Kia se pustila do elektrifikace svých modelů ve velkém. Většina modelů z nabídky má i své hybridní, plug-in hybridní nebo elektrické provedení. Týká se to i největšího SUV v nabídce, modelu Sorento, který si můžete koupit jako nafťák, hybrid anebo právě jako plug-in hybrid, který jsme otestovali.
Pohon jako u Sportage
Kia Sorento je největší model z evropské nabídky korejské automobilky. Jde o SUV, kterému na délku naměříme 4,8 metru, široké je 1,9 metru bez zpětných zrcátek a na výšku měří 1,7 metru. Auto může nabídnout 5 nebo až 7 míst (i pro plug-in hybrid), přičemž i na zadních sedadlech se dá docela pohodlně sedět. Testovaný kus byl ovšem pouze pětimístný.
Pod jeho kapotou se nacházela plug-in hybridní pohonná jednotka, která je stejná jako ta v menší Kii Sportage PHEV. Jde o kombinaci benzinového čtyřválce s objemem 1,6 litru se synchronní elektromotorem s permanentním magnetem. Výkon spalovacího motoru je 132 kW/180 koní a maximum točivého momentu je 265 Nm, elektromotor přidává dalších 67 kW/91 koní a 264 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 195 kW/265 koní a 350 Nm.
Pohonné ústrojí vždy spolupracuje s automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Ten je mechanický, tzn. že zadní nápravu nepohání pouze elektromotor, jak tomu dnes u podobných aut bývá. Čtyřkolka umí pracovat v režimu od 100 % točivého momentu na přední nápravu a 0 % na zadní náprava až po 50 % na přední nápravu a 50 % na zadní nápravu. Systém pohonu všech čtyř kol se řídí automaticky, řidič do toho nijak nezasahuje.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Sorento PHEV je o něco větší a těžší než Sportage PHEV, ale dynamika výrazněji horší není. Zatímco menší Sportage zrychlí z nuly na stovku za 8,2 sekundy a jede maximální rychlostí 191 km/h, tak u většího Sorenta je to 8,7 sekundy a 193 km/h. Pocitově auto není žádný trhač asfaltu, ale reálně pomalé není. Přeci jen s sebou vozí přes dvě tuny pohotovostní hmotnosti a je velké.
Sorento i Sportage mají stejné i akumulátory plug-in hybridního systému. Baterie, ze které mohou elektromobily čerpat energii, mají kapacitu 13,8 kWh. Homologovaný dojezd čistě na elektřinu 57 kilometrů, respektive až 70 kilometrů ve městě, kde bude auto více využívat možnosti rekuperace. Dobíjet lze 3,3 kW, přičemž do plné kapacity to zabere 3 hodiny 25 minut.
I přestože je to velké a těžké auto s poměrně výkonným pohonným ústrojím, povedlo se Kii stlačit emise CO2 na 38 g/km. Z toho vyplývá, že i takto velké SUV má tzv. „elektrické registrační značky“, takže lze využívat určité výhody s tím spojené. V některých městech můžete například na modrých zónách zdarma, nemusíte platit za dálniční známku a můžete jezdit po dálnicích bez ní, ušetříte za povinné ručení, protože spadnete do nejnižší kategorie, a nemusíte platit silniční daň.
Za volantem
Interiér auta je tvarovaný velmi zajímavě, nejvíce zaujme středový panel s výdechy klimatizace. Potěší, že Kia ještě nezanevřela na klasická fyzická tlačítka a ovladače a neřeší vše pouze dotekově. Dotekového ovládání je tady naopak pomálu a soustředí se nakonec vlastně jen na displej infotainmentu a jeho Menu. Jeho grafika je jemná, čitelnost perfektní a nakonec i logika ovládání je intuitivní.
Prostoru je v tomhle autě hodně, lhostejno, zda mluvíme o předních nebo zadních sedadlech. Čtveřice, ale i pětice cestujících nebude mít problémy odjet i na delší cestu. Přední sedadla i zadní krajní sedadla mohou být vyhřívaná, ta přední k tomu mohou mít i odvětrávání. Masážní funkci však Kia pro své modely nenabízí.
V autě je po nastartování klid, protože auto se snaží primárně využívat elektřinu. Pokud je baterie nabitá, spalovací motor se aktivuje jen velmi zřídka. Zpravidla jen při potřebě vysoké akcelerace. Když se dostane baterie na dojezd 0 km, neznamená to, že je zcela vybitá, ale stále si ponechává nějakou zásobu elektřiny pro potřeby zrychlení, tzv. boost. Při jízdě baterii ale běžně nenabijete, přidáte maximálně jedno, maximálně dvě procenta, pokud budete dlouho rekuperovat (např.: pojedete z hodně dlouhého kopce dolů bez plynu). Abyste baterii dobili, museli byste využít speciální dobíjecí jízdní režim, ale v tom pak auto spotřebovává až příliš mnoho benzinu, takže je to finančně naprosto nesmyslné.
Pružnost auta je parádní právě i díky elektromotoru, který nemá po sešlápnutí plynového pedálu prakticky žádné zpoždění. Jeho prvotní impuls následně doplňuje spalovací jednotka, která má reakce přeci jen o něco pomalejší – i díky potřebě roztočit výfukovými plyny turbodmychadlo. Spalovací motor se může klidně deaktivovat i při jízdě na dálnici, ve chvílích, kdy auto nepotřebuje tolik výkonu anebo třeba jede z kopce. Velmi často se vypíná i na okreskách a skoro neustále ve městě.
Plug-in hybridy, pokud se nepoužívají „správně“, mají to nejhorší z obou automobilových světů. Pokud je nebudete dobíjet, vozíte s sebou desítky kilogramů hmotnosti navíc, což zvyšuje spotřebu paliva. Jakmile však budete akumulátory nabíjet, dokážete spotřebu paliva výrazně snížit. Kia sice v ceníku udává kombinovanou spotřebu paliva jen 1,6 litru na 100 kilometrů, ale to je hodnota z říše přání a snů. Když budete nabíjet a budete se hodně pohybovat po městě, dokážete se za ideálních podmínek dostat i pod 2 l/100 km, spíše ale počítejte se 4 l/100 km. Když nabíjet nebudete, počítejte asi se sedmi.
Kabina je velmi dobře odhlučněna, do interiéru neproniká ani na dálnici žádný nepříjemný hluk. Stejně tak jsou velmi dobře odhlučněné podběhy kol, do kterých nemlátí kamínky. Kia si dala na Sorentu hodně záležet, což potvrzuje také naladění podvozku. I když jde o více než dvoutunové auto, nepůsobí neohrabaně. Hmotnost z něj cítit je, ale zároveň je z něj cítit i taková pohoda, nechce nikam pospíchat, chce prostě v klidu dojet na místo určení. Podvozek není adaptivní, jeho naladění je spíše komfortní a všechny nekvality a nerovnosti se snaží velmi dobře vyhladit. Do kabiny přitom nepustí prakticky žádnou ránu.
Závěr a cena
Kia Sorento je auto, které rozhodně zaujme na pohled. Jeho exteriér je nápaditý, stejně jako interiér. Je to velké SUV, které navíc nabídne dostatek prostoru pro posádku i pro její zavazadla a k tomu je komfortní. Z pohledu motorizací nabízí výběr mezi naftovým čtyřválcem, hybridem a plug-in hybridem, takže si může vybrat každý. Plug-in hybrid je nejvýkonnější motorizací z nabídky, ale svých 265 koní a 350 Nm nedává úplně pořád a za všech okolností, záleží na stavu nabití akumulátoru. Potěší naopak tím, že ve městě dokáže najet přes 40 čistě elektrických kilometrů, ale pak s ním můžete vyrazit klidně na druhou stranu České republiky, protože má klasickou benzinovou nádrž na 47 litrů.
A cena? Nejlevněji pořídíte Kii Sorento ve výbavě Comfort s naftovým motorem a pohonem pouze předních kol s automatickou převodovkou (manuál v nabídce vůbec není) bez pár desetikorun za 1,1 milionu korun s daní, za čtyřkolku připlatíte 50 tisíc. Hybridní a plug-in hybridní verze jsou k dispozici až od vyšší výbavy Exclusive za 1 209 980 Kč v případě hybridu (stojí na chlup stejně jako nafťák), respektive 1 354 980 Kč za plug-in hybrid.
Technické údaje:
Auto: | Kia Sorento 1.6 T-GDi PHEV GPF 4×4 6AT automat |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1599 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 132 kW/180 koní (spalovací motor) |
Točivý moment: | 265 Nm (spalovací motor) + 264 Nm (elektromotor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,7 s |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Převodovka: | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 1,6 l/100 km |
Emise CO2: | 38 g/km |
Objem nádrže: | 47 litrů |
Délka: | 4810 mm |
Šířka: | 1900 mm |
Výška: | 1700 mm |
Rozvor: | 2815 mm |
Provozní hmotnost: | 2015 – 2130 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 693 / 2077 litrů |