Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 AWD 6AT (2024)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 24. 3. 2024


Mazda CX-5 druhé generace je tu s námi od roku 2017, ale v zásadě jde o evoluci té první. Nabízí totiž atmosférické benzinové motory i poměrně zajímavý jízdní zážitek, který vás přenese do doby, kdy aktivní jízdní asistenty ještě autům nevládly. Posadili jsme se za volant právě verze s 2,5litrovým atmosférickým benzinovým motorem, automatickou převodovkou a pohonem všech čtyř kol.

Drobné změny

Mazda své modely modernizuje decentně a s citem, nepřichází s žádnými velkými designovými změnami, ale spíše jen ladí detaily. Nejinak tomu bylo i v případě toho poslední na CX-5. Odehrála se v roce 2022 a měnila grafiku předních i zadních světlometů a velmi drobně upravila nárazníky, přičemž z toho předního například odstranila mlhovky. Větší změny se odehrály v kabině, kde jsou nová sedadla anebo některé moderní prvky výbavy jako například bezdrátové dobíjení mobilních telefonů.

Změny se odehrály i na technice, protože v rámci modernizace dostala Mazda CX-5 i nové mild-hybridní pohonné ústrojí. To nepracuje s nejčastějším napětím 48V, ale ani s méně častým 12V. Mild-hybrid od Mazdy si totiž jde (podobně jako Subaru se 118 V) vlastní cestou, doplnila jej 24V palubním napětím.

Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

„Klasická“ kabina

Možná vás uvozovky v nadpisu této kapitoly matou, ale vězte, že Mazda CX-5 má stále tu „klasickou“ kabinu, která se zaměřuje hlavně na analogové ovládání. Co to znamená? Jednoduše to, že drtivou většinu funkcí a výbavy budete ovládat přes fyzická a dokonce i mechanická tlačítka. Dotekového ovládání je tu opravdu minimum a soustředí se v zásadě pouze na displej infotainmentu. A to navíc jen někdy, protože jej lze dotekem ovládat pouze při stání na místě, jakmile se auto rozjede, dotek přestane fungovat. Pak už budete muset auto ovládat otočným ovladačem na středovém tunelu.

Ačkoliv má Mazda CX-5 novou generaci infotainmentu, který poprvé dostala už Mazda3, je grafika na dnešní dobu poměrně retro. Ovládání je ale parádně jednoduché a intuitivní a systém jako takový je rychlý. Potěší, že nabízí bezdrátové technologie Apple CarPlay i Android Auto.

A rychlé je nakonec právě i zmiňované ovládání funkcí auta. Když chcete za jízdy ovládat například klimatizaci, vyhřívaná sedadla, start-stop nebo (de)aktivovat aktivní hlídání jízdních pruhů, vždycky stačí vlastně jen poslepu natáhnout ruku a najdete tam tlačítko nebo ovladač. Stejně tak ovládání funkcí na volantu je s fyzickými tlačítky. Mimochodem, ovladače jsou i po vyklopení loketní opěrky na zadních sedadlech, aktivuje se jimi vyhřívání zadních sedadel.

Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

(Na dnešní dobu) velká atmosféra

Mazda CX-5 může mít pod kapotou buď dva 2,2litrové naftové čtyřválce s přeplňováním jedním turbodmychadlem ve výkonových verzích se 110 kW/150 koňmi nebo 136 kW/184 koňmi nebo dva benzinové čtyřválce s objemem 2,0 litru (121 kW/165 koní) a 2,5 litru (143 kW/194 koní). Oba dva slabší motory lze kombinovat s manuální i automatickou převodovkou, ale také s pohonem předních nebo všech kol. Oba výkonnější motory už mají pouze automatickou převodovku, ale je na výběr mezi předním pohonem a čtyřkolkou.

Testovaný kus byl vybaven tím nejlepším benzinovým pohonným ústrojím e-Skyactiv G194 AWD. Na všechna čtyři kola tak posílá bezmála dvě stovky koní a maximum točivého momentu je 263 Nm. Není to až zase tolik, je to daň za to, že motor není přeplňovaný. Technické údaje prozrazují, že z místa na stovku dokáže auto zrychlit za 9,5 sekundy a jede až 195 km/h.

