Jsou auta, která nepotřebujete, ale vlastně s nimi budete chtít jezdit. A Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC kupé je jedním z nich. Stačí jeden jediný studený start a pochopíte…
Léta nezapře
Mercedes-Benz GLC už není nejnovější auto, své roky nezapře. Hlavně v interiéru. Na druhé straně pokud jste ještě nejnovější mercedesy neřídili, vadit vám to nebude. I když tu je (dnes už) starý volant, ale i celý multimediální systém nebo kaplička přístrojů, nevadí to. Vše totiž funguje dobře, je to umístěno ergonomicky a nejde o žádný problém. Nové modely značky to ale posunuly na novou úroveň, a umějí ještě o něco víc.
Tak třeba s příchodem nového áčka je to nový systém ovládání hlasem, mnohem lepší je grafika veškerých palubních přístrojů, ale i samotné ovládání na volantu s dvěma dotekovými ploškami. Celkově je ovládání většiny věcí v interiéru nových modelů intuitivnější a rychlejší. Jenže na to všechno stejně zapomenete, až si poprvé poslechnete motor…
Je to reaktor!
Pod kapotou Mercedes-Benzů GLC – a je jedno jestli klasických verzí anebo testovaného kupé – mohou být motory se čtyřmi, šesti, ale i s osmi válci. Osmiválce jsou tu dva, výhradně pro vrcholné verze AMG 63. Už ta slabší slibuje velmi dobrou jízdní dynamiku (476 koní a točivý moment 650 Nm), ale v našem testu se objevila ta vůbec nejvýkonnější s označením „S“. Tu pohání čtyřlitrový twin-turbo motor s působivým výkonem 510 a točivým momentem 700 Nm. A to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy!
A ten zvuk! AMG zvuk osmiválcových motorů vždy umělo. Ze čtveřice koncovek výfuků se ozývá příjemné brumlání, které může po stisku tlačítka na středovém tunelu (aktivní výfuk je za příplatek, který rozhodně doporučujeme!) během okamžiku doprovodit zlověstné hromobití. To si ostatně můžete poslechnout v přiloženém videu. Po stisku tlačítka se totiž ve výfuku otevře klapka, která dá volný průchod všem více než pěti stovkám koní. Věřte mi, že sousedi vás brzy ráno rozhodně nebudou mít rádi! Při jízdě navíc každé přeřazení doprovodí respekt budící rána a po ubrání plynu se ozve výhružné hromobití.
Čtyřkolka a elektronicky řízený zadní diferenciál
Motoru se musel přizpůsobit i zbytek auta. Standardně je tu pohon všech kol 4Matic. Ten ovšem nefunguje tak jako v Mercedes-AMG E 63, nedá se tedy „odpojit“ pohon předních kol, ale věřte mi, že to zase tak vadit nebude. I díky elektronicky řízenému diferenciálu na zadní nápravě („obyčejná“ verze má vzadu mechanický samosvor). Jeho práci nejvíce poznáte v režimu Race, kdy je jeho sevření největší mění na skvěle fungující . I díky tomu auto v zatáčkách funguje naprosto báječně a stále jede vpřed jako býk letící za červeným praporem.
Stabilita auta a jistota vedení stopy je dechberoucí, a to i přes vyšší stavbu karoserie a i hmotnost přesahující dvě tuny. Je velmi příjemné auto řídit nejen volantem, ale i samotným plynovým pedálem. Díky velmi vysokému výkonu se totiž zadek umí pomocí plynového pedálu udržovat i na hranici přilnavosti svých 295mm pneumatik.
Mimochodem stabilizace se dá nechat zcela aktivovaná, případně se dá omezit (v režimu Race se tak stane automaticky) anebo se dá dlouhým stiskem tlačítka zcela deaktivovat. Pak už je jen na vás, jak moc velké máte koule a jak moc jste odvážní. I když jde o čtyřkolku, díky preferenci zadní nápravy a elektronickému samosvoru autu nedělají problém ani powerslidy. Na suchu už to je ale vážně ve vysokých rychlostech, protože auto chce jet pořád hlavně dopředu. I tak je to ale zábava! Navíc je to SUV! V zatáčkách se navíc karoserie (i díky adaptivnímu podvozku) nijak nenaklání, řízení je příjemně strmé a přesné a brzdy se dají citlivě dávkovat.
Jedinou možností převodovky je devítistupňový automat AMG Speedshift TCT 9G. Problém? Nikoliv! AMG ji umí skvěle nastavit, navíc si ji můžete přepnout do zcela manuálního režimu, kdy převodovka neudělá sama vůbec nic a k jakékoliv činnosti ji musíte dát pokyn páčkami pod volantem. Ty navíc nejsou plastové, ale kovové a umocňují celkový sportovní pocit z auta. Mimochodem za celý týden jsem ani jednou neměl pocit, že by mi nějak vadilo to, že sedím v SUV.
Kromě surového zvuku je na motoru úžasný i jeho zátah. V jakýchkoliv otáčkách, v jakékoliv rychlosti. Prostě šlápněte na plyn, počkejte až převodovka podřadí – anebo si v manuálním režimu podřaďte sami – a pořádně se opřete. Přijde totiž takový kopanec do zad, že vás to překvapí. Letěli jste někdy letadlem? Vzpomínáte si na start k odletu? Tak to vynásobte minimálně dvakrát a dostanete Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic kupé. Zrychlování je s aktivovaným Launch controlem (tady označovaným jako „Race Start“) tak intenzivní (ostatně opět je k vidění v přiloženém videu), že se odklopil i koberec od spolujezdce! Pozor je potřeba si ale dávat na hladké mokré silnici, protože příval koňských sil a newtonmetrů je tak velký, že i ve 150km/h rychlosti dokáže GLC protočit pod plným plynem všechna čtyři kola.
Na každý den?
Už samotný pohled na auto prozradí, že to asi nebude tak úplně houpavé a pohodlné SUV. Ta velká, 21“ kola obutá do širokých pneumatik (265/40 R21 vpředu a 295/35 R21 vzadu) se schovávají v rozšířených blatnících. Vpředu je nárazník kombinující masku s vertikálním žebrováním značící nejvýkonnější AMG a velké otvory pro přívod vzduchu, které jasně prozrazují potenciál auta. Zezadu vynikne i „kachní ocas“, jenž zadní části dodává šmrnc a již zmiňované koncovky výfuku.
To interiér je naopak hodně civilní, od běžného GLC se vlastně nijak výrazně neliší. Jiné jsou tu některé dekory, přibylo pár tlačítek i nabídek v Menu palubních přístrojů i multimédií a také detaily v podobě nápisů a log AMG. Na druhé straně je ale škoda, že tu nejsou nějaká lepší sedadla, sportovní skořepiny by tu seděly skvěle. Ovšem v těch, které mělo testované auto, se alespoň sedělo pohodlně.
Ačkoliv mají modely AMG adaptivní podvozky, velmi se liší nastavení slabších verzí AMG 43 a AMG 53 od těch s označením AMG 63. Zatímco slabší modely jsou i při běžném ježdění pohodlné a při každodenním dojíždění do práce s nimi takřka nijak nebudete trpět, u verzí 63 je tomu jinak. Tady je podvozek tvrdší, i v komfortním nastavení. Není prkenný, ale dá vám pocítit jakoukoliv nerovnost. Jezdíte-li často do centra Prahy, užijete si…
Další věcí, která každodennímu používání až tolik nesvědčí je spotřeba paliva v kombinaci s velikostí nádrže. Nedá se očekávat, že by dvoutunové auto s pěti stovkami koní jezdilo za deset litrů, to věru nikoliv, nejčastěji jsme se pohybovali kolem 18 l/100 km, ale v kombinaci s 66litrovou nádrží to není úplně ideální. Budete-li častěji cestovat po dálnici v rámci maximálních povolených limitů, pak se dá jezdit i kolem 13 l/100 km.
Závěr a cena
Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic kupé je vážně rychlé auto, které na silnici takřka popírá zákony fyziky. Mimochodem jeho „obyčejná“ verze před několika týdny pokořila rekord Alfy Romeo Stelvio QV na okruhu Nürburgring, což jeho rychlost v reálném světě jen potvrzuje. Jde ale zároveň o skvěle ovladatelné auto, jenž lze precizně vodit i na zakroucených silnicích.
Velmi potěšil fakt, že auto lze přizpůsobit tak, aby tu byla interakce výhradně „řidič-auto“ a do jízdy nezasahovala elektronika – s výjimkou elektronicky řízeného zadního diferenciálu. Řízení, řazení, brzdění, ale i trakce jednotlivých kol bude pracovat jen podle toho, jak moc dobře bude řidič používat ruce a nohy. A musí to být s citem, protože tohle auto je divoká šelma, jakkoliv ho pohon všech kol dělá pro ježdění jistějším a „hodnějším“.
Tohle všechno ale rozhodně není zadarmo. Oproti základnímu GLC, které startuje na 1 328 580 Kč, si za to nejlepší v nabídce budete muset pořádně připlatit. Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC kupé totiž startuje na 2 562 780 Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vnitřní prostor,Zastaralý multimediální systém i palubní přístroje
Zvuk‚ výkon a celkový projev motoru,Malá palivová nádrž
Stabilita na suchu,Jistá nejistota na mokru díky vysokému výkonu
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:, Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC kupé
Motor:,vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců:,3982 ccm
Plnění motoru:,2x turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,všech čtyř kol (4MATIC)
Výkon:,375 kW/510 koní při 5500 – 6250 ot./min
Točivý moment:,700 Nm při 1750 – 4500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,3.8 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.7 / 14.1 / 8.7
Emise CO2:,244 g/km
Objem nádrže:,66 litrů
Délka:,4360 mm
Šířka:,1824 mm
Výška:,1526 mm
Rozvor:,2873 mm
Pohotovostní hmotnost:,2020 kg
Objem zavazadlového prostoru:,500 / 1400 litrů
[/table]