čtyřválec má ve verzi V300d síly na rozdávání a je jako stvořený pro daleké přesuny v tichu a pohodlí.
Za prémiový projev si ale Mercedes nechá zaplatit. Za verzi V300d s nejdelší karoserií zaplatíte nejméně 1,2 milionu, na verzi Avantgarde si pak připravte 1,34 milionu. Ani to ale nemusí být finální částka, pokud si budete chtít trochu dopřát. Náš kus se s bohatou příplatkovou výbavou vyšplhal na 2 miliony. Bez daně.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,V300d
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1951 ccm
Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem
Palivo:,nafta
Pohon:,všech kol
Výkon:,176 kW/239 koní při 4200 ot./min
Točivý moment:,500 při 1600 – 2400 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,8.5 s
Maximální rychlost:,220 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.6
Emise CO2:,155 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5370 mm
Šířka:,1928 mm
Výška:,1908 mm
Rozvor:,3430 mm
Pohotovostní hmotnost:,2800 kg
Objem zavazadlového prostoru:,1410 l
Ceník:,ke stažení zde [/table]