I když jde o docela velký motor – tím spíše v dnešní době – pro nějakou lepší dynamiku je potřeba jej vytáčet. Maximum točivého momentu je totiž až ve 4000 ot./min a maximum výkonu dokonce ještě o dva tisíce výš. V nízkých otáčkách je tak tohle auto spíše rozvážnější a příliš velké dynamické schopnosti od něj očekávat nelze. Převodovka (6°) to ale „ví“ a tak je připravena podřazovat pokaždé, když řidič výrazně šlápne na plynový pedál. Abyste bezpečně předjeli auto na okresce, bude muset převodovka podřadit o dva, někdy dokonce i o tři rychlostní stupně, protože při běžné jízdě drží otáčky motoru hluboko pod 1500 za minutu. Pak ale auto vyrazí vpřed vcelku ochotně.

Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

Předjíždění si samozřejmě můžete „připravit“ i sami, protože nechybí možnost manuální změny rychlostních stupňů. K tomu lze využít buď volič převodovky s klasickým mechanickým ovladačem nebo páčky na volantu.

Oba dva benzinové motory jsou mild-hybridní, automobilka je (vzhledem k tomu, že nejde o 48V systém) označuje jako Mazda M Hybrid. Ke spalovacímu motoru auto využívá malý generátor, který zachycuje rekuperací energii, která by se normálně ztratila při brzdění (přeměnila by se jen na teplo). Zachycená energie se pak uloží do maličkého akumulátoru a využívá se jako pomoc motoru při prvotní akceleraci po sešlápnutí plynu, čímž dokáže i decentně šetřit palivo, navíc napájí elektrické systémy vozu.

Jak se to projeví na spotřebě paliva je otázka. Na displeji palubního počítače u našeho testovacího auta svítilo za posledních přibližně 2000 kilometrů zlehka nad 8,5 l/100 km. Při běžných jízdách mimo město jsme ale byli schopní se dostat i pod osm litrů.

Test Mazda CX-5 e-Skyactiv G194 (2024)

Podvozek je spíše tužší, ale CX-5 velmi dobře filtruje nerovnosti. Potěší, že od podvozku je ticho, ani na větších nerovnostech se od něj neozývají žádné rány. A překvapí i tím, že pokud se rozhodnete pro rychlejší tempo na okreskách, stane se z tohoto SUV docela zábavné auto. Řízení je povedené, přestože má elektrický posilovač, a naladění podvozku nabízí dostatečnou jistotu i  v rychleji projížděných zatáčkách. Problémem nejsou ani rozbité silnice, se kterými se testovaná Mazda dokáže umně vypořádat i v ostřejším tempu.

Závěr a cena

Mazda CX-5 je ve své druhé generaci i před koncem svého života příjemným autem na jízdu. Musíte ale počítat s tím, že kvůli atmosférickému motoru s ní, pokud chcete jezdit dynamicky, nemůžete tak úplně jezdit jako s většinou jiných dnešních aut. Atmosférické motory mají totiž menší točivý moment než turbomotory a je navíc ve vyšších otáčkách. Potěší i naladěním podvozku, není to úplně houpavé SUV, je spíše tužší, ale není nepohodlný a velmi dobře filtruje nerovnosti. A spotřeba paliva? Nejčastěji jsme se pohybovali nad 8 l/100 km.

Pohled do aktuálního ceníku prozradí, že cena nejlevnější verze startuje na 777 550 korun. Jde o výbavu Prime-line s benzinovým dvoulitrem, pohonem předních kol a manuální převodovkou. Na opačném konci ceníku je právě testovaná verze, která je tou vůbec nejdražší. V nejnižší výbavě Newground (fakticky je to ale až 4. verze výbavy) začíná na 1 127 550 korunách. Záruka je standardně 6letá, případně do najetí 150 tisíc kilometrů.

Technické údaje:

Auto:

Mazda CX-5 e-Skyactiv G194

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

2488 ccm

Plnění motoru:

atmosférické

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

143 kW/194 koní při 6000 ot/min

Točivý moment:

263 Nm při 4000 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

9,5 s

Maximální rychlost:

195 km/h

Převodovka:

6stupňová automatická

Spotřeba paliva:

7,6 l/100 km

Emise CO2:

171 g/km

Objem nádrže:

58 litrů

Délka:

4550 mm

Šířka:

1840 mm

Výška:

1680 mm

Rozvor:

2700 mm

Pohotovostní hmotnost:

1725 – 1760 kg

Objem zavazadlového prostoru:

522 / 1638 litrů

 

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru