Za volantem Mercedesu-Benz třídy M (postaru ML) jsme sice strávili stovky kilometrů už před více než rokem, tenkrát jsme s ním vyrazili do Rumunska, ale nedokázali jsme ho prověřit v běžném provozu. Až doteď. V testu jsme totiž vyzkoušeli naftový šestiválec s automatickou převodovkou a perfektním vzduchovým podvozkem AIRMATIC.
Aktuální, už třetí generace Mercedesu-Benz třídy M byla představena před dvěma lety. Do vínku dostala nový vzhled, ale zejména techniku – například motory už tehdy plnící normu Euro6 nebo sedmistupňový 7G-TRONIC PLUS. Změny designu byly oproti minulé generaci docela výrazné. ML je nyní odvážnější, stále ale jde o galantního fešáka.
V ceníku je na výběr pětice motorů – dva vznětové (čtyřválec 250 BlueTEC biturbo a testovaný šestiválec 350 BlueTEC s jedním turbem) a trojice zážehových (šestiválce 400 s jedním turbem a 500 biturbo a osmiválec 63 AMG). Všechny motory v nabídce (kromě AMG) jsou standardně spojeny s automatickou převodovkou 7G-Tronic PLUS a pohonem všech kol 4MATIC.
Zaměříme se ale na ty motory, které spalují naftu, ty totiž budou hrát v prodejních číslech hlavní housle. Po „rumunských zkušenostech“ s oběma naftovými motorizacemi můžu s klidným svědomím říci, že chybu neuděláte ani s jednou. Čtyřválec je o kapku úspornější, šestiválec má naopak sametovější projev, je kultivovanější, má větší výkon a mnohem větší točivý moment.
A to jsou parametry, které v praxi opravdu oceníte. Výkon téměř 260 koní sice možná na první pohled nevypadá nijak výjimečně, ale točivý moment přesahující šest stovek newtonmetrů od 1 600 ot./min, to už je pořádná porce. Motor dokáže zatáhnout prakticky v jakýchkoliv otáčkách a nedělá mu problém zrychlovat. Díky tomu dokáže být auto, ačkoliv váží téměř 2,2 tuny, opravdu svižné. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,4 sekundy a maximální rychlost se zastaví až na cifře značící 225 km/h.
Po všech těch S-linech, AMG paketech nebo M paketech je radost přesednout do auta, které se za každou cenu netváří jako sporťák. Tohle ML si na nic nehraje. O Sportu slyšelo jen na nastavení podvozku AIRMATIC se vzduchovým odpružením a systémem adaptivních tlumičů, ale klidně ho může zase zapomenout. Je totiž tlačítko veskrze zbytečné, protože standardní houpavá jízda řidiče uklidňuje. Přes nerovnosti se přenáší tak ladně, že by se mohlo zdát, že jede na létajícím koberci. Rozhodit ho dokáže snad jen série rychlých příčných nerovností, díky nimž se auto občas roztřáslo. Škoda jen, že o nerovnostech občas vědí vaše uši…
Kdybyste přece jen pospíchali nebo sportování chtěli vyzkoušet, přepněte tlumiče do sportovního módu. Pružení ztuhne a ztratí na komfortu, nicméně hmotnost a vyšší těžiště autu stejně nedovolí projíždět zatáčky o moc vyšší rychlostí. ML stále prostě a jednoduše působí těžkopádně. A také takové je.
S eMeLkem ale není problém jezdit ani na nezpevněných cestách. Podvozek AIRMATIC dokáže (až do 80 km/h) zvýšit světlou výšku o 2,5 cm. Auto je pak nicméně úplně tvrdé a při přejezdu jakékoliv nerovnosti mlátí od podvozku. Pokud je však potřeba projet horším terénem než jen obyčejnou polní cestou, je to výborná věc. Je to tak ale u všech aut s podobným typem adaptivního podvozku. Kdyby to přece jen nestačilo, můžete si připlatit za mnohem lepší terénní paket ON&OFFROAD. V tom za 60 tisíc Kč dostanete volič jízdních programů, 100 % uzávěrku mezinápravového diferenciálu, redukční převodovku, spodní kryt motoru, zesílené podběhy a speciální nastavení offroad pro ABS, ETS, ESP a vzduchové odpružení.
Ale co spotřeba? Přeci jen jde o více než dvoutunové SUV s šestiválcovým motorem a automatem… Automobilka slibuje kombinovanou spotřebu 7,4 l/100 km. Na takovou hodnotu jsme se sice nedostali, ale po týdenním ježdění ukázal palubní počítač devítilitrovou cifru. Pokud se budete snažit a pojedete s lehkou nohou, ověřili jsme si, že ani osmilitrová (samozřejmě podle pal. PC) spotřeba nebude problém.
Mercedes-Benz ML 350 BluTEC je povedeným autem, zvláště v testované pohodové verzi. Pohodlí a klid na palubě umocňuje pocit dostatečného výkonu na bezpečné předjetí a korunuje ho příznivá spotřeba. Na palubě je navíc při jízdě neskutečný klid a ticho. A co cena? Za 1,4 milionu Kč (s DPH) dostanete naftový čtyřválec, když připlatíte 150 tisíc, můžete pod kapotou mít testovaný šestiválec.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,ML 350 BlueTEC 4MATIC
Motor:,vidlicový šestiválec
Objem válců:,2 987 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,190 kW/258 koní v 3 600 ot./min
Točivý moment:,620 Nm v 1 600 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.4 s
Maximální rychlost:,225 km/h
Převodovka:,automatická sedmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.4 / 6.8 / 7.4
Délka:,4 804 mm
Šířka:,1 926 mm
Výška:,1 796 mm
Rozvor:,2 915 mm
Pohotovostní hmotnost:,2 175 kg
Objem zavazadlového prostoru:,690 / 2 010 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]