test-2022-kia_sportage-16_tgdi_mhev_4x2_7dct- (7)

Nová generace Kii Sportage je designovou revolucí zvenku i uvnitř. Změnilo se auto tak moc i jízdně? To jsme se pokusili zjistit v rámci klasického redakčního testu, do kterého dorazila benzinová mild-hybridní verze s pohonem předních kol a automatickou převodovkou.

Design je odvážný

Nejnovější, už pátou generaci představil korejský výrobce v Evropě v loňském roce. Auto dostalo výraznější a nápadnější design. Zároveň také povyrostlo do všech směrů a má o 10 mm delší rozvor náprav. Popisovat design asi není nutně potřeba, na ten si každý udělá názor sám, zmínit bychom ale měli zajímavý prvek na C-sloupku, kde se na sebe stříbrná lišta nenapojuje, ale dělá zajímavý skok. V zadní části prochází přes spojler nad sklem kufrových dveří a dopředu jde o spodní lištu oken.

Přečtěte si také:  Test SEAT Ibiza FR 1.5 TSI 110kW DSG (2021)

Potěší, že karoserii mohou zdobit i jiné než bílé, stříbrné a černé laky. Příkladem může být například zelená barva na testovaném kusu, případně žlutá, kterou jsme se vozili před časem v rámci prvních jízd, ale i spousta dalších. Kia si za barevnou paletu zaslouží rozhodně palec nahoru.

test-2022-kia_sportage-16_tgdi_mhev_4x2_7dct- (5)

I uvnitř se odehrály revoluční změny. Tou největší je velký (skládá se ze dvou displejů) displej před řidičem, podobně jako to mají některé modely Mercedes-Benz. Kia jej navíc prohnula a otočila směrem na řidiče. Zobrazení je jasné, displej přímo před řidičem (má úhlopříčku 12″) slouží jako kaplička přístrojů s rychloměrem a dalšími pro jízdu potřebnými údaji, zatímco ten středový (je dotekový a má úhlopříčku 12,3″) zobrazuje infotainment, navigaci a tak dále. Grafika obou displejů je povedená a mají jemné rozlišení.

Středový panel je také novinkou. Je digitální a dokáže zobrazovat dva druhy ovladačů: klimatizaci anebo ovládání multimediálního systému. Uživatel si může vybrat, který chce jako hlavní a na ten druhý si bude přepínat. Lze to jednoduše stiskem dotekové plošky (dlouhým podržením si pak vybírá defaultní zobrazení) vedle levé části neměnících se ovladačů (ofuk čelního skla, vyhřívání zadního skla, nastavení automatické funkce klimatizace a vnitřního okruhu).

Přečtěte si také:  Na zamrzlém okruhu jsme zkoušeli pohon všech čtyř kol Hyundai. Nejzábavnější byl nakonec elektromobil

Středový tunel je docela mohutný a dostal nový, otočný ovladač dvouspojkové převodovky. Nechybí tu ani ovládání vyhřívání volantu a sedadel, případně jejich odvětrávání, je-li touto funkcí auto vybaveno. Stejně tak je možné zde dalším otočným ovladačem přepínat jízdní režimy (liší se podle motorizací) anebo deaktivovat systém Start/Stop, což ale u mild-hybridních aut zpravidla není možné.

test-2022-kia_sportage-16_tgdi_mhev_4x2_7dct- (21)

Mild-hybrid často a rád plachtí

Po nahlédnutí do ceníku nové Kii Sportage zjistíte, že můžete vybírat z opravdu bohaté nabídky motorizací, zahrnující jak čistě spalovací benzinové i naftové motory, tak i jejich mild-hybridní verze, případně hybridní anebo plug-in hybridní jednotky. Stejně tak lze vybírat z manuální anebo automatické převodovky a také mezi pohonem předních anebo všech kol.

V případě testovaného kusu jde o mild-hybridní benzinovou motorizaci s pohonem předních kol, která je vždy spojena s automatickou (dvouspojkovou) převodovkou DCT. Pokud byste si vybrali čtyřkolku, pak můžete mít buď manuální 6° převodovku (110 kW), případně dvouspojkové DCT (132 kW).

Přečtěte si také:  Test Subaru Forester e-Boxer Sport (2021)

Testovaná předokolka má pod přední kapotou 1,6litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem. Jeho výkon je 110 kW/150 koní a točivý moment 250 Nm. A to je motorizace, která beze zbytku splní požadavky na běžné ježdění. Dynamika je dostatečná a převodovka s motorem spolupracuje velmi dobře. Řadí rychle a hladce a prakticky za všech okolností má připravený správný rychlostní stupeň. Že bychom chtěli zařadit jinak, se nám za celý týden testování prakticky nestalo. Snad jen ve sportovním jízdním režimu drží převodovka příliš vysoké otáčky.

test-2022-kia_sportage-16_tgdi_mhev_4x2_7dct- (22)

Díky tomu, že jde o mild-hybrid, auto dokáže plachtit s deaktivovaným motorem. Vzhledem k tomu, že vždy nastartuje na jízdní režim Eco, vypíná se motor za jízdy dost často. Řidič to ovšem na chování auta nijak nepozná, protože všechny palubní systémy (posilovač řízení i brzd, klimatizace, rádio a podobně) v tu chvíli fungují beze změny. Jakmile se dotkne pedálu plynu nebo brzy, motor okamžitě opět naskočí. Motor je navíc velmi dobře odhlučněn. Do kabiny se jeho zvuk příliš nedostává nejen na místě, ale ani při jízdě. Chválu ovšem zaslouží celkové odhlučnění kabiny. 

Mild-hybridní pohonné ústrojí se na tichosti jízdy podílí vcelku zásadním podílem, ale podle automobilky má zásluhy i na spotřebě paliva. Ta se v průběhu testování pohybovala nejčastěji mezi 8 a 9 l/100 km, přičemž trasy zahrnovaly nejčastěji dálniční kilometry a město. 

Přečtěte si také:  Volkswagen Taigo přichází na český trh. Krátce jsme se s ním svezli

Adaptivní podvozek jen pro GT-line. Vadí to?

Nová Kia Sportage může obouvat kola s průměrem od 17 do 19 palců, přičemž na testovaném autě jsme měli prostřední velikost z nabídky (18″). Je ale škoda, že Kia nabízí ‚elektronicky řízené tlumiče s nastavitelnou charakteristikou odpružení‘, tedy adaptivní podvozek až pro nejvyšší výbavu GT-line (kde je v sériové výbavě) a do těch ostatních si jej nelze ani připlatit.

test-2022-kia_sportage-16_tgdi_mhev_4x2_7dct- (12)

Rozdíl v komfortu obou verzí podvozku je totiž značný. Kia Sportage GT-line, s níž jsme absolvovali před dvěma měsíci první seznámení, byla opravdu komfortní za všech okolností i na rozbitých a zasněžených cestách. Testovaný zelený kousek tolik pohodlí od podvozku nenabídl. To ale neznamená, že by šlo o nekomfortní auto, naladění podvozku je povedeným kompromisem mezi jistotou v rychlejším tempu a zároveň pohodlím při klidné jízdě.

Závěr a cena

Nová Kia Sportage je autem, které na silnici rozhodně nepřehlédnete. A to nejen díky tvarům světlometů a dalším designovým prvkům, ale i díky tomu, že může „obléknout“ i zářivé a výrazné barvy. Nabízí také bohaté možností pohonných jednotek, v jejichž nabídce si vyberou jak ti, kteří nenechají dopustit na klasické spalovací motory, tak i ti, kteří chtějí jezdit více či méně bezemisně.

Přečtěte si také:  Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

Ceník nabízí čtveřici verzí, přičemž i ta nejnižší Comfort má v sériové výbavě vše potřebné. Nakonec připlatit si lze pouze za metalický lak. U vyšších výbav si Kia připravila balíčky výbav, přičemž jejich ceny jsou v nižších jednotkách desítek tisíc korun. Nejlevněji tak pořídíte Kii Sportage za akčních 624 980 Kč s DPH, přičemž jde o základní čistě benzinovou motorizaci. Testovaný mild-hybrid 1.6 T-GDI GPF 4×2 MHEV 7DCT je v nabídce až pro vyšší výbavu Exclusive za 744 980 Kč s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Sportage 1.6 T-GDI GPF 4×2 MHEV 7DCT
Motor: řadový čtyřválec (mild-hybrid)
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: předních kol
Výkon: 110 kW/150 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.6 s
Maximální rychlost: 189 km/h
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.3-6.6 (kombinovaně)
Emise CO2: 143-150 g/km
Objem nádrže: 54 litrů
Délka: 4515 mm
Šířka: 1865 mm
Výška: 1650 mm
Rozvor: 2680 mm
Provozní hmotnost: 1505-1653 kg
Objem zavazadlového prostoru: 562 / 1751 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář