Test Kia Sportage PHEV | plug-in hybrid (2022)

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 26. 10. 2022


Kia Sportage je modelem, který v nabídce korejské automobilky nabídne velkou spoustu pohonů. Od benzinových, přes naftové, mild-hybridní, hybridní až po plug-in hybridní. Vybere si každý. My jsme tentokrát v testu vyzkoušeli tu nejvíce elektrifikovanou. Jak plug-in hybridní Kia Sportage jezdí?

Nejvýkonnější verze z nabídky

Plug-in hybridy a elektromobily bývají dnes nejvýkonnějšími modely v nabídkách automobilek a výjimkou není ani plug-in hybridní Kia Sportage. Nad všemi ostatními verzemi po zhlédnutí technických údajů jasně vede. Kombinuje benzinový 1,6litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem se 132 kW/180 koňmi a 265 Nm s elektromotorem s 67 kW/91 koňmi a 264 Nm. Celkem tak na všechna čtyři kola (jinou možnost u verze PHEV nemáte) dokáže poslat až 195 kW/265 koní a 350 Nm. Jedinou možností je také automatická šestistupňová převodovka, všechny ostatní verze mají sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. 

Auto je kvůli bateriím s kapacitou 13,8 kWh, díky kterým má homologovaný čistě elektrický dojezd až 70 km (ve městě dokonce až 78 km), docela těžké. Provozní hmotnost se podle verze a výbavy pohybuje od 1830 do 1922 kg. Dynamika přesto není špatná, z místa na stovku toto 4,5 metru dlouhé SUV zrychlí za 8,2 sekundy a jede maximální rychlostí 191 km/h. To vše při homologované spotřebě benzinu 1,1 litru na 100 kilometrů.

 Test Kia Sportage PHEV | plug-in hybrid (2022)

Designově se plug-in hybridní verze nijak neliší od těch ostatních. Na první pohled tak plug-in hybrid poznáte pouze podle tzv „elektrických registračních značek“, protože homologané emise CO2 jsou pouze 25,5 g/km. Díky tomu může majitel takového auta využívat různých výhod, například parkovat na modrých zónách zdarma, na dálnici nepotřebuje dálniční známku, nemusí platit silniční daň a tak dále.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Za volantem

Auto si přebíráme ve městě, kde se výhody plug-in hybridního pohonného ústrojí projeví nejvíce. Auto je zcela nabité, takže se po Praze pohybujeme prakticky skoro jen na elektřinu. Díky tomu, že je elektromotor dostatečně výkonný, nemusí se spalovací motor spouštět ani při výraznější akceleraci. Reakce na pohyby plynového pedálu jsou rychlé, Kia Sportage PHEV reaguje prakticky bez zpoždění. Při jízdě městskými rychlostmi je v autě příjemný klid.

70 čistě elektrických kilometrů se ve městě najet nepovedlo, protože přišla cedule s koncem Prahy, ale v baterii je stále nějaká energie. Za městem je čas přišlápnout plynový pedál více a rozjet auto na vyšší rychlosti. To už se spalovací motor připojí častěji. I mimo město si ovšem pružnost auta zaslouží pochvalu, protože elektromotor stále nemá prakticky žádné zpoždění a spalovací jednotka se připojuje vzápětí. Celkových 265 koní a 350 Nm sice není úplně přesvědčivých – přeci jen s sebou vozí hodně hmotnosti navíc – ale pomalé tohle auto rozhodně není.

 Test Kia Sportage PHEV | plug-in hybrid (2022)

Problém nemá plug-in hybridní verze ani na dálnici, dokáže totiž znatelně zrychlovat i nad českým povoleným limitem. I při jízdě na dálnici umí spalovací motor zhasnout, děje se tak ve chvílích, kdy jedete z kopce anebo sundáte nohu z plynu. Na okresních silnicích a ve městě se to děje ještě častěji. Spolupráce obou pohonných jednotek je při jízdě povedená. Připojení a odpojení spalovacího motoru probíhá téměř neznatelně. Horší je to ve městě s vybitou baterií, kdy s sebou auto občas cukne.

Kia (stejně jako prakticky všechny ostatní značky) používá pro své plug-in hybridy možnost plachtění anebo naopak zvýšené rekuperace po uvolnění plynového pedálu. Pokud zvýšenou rekuperaci zvolíte, auto začne po uvolnění plynového pedálu výrazněji zpomalovat. Do baterie tak dostává zpět nějakou energii. Jsou to ale spíše stovky metrů, nabít ji nedokáže. Baterii je třeba nabíjet externě, připojením auta k nabíjecí stanici. Využívat lze pouze pomalejší AC nabíjení, baterie vozu se v takovém případě naplno nabije za necelé 2 hodiny (Kia uvádí 1 hodinu a 45 minut) maximálním výkonem 7,3 kW. Z běžné 230V zásuvky je nabíjení ještě pomalejší, připravte se asi na pět hodin.

Ve městě se dá spotřeba benzinu udržet klidně kolem 3 l/100 km, mimo město pak stoupá přibližně na dvojnásobek. Dálniční tempo ji pak dokáže vyhnat ještě výše. Pomyslným stropem je ale cca 8litrová hodnota, pře kterou se dostává je opravdu velmi těžce.

 Test Kia Sportage PHEV | plug-in hybrid (2022)

Tužší podvozek

Kia nabízí pro Sportage čtveřici stupňů výbavy, přičemž plug-in hybridní verze může být pouze ve dvou nejvyšších Top a GT-Line. Testovaný kus je v nižší z nich, tedy Top. I tato verze výbavy už je poměrně bohatá, doplnit se dá ještě několika výhodnými pakety výbavy, ale jedna věc ji chybí a doplnit nelze. Kromě verze GT-Line totiž nemůže mít Kia Sportage adaptivní podvozek, což je velká škoda. Rozdíl mezi obyčejným podvozkem a tím adaptivním (zkoušeli jsme jej při prvních jízdách s novou generací) je totiž hodně velký.

Testovaný plug-in hybrid obouval 19″ kola, která vypadají dobře a hezky vyplňují podběhy. Jenže pneumatiky 235/50 R19 už nejsou zase tak vysoké a některé nerovnosti dají pocítit více. Ne, neznamená to, že by Sportage byla nepohodlný autem, ale komfortnější by klidně být mohla. Jenže rozdíl mezi verzí Top a GT-Line je docela značných 120 tisíc korun (1 169 980 Kč oproti 1 289 980 Kč).

Závěr

Plug-in hybridní Kia Sportage je nejvýkonnější verzí z nabídky, není ale nejrychlejší, protože v maximální rychlosti ji překonává klasický hybrid i benzinový mild-hybrid. Je ale nejúspornější, zejména při cestách po městě s nabitou baterií. Tehdy se sice nedostanete na jednolitrovou spotřebu paliva, kterou udává výrobce, ale i ta třílitrová není vůbec špatná. I přestože váží auto 1,9 tuny, nepůsobí jako těžký Otesánek, ale přesto v řidiči touhu po rychlé jízdě neprobouzí.

Technické údaje:

Auto:

Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV

Motor:

benzinový čtyřválec + elektromotor

Objem válců:

1599 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

132 kW/180 koní (spalovací motor)
+ 67 kW/91 koní (elektromotor)
= 195 kW/265 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

265 Nm (spalovací motor) + 264 Nm (elektromotor)
= 350 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

8,2 s

Maximální rychlost:

191 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

1,1 l/100 km
16,9 kWh/100 km

Emise CO2:

25,5 g/km

Objem nádrže:

42 litrů

Délka:

4515 mm

Šířka:

1865 mm

Výška:

1650 mm

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1830 – 1922 kg

Objem zavazadlového prostoru:

540 / 1715 litrů

Štítky: , , , , ,

2 názory na “Test Kia Sportage 1.6 T-GDI PHEV | plug-in hybrid (2022)”

    1. Tak snad se dockate, ja to po 8 mesicich vzdal, zavolal dealer s informaci ze rusi objednavku, jedine novejsi modelovou radu za priplatek 45 tisic, a kdybych zaplatil dalsich 6 mesicu cekani… Ale pry by me posunuli pred vsechny co objednali po me…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru