test-2022-kia_sportage-16_t-gdi-HEV-4x4-6AT-hybrid- (8)

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4 | hybridní verze (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 13. 5. 2022


Nová generace SUV Kia Sportage sází na opravdu bohatou nabídku pohonných jednotek. Pod kapotou mohou být naftové i benzinové čtyřválce, ale i hybrid nebo plug-in hybrid. My jsme tentokrát otestovali hybridní benzinovou verzi s pohonem všech kol a ve vrcholné výbavě GT-Line.

Hybrid je vždy s benzinem

Designu a novinkám nové generace jsme se věnovali při prvních jízdách (článek si můžete přečíst zde), takže rovnou skočíme na pohonnou jednotku. Když se rozhodnete pro hybridní, respektive full-hybridní provedení, dostanete vždy benzinový motor. Je jím 1.6 T-GDI s přeplňováním turbodmychadlem s výkonem 132 kW/180 koní a s točivým momentem 265 Nm. Stejný motor byste dostali ale i k plug-in hybridní verzi. U hybridu bude spojen s elektromotorem se 44 kW/60 koňmi a 264 Nm. Celkový výkon pohonné soustavy je 169 kW/230 koní.

Vybrat si však nemůžete převodovku, ta je vždy automatická. Jde ale o jiný automat, než o ten, který mají nehybridní verze. Ty mají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku, zatímco hybridní i plug-in hybridní modely dostaly šestistupňovou automatickou převodovku s hydrodynamickým měničem točivého momentu.

test-2022-kia_sportage-16_t-gdi-HEV-4x4-6AT-hybrid- (23)

Na vás nakonec bude, zda budete chtít auto s pohonem předních nebo všech kol. Cena se bude lišit o 50 tisíc korun. S pohonem předních kol zrychlí Sportage na stovku za rovných 8 sekund, s pohonem všech čtyř kol to bude za 8,3 sekundy. V obou případech pojede maximální rychlostí až 193 km/h. Lišit se bude i spotřeba paliva, čtyřkolka si vezme asi o tři čtvrtě litru benzinu na 100 ujetých kilometrů více.

O tento hybrid se nemusíte nijak starat

Testované auto je tzv. full-hybrid, což znamená, že umí jezdit i čistě na elektřinu, ale není potřeba jej nijak dobíjet. Baterie není velká, dobíjí se sama při brzdění motorem. Čistě elektrický dojezd je pouze v řádu jednoho až dvou kilometrů.

Výhody full-hybridních aut se ukáží hlavně ve městě v dopravních zácpách a kolonách anebo třeba při prostém rozjíždění na semaforech, kdy není potřeba spalovací motor a vše zastane elektromotor. Naopak při jízdě po dálnici už jsou výhody takřka smazané, tady dokáží svůj potenciál nabídnout spíše dobíjecí plug-in hybridy, které dokáží jezdit čistě na elektřinu právě třeba i v dálničních rychlostech. Jejich nevýhodou ale je, že aby byly úsporné, musíte je dobíjet. Pokud je nedobíjíte, vozíte s sebou desítky kilogramů baterií úplně zbytečně a tím si naopak spotřebu paliva zvyšujete.

test-2022-kia_sportage-16_t-gdi-HEV-4x4-6AT-hybrid- (18)

Do testované Kii Sportage se posadíte, stisknete startovací tlačítko a auto buď rovnou nastartuje spalovací motor anebo se jen aktivuje v elektrickém režimu. Co nastane, bude záležet na tom, kolik energie zůstalo v baterii, na okolní teplotě a podobně.

Při jízdě se elektromotor do práce zapojuje hodně často, prakticky při každé akceleraci, kdy vykrývá moment, než zabere spalovací motor. Pružnost hybridní Sportage je velmi dobrá, ale jakmile s autem vyjedete za město, už se elektromotor tolik neprojeví a dynamika nebude tak působivá. Na dálnici se při ustálené jízdě do práce prakticky nezapojí a jen se dobijí baterie, aby následně ve městě byly opět plně připraveny.

Hybridní pohonné ústrojí nepřidává autu nijak výrazně na hmotnosti – ve srovnání s mild-hybridní verzí se stejným výkonem a pohonem všech kol je to asi 30 kg – ale dokáže šetřit palivo. V kombinovaném režimu udává Kia v technických údajích spotřebu o 0,7 l/100 km nižší. Podle tabulek má hybridní Kia Sportage 4×4 spotřebovat 6,2 – 6,6 l/100 km. Praxe během týdenního testování ukázala i s cestami po dálnici, že se dá jezdit kolem 7,5 l/100 km. S mild-hybridní verzí, kterou jsme testovali před nedávnem, to bylo mezi 8 a 9 l/100 km.

test-2022-kia_sportage-16_t-gdi-HEV-4x4-6AT-hybrid- (6)

Pohon všech čtyř kol funguje automaticky, primárně jsou poháněna kola přední nápravy, k nimž se připojuje pohon zadních kol (elektronika sem dokáže poslat až 50 % točivého momentu). K tomu je tu navíc volič jízdních režimů, nabízející několik režimů pro jízdu na silnici, ale i mimo ni. Změnou režimu se upravuje naladění auta tak, aby co nejvíce odpovídalo dané situaci – pro terén: písek, sníh, bahno; pro silnici: Eco a Sport.

Podvozek: GT-Line má adaptivní tlumiče

Při prvních jízdách v únoru jsme jezdili s naftovou Kia Sportage ve výbavě GT-Line, která má už ve standardní výbavě adaptivní podvozek. Kia ho nazývá jako „Elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení“. Nedávno testovaný mild-hybrid s benzinovým motorem jej naopak neměl a rozdíl byl opravdu znatelný. Tento bílý kus jej opět má a rozdíl je opět patrný od prvních metrů. S adaptivním podvozkem je auto výrazně komfortnější a jízda pohodlnější.

Testovaný hybrid má i v nejvyšší výbavě 18″ kola (s pneumatikami 235/55 R18), přičemž ostatní motorizace ve výbavě GT-Line dostaly 19″ disky. Za větší kola si u hybridu připlatit nelze. Na pohled ale 18″ disky stačí a také se pozitivně projevují na jízdním komfortu. Tohle auto se přes nerovnosti přenáší s grácií a tiše, podobně jako to zvládají některé modely prémiových automobilek. Od kol se neozývají žádné rány a do řízení ani karoserie nepronikají prakticky žádné rázy.

test-2022-kia_sportage-16_t-gdi-HEV-4x4-6AT-hybrid- (12)

Závěr a cena

Hybridní Kia Sportage je autem, které dokáže splnit požadavky na úsporné auto, s nímž budete jezdit po městě, ale zároveň také příjemné a svižné vozidlo mimo něj. Největší výhodou nejvyšší výbavy GT-Line je adaptivní podvozek, který z auta udělá opravdu pohodlné svezení. Daní za to ovšem je, že cena rázem vyskočí nad milion korun.

A co ještě prozradí ceník? Nejlevněji Sportage v současnosti pořídíte za akčních 644 980 Kč, přičemž půjde o verzi v nejnižší výbavě Comfort s benzinovým motorem 1.6 T-GDI se 110 kW, pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Nejlevnější naftová Sportage 1.6 CRDi je o 50 tisíc dražší a za své peníze také dostanete pohon předních kol a manuální šestistupňovou převodovku.

Testovaný hybrid 1.6 T-GDI HEV je v nabídce až od druhé výbavy Exclusive a jeho cena startuje na akčních 854 980 Kč s pohonem předních kol a na 904 980 Kč s pohonem všech kol. Testovaný kus ve vrcholné výbavě GT-Line vyjde minimálně na 1 094 980 Kč, ale je to vždy čtyřkolka. Příplatků v ceníku je ale opravdové minimum, takže půjde prakticky o téměř plně vybavený model.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Sportage 1.6 T-GDI GPF 4×4 HEV 6AT
Motor:,řadový čtyřválec + elektromotor (hybrid)
Objem válců:,1598 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon spalovacího motoru:,132 kW/180 koní při 5500 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,265 Nm při 1500-4500 ot./min
Výkon elektromotoru:,44 kW/60 koní při 1600-2000 ot./min
Točivý moment elektromotoru:,264 Nm při 0-1600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.3 s
Maximální rychlost:,193 km/h
Převodovka:,6° automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.2-6.6 (kombinovaně)
Emise CO2:,140-149 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4515 mm
Šířka:,1865 mm
Výška:,1650 mm
Rozvor:,2680 mm
Provozní hmotnost:,1505-1653 kg
Objem zavazadlového prostoru:,587 / 1776 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

1 názor na “Test Kia Sportage 1.6 T-GDI HEV 4×4 | hybridní verze (2022)”

  1. Líbí se mi, ale nikde jsem nenašel, zda je možné mít vyhřívané čelní sklo.. nevíte někdo?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru