V dnešním světě jsou vozy s karoserií typu SUV obrovským prodejním trhákem. Skvěle se ale prodávají také SUV s tvary kupé. Tuto kategorii sice nejvíce proslavilo BMW X6, ale Mercedes-Benz už má také svá želízka v ohni.

Prvním představeným modelem bylo GLE kupé, které si na mušku vzalo právě BMW X6, o několik měsíců později to bylo menší GLC kupé, které cílí na BMW X4, a které jsme nyní vyzkoušeli v redakčním testu.

Recept je stále stejný

Mercedes-Benz používá prakticky stejný recept jako jeho mnichovská konkurence. Kromě běžných modelů nabízí i modely, které mají zákazníky zaujmout na první pohled vzhledem. A to GLC kupé, které vychází z „běžné“ třídy GLC, umí. Oprotí výchozímu modelu je ale nižší a delší. Vzhledově by se dalo při prvním pohledu s větším GLE kupé splést, to mají BMW X6/X4 společné.

Interiér vychází z třídy C, tomu odpovídá nejen vzhled a použité materiály, ale také vnitřní prostor. Přední místa jsou bez problémů, ta zadní omezuje zejména klesající linie střechy. Automobilka se přesto snažila čalounění stropu uzpůsobit tak, aby se tu usadily nejen děti, ale i dospělí. Měřím 180 cm a problém jsem tu neměl, přesto jsem se díky malé prosklené ploše nemohl ubránit pocitu stísněnosti. Díky klesající zádi se zmenšil také zavazadlový prostor, jeho objem je 500 litrů.

Pohonná jednotka: motor a převodovka

Pod kapotou modelů GLC a GLC kupé mohou být čtyřválcové a šestiválcové pohonné jednotky. Testovaný model byl vybaven silnějším ze vznětových čtyřválců. Označení 250 d prozrazuje objem 2 143 cm³ a přeplňování dvěma turbodmychadly (jedním malým vysokotlakým a druhým velkým nízkotlakým). Výkon motoru je 150 kW/204 koní a doplňuje ho velmi slušný točivý moment 500 Nm.

Samy o sobě to jsou velmi slušné hodnoty, ale hmotnost vozu přesahuje 1,8 tuny. Dynamika přesto není špatná, vždyť zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne GLC 250d 4Matic kupé za 7,6 sekundy a dokáže uhánět maximální rychlostí až 222 km/h. Motor dokáže s autem slušně hýbat, není to výbušná dynamika, ale spíše taková pozvolné, leč výrazné zrychlování.

Přečtěte si také:  Řidič v Brně driftoval v křižovatce. Své auto ale přetočil a zůstal stát proti přijíždějícímu autu v protisměru

Motory v GLC kupé mohou být spojeny výhradně s automatickou devítistupňovou převodovkou 9G-Tronic, výjimkou je pouze plug-in hybridní verze, pro níž se nabízí sedmistupňová převodovka 7G-Tronic plus. Automatická převodovka se k celkovému naturelu auta skvěle hodí řadí rychle, intuitivně a přitom hladce. Jasně daný je také pohon všech kol. Pro všechny verze je jedinou volbou čtyřkolka 4Matic.

Příjemným překvapením bylo odhlučnění motoru. Po mírném zklamání ze zvuku a projevu motoru v nedávno testovaném Mercedesu-Benz CLA 220 d Shooting Brake je to v GLC kupé úplně jiné. Motor je o poznání lépe odhlučněn a také jeho vibrace jsou mnohem znatelnější, ačkoliv kultivovanosti víceválcových jednotek zdaleka nedosahují.

Mercedes-Benz slibuje spotřebu paliva v kombinovaném režimu na úrovni 5,4 l/100 km. Takových čísel jsme ale zdaleka nedosahovali. Palubní počítač ukazoval hodnoty kolem 8 litrů. Škoda, že nádrž má objem jen 50 litrů.

Jak jezdí?

Mercedes-Benz GLC kupé hraje na pohodlí. Nabízí volbu jizdních režimů a v komfortním nastavení je díky vzduchovému podvozku a relativně vysokým pneumatikám (235/55 R19) jízda komfortní. Auto se na silnici příjemně pohupuje, ale stále je jisté. Režim Dynamic auto celé přitvrdí a zostří, za celý týden jsem ale tento režim nevyužil, není potřeba. Aktivoval jsem ho pouze z důvodu, abych zjistil, jak moc se nastavení auta změní.

Nemohl jsem se ale ubránit tomu, že 1,8 tuny je prostě cítit. Auto působí trochu těžkopádně. Přesto s ním dokážete projíždět zatáčky i díky skvěle fungujícímu pohonu všech kol (s automatickým rozdělováním točivého momentu mezi nápravy) velmi rychle. Nedotáčivost je minimální, GLE kupé je příjemně neutrální. Jisté však je, že to hlavní, na co tady automobilka cílí, je komfort, nikoliv „sportovnost“ jako u BMW.

Závěr

Stejně jako u většího GLE kupé, je i u GLC kupé jasně patrné, že chce zaútočit na zákazníky BMW. Jde na to ale docela jinak, tenhle přístup se mi líbí. Kdo chce tužší a „spotovnější“ auto, sáhne po BMW, kdo naopak preferuje pohodlí a jistou „rozvážnost“, tomu se bude více líbit Mercedes-Benz. Nesmí ale zapomenout zaškrtnout v ceníku vzduchový podvozek AIR BODY CONTROL (60 464 Kč).

Přečtěte si také:  Test Kia Sportage 2.0 CRDi MHEV AWD 8AT (2020)

Ceník je přitom s BMW X4 přibližně vyrovnaný, základní benzínová verze GLC kupé startuje na 1 294 700 Kč (X4: 1 292 200 Kč), za model se vznětovou motorizací zaplatíte minimálně 1 300 750 Kč (X4: 1 287 000 Kč).

+
Design Cestující na zadních sedadlech mohou mít pocit stísněnosti
Odhlučnění a kultivovanost motoru Malá palivová nádrž
Pohodlný vzduchový pdovozek… … stojí 60 tisíc Kč
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: GLC kupé
Motor: 250d 4Matic
Uspořádání motoru: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 143 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech kol (4Matic)
Výkon: 150 kW/204 koní při 3 800 ot./min
Točivý moment: 500 Nm při 1 600 – 1 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 222 km/h
Převodovka: 9° automatická (9G-Tronic)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.2 / 5.0 / 5.4
Emise CO2: 143 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 732 mm
Šířka: 1 890 mm
Výška: 1 602 mm
Rozvor: 2 873 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 845 kg
Objem zavazadlového prostoru: 500 / 1400 litrů
Ceník: ke stažení zde