Jeep Grand Cherokee prošel přibližně před rokem faceliftem. Ten se zaměřil tradičně na design, ale modernizovalo se také důkladně pod kabátem. Změn je více než by se mohlo na první pohled zdát. Jeep Grand Cherokee se sice opět mírně zjemnil, stále se s ním ale nemusíte bát vyjet i mimo silnice.

Na první pohled přinesl facelift nové světlomety s LED denním svícením a ve všech výbavách osazených bixenony, novou masku chladiče, upravené nárazníky, jiná kola či zvětšené zadní světlomety doplněné o diody. V interiéru se mnoho změn neudálo, nebylo třeba. Stále jsou tu vybrané materiály a design i rozmístění ovládacích prvků je dobré.

test-jeep-grand-cherokee-v6-30-crd-4x4-at-p1

Základem palubní desky je velký centrální displej prostřednictvím něhož se dá ovládat celé auto – od perfektního a naprosto exkluzivně hrajícího audiosystému Harman Kardon, přes klimatizaci (ta má, narozdíl od Peugeotů a Citroënů pro rychlou volbu i klasické otočné ovladače), přes ovládání vyhřívání a (v testované výbavě) odvětrávání sedadel, až po navigaci či nastavení samotného auta. Displej je přehledný a ovládání jednotlivých funkcí intuitivní.

Důležitějšími změnami jsou možnosti připlatit si za moderní asistenty jakými jsou hlídání mrtvých úhlů či jízdních pruhů, varování před čelním nárazem nebo adaptivní tempomat, u něhož si lze – stejně jako například u Lancie Thema – vybrat mezi „normálním“ a adaptivním tempomatem. Tou zdaleka nejlepší a nejmarkantnější změnou je nahrazení původního pětistupňového automatu novým ZF s osmi stupni a redukční převodovkou. Jen volič převodovky je divný – má zvláštní tvar, je „digitální“ a nepracuje se s ním úplně intuitivně. Díky nové převodovce nejen klesla spotřeba paliva, motor se ztišil, ale zlepšila se také dynamika.

Testovaný Grand Cherokee byl osazen naftovým motorem V6 3,0 CRD. Ten díky maximálnímu výkonu 184 kw/250 koní a točivému momentu 570 Nm nemá s autem vážícím více než dvě tuny žádný výraznější problém a dokáže ho rozjet na poměrně vysoké rychlosti. Problém však může nastat v zatáčkách a při brzdění. Jeep Grand Cherokee je prostě a jednoduše masa hmotnosti a těžkopádně nejen působí, ale i je. Tady mají opravdová eSÚVéčka navrch…

Přečtěte si také:  Test BMW X7 40i xDrive (2020)

test-jeep-grand-cherokee-v6-30-crd-4x4-at-p2

Vynahrazuje to však svou pohodlností, která byla dána kombinací pneumatického odpružení Quadra-Lift (pro dvě nejvyšší výbavy ve standartu) a použitými pneumatikami (ačkoliv jejich profil už není úplně terénní). Tam, kde ostatní řidiči SUV trpí a nadávají silničářům, se jim Jeep vysmívá. O většině děr a nerovností totiž v jeho interiéru ani nevíte, protože se přes ně dostane s lehkostí, jistotou a v naprosté tichosti.

Podvozek Quadra-Lift toho však nabízí mnohem více. Umí nastavit světlou výšku v rozmezí více než 10 centimetrů (Normal: 220 mm, Off Road 1: 254 mm, Off Road 2: 280 mm, Park Mode: 180 mm a dálniční Aero Mode: 207 mm), takže není problém vyrazit ani do těžšího terénu, kde přijde vhod další ze systémů Selec-Terrain nabízejícího (podobně jako například Range Rover) různá nastavení auta pro různé povrchy: Sand (písek), Mud (bláto), Auto (Automatic), Snow (sněhový povrch) nebo Rock (kamení). Podle vybraného režimu pak řídící jednotky nastaví světlou výšku, odezvu motoru, rychlost řazení, ABS a podobně. Pomalejší je také převod řízení.

test-jeep-grand-cherokee-v6-30-crd-4x4-at-p3

V terénu jsou tak nakonec limitujícími prvky použité silniční pneumatiky, které se brzy zanesou bahnem a auto pojede jako na ledě, a kudrlinky na náraznících, kterých má zejména ten přední v nejvyšší testované výbavě Summit opravdu hodně. V terénu si tak musíte dát pozor na nízký spoiler předního nárazníku (naštěstí je jen nacvakaný, takže když ho někde utrhnete, seberete ho a pokud je nepolámaný, nacvaknete ho zpět) či radar adaptivního tempomatu, jenž je umístěn poměrně nešikovně vespod mřížky předního nárazníku.

V terénu ale Jeep stále umí a mnoho dnešních rádoby offroadů strčí hravě do kapsy… Otázkou ale zůstává, kdo s autem v takové výbavě – vlastně kdo dnes s takovým autem vůbec – vyjede do většího terénu než je polní cesta? Doba se posunula, takže opravdové off-roady prakticky vyhynuly. Dnes je důležitý spíše vyšší posez, bezpečnost, image a to, jak auto jede na silnici a kolik „žere“. A to je i u testovaného Jeepu Grand Cherokee přijemným překvapením. Ty tam jsou cifry sahající nad 10 litrů, s novou převodovkou ZF se dá v pohodě dostat i pod 9.

Přečtěte si také:  Test mild-hybridního BMW 520d xDrive (2020)

A co cena? Je to velké SUV s mnoha moderními asistenty, velkým naftovým motorem, se zcela novým trvalým pohonem všech kol Quadra Drive II a tak dále. V testované nejvyšší výbavě Summit za něj zaplatíte 1,7 milionu Kč, v základní výbavě Laredo vám ale stačí o půl milionu méně. Z tohohle auta ale sálá robustnost, jistota a pocit bezpečí. A to za to stojí, co říkáte?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jeep
Typ: Grand Cherokee
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2 987 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 184 kW/250 koní ve 4 000 ot./min
Točivý moment: 570 Nm ve 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.2 s
Maximální rychlost: 202 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.3 / 6.5 / 7.5
Délka: 4 875 mm
Šířka: 1 943 mm
Výška: 1802 mm
Rozvor: 2 915 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 328 kg
Objem zavazadlového prostoru: 782 / 1 554 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady