Mercedes-Benz je jednou ze značek, která takřka ke každému modelu nabízí nějakou elektrickou nebo elektrifikovanou verzi nebo alternativu. V případě modelu GLC, respektive GLC kupé je na výběr z naftových a benzinových spalovacích motorů, ale také z plug-in hybridů. A i u těch můžete vybírat mezi naftovým a benzinovým. My jsme v testu vyzkoušeli právě naftový plug-in hybrid.
Nafta a elektromotor
Když si rozkliknete konfigurátor nového Mercedes-Benzu GLC kupé, nabídne se vám 9 motorizací, přičemž 5 z nich jsou spalovací verze (přestože jsou to i mild-hybridy) a čtyři jsou elektrifikované, přičemž se sem počítá i vrcholné provedení Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance kupé s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem s celkovým výkonem 500 kW/680 koní a točivým momentem 1020 Nm.
Nás bude ale zajímat zcela odlišné spektrum plug-in hybridů, to s nejnižší možnou spotřebou paliva. Jmenuje se Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé a spojuje elektromotor s naftovým dvoulitrem.
I tahle verze se může pochlubit velmi slušnými technickými údaji. Výkon samotného čtyřválcového naftového dvoulitru je 145 kW/197 koní, k čemuž se přidává 100 kW/136 koní z elektromotoru. Točivý moment mají obě jednotky stejný, činí 440 Nm. Výsledkem je celkových 245 kW/333 koní a celkem 750 Nm. Díky tomu tohle více než 2,4tunové auto zrychlí z místa na stovku za pouhých 6,4 sekundy a jeho maximální rychlost je 219 km/h.
Nízká spotřeba a dlouhý dojezd
Dynamika ale není to, co by vás u takového auta asi primárně zajímalo, že? Tahle verze totiž vyniká svou úsporností a hlavně dojezdem. Pokud plně nabijete a dotankujete, dojedete z centra Prahy až do centra Paříže bez toho, aniž byste museli tankovat. Tisícový dojezd tohle auto zvládne při běžné jízdě úplně hravě. Palivová nádrž má 62 litrů a spotřeba paliva se dá i na sněhem pokryté dálnici držet do 6 l/100 km (v případě, že pojedete na hranici maximální povolené rychlosti).
K tomu přidejte akumulátor plug-in hybridního pohonu, jehož kapacita je 31,2 kWh (to je víc, než kolik měla první generace čistě elektrického Nissanu Leaf!). Mercedes-Benz má homologovaný čistě elektrický dojezd ve městě až 136 kilometrů. Mimo město a na dálnici bude samozřejmě nižší, ale ujet bezemisně stovku kilometrů zvládnete. Na elektřinu navíc auto můžete jet i sto čtyřicítkou na dálnici, pak samozřejmě spotřeba elektřiny významně vzroste.
Auto se tak bez problémů dá používat takřka jako čistý elektromobil, protože většinu průměrných cest zvládá čistě na elektřinu. Pokud pak zastavíte někde, kde je nabíječka, můžete energii velmi rychle doplnit. Z prázdného do plného stavu to díky 60kW palubní nabíječce (příplatek 15 tisíc korun) zvládnete za půl hodiny. Pokud si za rychlodobíjení nepřiplatíte, dostanete 11kW palubní nabíječku.
Zajímavý také je management baterie, protože ačkoliv se baterie tváří jako zcela vybitá, stále auto dokáže po městě jezdit s využíváním elektrické energie. Všechny plug-in hybridy si samozřejmě nechávají nějakou nevyužitelnou kapacitu v baterii, ale pak už zpravidla nedokáží využívat jízdu na elektřinu ani ve městě tolik jako právě GLC. Ve městě se tak dá spotřeba nafty srazit klidně na nízké jednotky litrů nafty.
Pohoda na palubě
Potěší i spolupráce naftového motoru, elektromotoru i převodovky. Připojování i odpojování spalovacího motoru probíhá velmi hladce, při běžné jízdě to prakticky není poznat. A žádný nepříjemný kopanec ani cuknutí nepřijde ani pokud zničehonic razantně sešlápnete plynový pedál až na podlahu. Naftový motor naskočí a hladce se zapojí do práce. Dynamika není vůbec špatná, navíc je v autě i tak poměrně slušný klid. Kabina je totiž perfektně odhlučněná jak od motoru, tak i od okolního prostředí.
V tu chvíli také velmi oceníte i prémiový Surround soundsystém Burmester 3D s prostorovým zvukem. Reproduktory po celém interiéru auta dokáží skvěle vykreslit nejen výšky, ale také dokáží skvěle zahrát i hloubky, nechybí totiž ani subwoofer. Zvuk je i při vyšší hlasitosti čistý a při poslechu některých vám dobře známých skladeb najednou uslyšíte i zvuky a nástroje, které jste (pokud hudbu posloucháte na běžných zařízeních) nikdy předtím ještě neslyšeli.
Auto je samozřejmě připojeno online a nechybí mu nejnovější generace MBUX. Stačí tak vyslovit „Ahoj Mercedesi, přehrávej mou hudbu“ a auto může spustit nějakou z on-line streamovacích platforem (Apple Music, Amazon Music, Spotify nebo TIDAL). Podmínkou je jen to, že si ve svém účtu Mercedes-Me aktivujete službu „Online hudba“ .
Za volantem
Auto při jízdě kromě povedené audiosoustavy potěší také pružností a reakcemi na sešlápnutí plynového pedálu. Prvotní impuls totiž vždy zajišťuje elektromotor, který má díky svým vlastnostem přísun maxima točivého momentu prakticky kdykoliv. Předjet tak na okresce pomalejší auta neznamená vůbec žádný problém.
Plug-in hybridní GLC kupé je těžké, skvěle ovšem funguje na dlouhých cestách i na dálnici. Je stabilní a jen tak něco jej nerozhodí. Naopak pokud byste s ním chtěli jezdit ostřeji nebo snad sportovněji na okreskách, úplně si to užívat nebudete. Stopu sice drží skvěle, i protože těžiště je kvůli akumulátorům velmi nízko, ale odpružení je naladěno spíše komfortněji (neměli jsme příplatkový vzduchový podvozek, ten je pouze na zadní nápravě kvůli udržování světlé výšky).
Řidiči pomáhají za jízdy všemožné aktivní asistenty řízení. Ty jsou v moderních modelech Mercedes-Benz už naladěny vcelku dobře, takže při běžné jízdě příliš neobtěžují. Například aktivní hlídání jízdních pruhů řidiče vlastně nenutí jej deaktivovat, protože zasahuje až opravdu ve chvílích, kdy s autem dělicí čáru přejíždí. Nepere se s ním jako v jiných autech jen proto, že nejede přesně uprostřed jízdního pruhu.
Vypínat ale bude řidič chtít jeden z nejnovějších povinných asistentů: upozorňování na překročení rychlosti. To musejí mít všechna nově homologovaná auta a řidiče musí upozornit vizuálně (blikající ikonou se zobrazením aktuálně maximální povolené rychlosti) i akusticky (pípáním) na to, že překročil rychlost. Není tu žádná tolerance, takže pokud na padesátce pojedete 51 km/h, auto už vás bude upozorňovat na překročení rychlosti. Mercedes-Benz to ale vyřešil skvěle, umístil ikonku do levého horního rohu displeje multimediálního systému a toto upozorňování se tak dá deaktivovat během okamžiku jediným ťuknutím na displej.
Závěr a cena
Mercedes-Benz GLC kupé je v testované naftové plug-in hybridní verze autem, které můžete klidně přes týden používat jako elektromobil, ale o víkendu s ním vyrazit klidně na výlet k moři. Čistě elektricky ujede i přes 100 kilometrů a na naftu pak bez nutnosti tankování dalších tisíc. V kabině je navíc klid a příjemně ticho, dostatek místa i pohodlná sedadla. Ta samozřejmě mohou být i vyhřívaná, odvětrávaná nebo s masážní funkcí.
Přestože je to plug-in hybrid s velkou baterií, nabídne dost místa nejen pro cestující, ale i pro jejich zavazadla. Vždyť standardní objem kufru je 550 litrů, přičemž opěradla zadních sedadel se samozřejmě dají sklopit. Opěradla sedadel jsou pak sice zlehoučka do kopce, ale nevznikne mezi nimi a podlahou kufru žádný schod. Pod podlahou kufru je navíc prostor, kam lze uschovat nabíjecí kabel(y), pokud jej nechcete mít položený v dodávaném pouzdru v kufru.
A cena? Nejlevněji pořídíte naftový plug-in hybridní Mercedes-Benz GLC za 1 963 322 Kč s DPH. Testované auto ale bylo ve velmi bohaté výbavě s mnoha designovými i funkčními výbavovými pakety, které jeho cenu zvýšily na 2 497 704 Kč s DPH. Z věcí, které mu chyběly, lze vypíchnout vlastně jen dvojici prvků, kterými jsou natáčení kol zadní nápravy a adaptivní vzduchové odpružení.
Technické údaje:
Auto: | Mercedes-Benz GLC 300 de 4MATIC kupé |
Motor: | naftový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1993 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 145 kW/197 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 450 Nm (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6,4 s |
Maximální rychlost: | 219 km/h |
Převodovka: | 9° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 0,4 l/100 km |
Emise CO2: | 11 g/km |
Objem nádrže: | 62 litrů |
Délka: | 4764 mm |
Šířka: | 2075 mm |
Výška: | 1615 mm |
Rozvor: | 2888 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2420 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 550 litrů |
Mercedes používá 9 ti stupňovou převodovku a součet kroutícího momentu je snad také vyšší. Nadpis test je asi silné slovo, vypadáto tak jako když se někdo sveze těch pár KM co je na počítadle. Proti Mercedesům nic nemám, používám je 40 let a mám jich v garáži 5, popisovaný motor je opravdu OK. Nejsou to, ale auta bez chyb, stejně jako všechna ostatní. Prostě test by měl vypadat jinak a příště si zkontrolujte lépe technická data, snad jste se jen pŕeklepl. Snažte se víc, někdy to čtou i ti co tomu rozumí.
Jirka