Mercedes-Benz třídy C je autem, které má vcelku bohatou historii, která se začala psát v roce 1993. Od té doby tu je už v páté generaci, kterou jsme v naftové motorizaci 220 d a s pohonem zadních kol otestovali.
Design dle očekávání
U značky Mercedes-Benz se design všech modelů nápadně podobá a ještě více je vidět v posledních letech. Očekávaný design nejnovějšího céčka tak nebylo úplně těžké odhadnout, tradičně totiž vychází z dříve představených modelů, v tomto případě z vrcholného modelu třídy S. Nabízí podobně tvarované světlomety, ale i masku chladiče a další detaily.
Podobné je to i v interiéru, jemuž dominuje obrovský dotekový panel na středovém panelu, prostřednictvím kterého se ovládá prakticky celé auto. Jeho úhlopříčka je 11,9″ a má stejnou grafiku jako v třídě S, je ovšem menší. Logika ovládání zůstává také stejná a abyste do toho pronikli hlouběji, chce to trochu učení. Někdy je třeba se k některým položkám proklikat. A to čistě přes displej, protože žádný fyzický ovladač jako v předchozí generaci už tady nenajdete.
Zmizela kvůli tomu i prakticky všechna fyzická tlačítka, Mercedes-Benz jen přidal pod displej lištu, kde jsou dotekové plošky s některými funkcemi jako například varovné blikače, parkovací kamery, změna jízdního režimu, položka nastavení auta, ovládání hlasitosti a (de)aktivace multimediálního systému a nakonec ploška na čtení otisku, pomocí níž lze auto i nastartovat.
Digitalizace tím ale zdaleka nekončí, pokračuje i před řidičem, kde je výhradně digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3″. Jeho zobrazení se dá měnit, šablon si připravil Mercedes-Benz opravdu hodně a bude záležet jen na vás, jakou třeba právě máte náladu.
Nechybí ani nový volant s dotekovými ploškami, s nímž poprvé přišel facelift třídy E. Způsob ovládání se nemění. Levá doteková ploška ovládá vše, co se odehrává v displeji před řidičem, ta pravá pak ovládá displej infotainmentu ve středovém panelu.
Přesto i tady lze zmínit trocha kritiky. Všechno, co na pohled běžně vidíte, je kvalitní a působí prémiově, ale pokud se ohnete někam, kde to není vidět, situace se může změnit. Tak třeba plasty na spodní části sedadel nejsou úplně pěkné. Stejně tak je možné tu a tam zaslechnout vrzání při zavírání dveří od madel. Jsou to ale drobnosti, které celkový dojem zkazit nemohou.
„Správná“ limuzína
Mercedes-Benz třídy C je první „správnou“ limuzínou tak, jak ji chápeme. Stojí totiž na platformě s motorem umístěným podélně a primárně poháněnými zadními koly. Nabízí se samozřejmě i s pohonem všech čtyř kol – pro spoustu motorizací dokonce i ve standardu. Testovaný kus byl ovšem právě s pohonem pouze zadních kol. Převodovku můžete mít ale pouze automatickou devítistupňovou, manuál se nenabízí vůbec.
Testovaná verze s označením C 220 d naznačuje naftový čtyřválec (jinou volbu než čtyřválec v páté generaci už ani nemáte) pod kapotou. Jde o dvoulitr s dvěma turbodmychadly, jehož výkon je 147 kW/200 koní a točivý moment vrcholí 440 Nm. Všechny motorizace v nabídce pro třídu C jsou navíc mild-hybridní EQ Boost. To znamená, že spalovacímu motoru pomáhá ještě 48V startér-generátor, který přidává dalších 15 kW/20 koní.
K motoru se dá říct to, že je to rozhodně jeden z nejlepších naftových čtyřválců na trhu. Jeho zátah je velmi dobrý, lineární od nízkých otáček až k červenému poli a s převodovkou spolupracuje perfektně. Technické údaje slibují zrychlení na stovku za 7,3 sekundy a maximální rychlost 245 km/h, ale lepší je spíš to, jak příjemně se motor při jízdě projevuje. Vytknout mu lze ale hlučnější projev. A to jak po nastartování, tak i při samotné jízdě. K dobru mu alespoň budiž fakt, že to není ten „typicky hrubý“ nafťák.
To, čím ovšem potěší nejvíc, je spotřeba paliva. Tohle auto totiž nežere. Jezdit s ním za 5 l/100 km není vůbec žádný problém a při běžné jízdě mimo město se lze dostat ještě o poznání níž. Navíc je tu nádrž s objemem 66 litrů, takže akční rádius budete mít opravdu velký.
Mrštný a ještě mrštnější
Testovaný kousek bohužel nebyl vybaven natáčecí zadní nápravou, přesto šlo o příjemně mrštné auto v zatáčkách. Pomáhala tomu jistě větší kola s nízkými pneumatikami a také tvrdší AMG podvozek. Navíc je tu ten zmiňovaný pohon zadních kol, takže přední kola mohou jen zatáčet.
Pokud byste si ale za řízení zadní nápravy připlatili (a je to poprvé, co to třída C může mít), dostali byste natáčení zadní nápravy, které pomůže s obratností i stabilitou. Při parkování a v nízkých rychlostech se zadní kola otáčejí v protisměrné ose proti těm předním, čímž zmenší poloměr otáčení. Ve vyšších rychlostech se naopak otáčejí ve stejném směru, což zlepší stabilitu. Natáčení není ale tak nápadné jako u většího eska, céčko natočí zadní kolo „jen“ o 2,5 stupně.
Závěr a cena
Nový Mercedes-Benz třídy C opět navazuje na větší třídu S – a to jak designem, tak i technikou. V mnohém překonává dokonce i větší třídu E. Testovaný kus s naftovým dvoulitrem C 220 d nejvíce potěší spotřebou paliva i sladěním motoru a převodovky, nejvíce ale zklame odhlučněním motoru, které by rozhodně sneslo zlepšení. Tím spíše, že jsme do céčka přesedli přímo z BMW 320d, které bylo v kabině příjemně tiché.
Nejlevnější céčko, kterým je mild-hybridní benzinové C 180 (125 kW), začíná na částce 1 061 170 Kč s DPH. Nejlevnější naftová verze C 200 d (120 kW) startuje na 1 137 400 Kč s DPH. Za testované C 220 d s pohonem zadních kol zaplatíte minimálně 1 217 260 Kč s DPH, příplatek za pohon všech kol je 65 340 Kč a za karoserii kombi dáte dalších 40 tisíc.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,C 220 d
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1993 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,zadních kol
Výkon:,147 kW/200 koní při 4200 ot./min
Točivý moment:,440 Nm při 1 800 – 2 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.3 s
Maximální rychlost:,245 km/h
Převodovka:,9stupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.4 – 5.2
Emise CO2:,116 – 135 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4751 mm
Šířka:,1820 mm
Výška:,1438 mm
Rozvor:,2865 mm
Provozní hmotnost:,1755 kg
Objem zavazadlového prostoru:,455 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]