Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 25. 10. 2022


Alfa Romeo počátkem letošního roku představila zcela nový model, na trh přivedla nové SUV Tonale. My jsme jej otestovali ve speciální uváděcí sérii se základním mild-hybridním benzinovým motorem.

Rozšíření modelové nabídky

Italský výrobce není z těch značek, které by na trh chrlily jeden model za druhým, vždyť v nabídce má v současnosti pouze sedan Giulia a SUV Stelvio. O to více jsme se na novinku těšili. Jde o SUV, které zapadá pod Stelvio. Je menší, ale velikostí odpovídá například modelům Hyundai Tucson nebo Volkswagen Tiguan. Pokud se podíváme na její rozměry konkrétněji, pak na délku naměříme 4528 mm, na šířku 1841 mm a na výšku 1601 mm.

Designově je auto poměrně odvážné ze všech stran. Přední části dominuje maska chladiče, kvůli jejíž velikosti a umístění musela být registrační značka přesunuta z umístění uprostřed na levou stranu před řidiče. To je ale pro moderní modely Alfa Romeo zcela typické. Zaujmou i přední světlomety, které dodávají auta zamračený výraz. Jejich denní svícení tvoří tři obloučky, při aktivaci ukazatele směru se promění na dynamický blikač, který se postupně rozsvěcí od masky směrem k blatníku.

 Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Testovaný kus nabídl z bočního pohledu design dvacetipalcových litých kol, který je pro modely Alfa Romeo také typický. Z boku zaujme i zajímavý profil karoserie s poměrně velkým předním převisem (rozvor je jen 2626 mm). Při pohledu na záď jsou hlavním designovým prvkem světlomety, které jsou mezi sebou propojeny svítící lištou.

A interiér? Ačkoliv je Alfa Romeo součástí koncernu Stellantis, interiér nepřipomíná žádný z modelů ani jedné značky. Je zcela svébytný, používá vlastní rozvržení palubní desky, vlastní volanty, vlastní ovladače i vlastní grafiku. A navíc interiér působí solidním a luxusním dojmem, čemuž do jisté míry přispívá příplatkový paket Premium za šedesát jedna tisíc.

Testovaný kus byl navíc v uváděcí sérii „EDIZIONE SPECIALE“, která je určena výhradně pro mild-hybridní 96kW motorizaci a přidává několik prvků výbavy. Jmenovat lze například 20“ litá kola, červené brzdové třmeny, Matrix FullLED adaptivní přední světlomety, zatmavená okna, hliníkové páčky řazení (umístěné jsou na sloupku řízení, nikoliv na volantu), bezklíčový vstup a startování tlačítkem na volantu, elektricky ovládané zadní výklopné dveře, infotainment s 10,25“ dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním a navigací, zrcadlením mobilního telefonu, bezdrátovou nabíjecí podložkou (v obalu ale nechtěla telefon nabíjet, ačkoliv s tím v žádném jiném autě nebyl problém), sportovní kožený volant, adaptivní tempomat, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kameru či systém rozpoznávání dopravního značení.

 Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Nafta, benzin a plug-in hybrid

Když se podíváte do ceníku Alfy Romeo Tonale, zjistíte, že v nabídce jsou zatím jen tři motorizace: benzinový čtyřválcový mild-hybrid s 96 kW/130 koňmi nebo 118 kW/160 koňmi a naftový čtyřválec 96 kW/130 koňmi. Standardně jsou spojeny s automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Později ale přijde ještě plug-in hybrid, který bude roztáčet všechna čtyři kola. Mimochodem, technický základ Tonale vychází z Jeepu Compass. 

Benzinové motory jsou čtyřválcové, pocházejí od koncernu FCA (pod kapotou je mají např. Fiat 500 X nebo zmiňovaný Jeep Compass), pod kapotami modelů PSA je nenajdeme, ty nabízejí benzinové tříválce. Základem je 1,5litrový motor s 96 kW/130 koňmi, který doplňuje v sedmistupňové dvouspojkové převodovce integrovaný 48V elektromotor s 15 kW a 55 Nm. Ačkoliv jde o hybrid, podobně jako u modelů Subaru e-Boxer dokáže auto čistě na elektřinu kousek jezdit bez aktivovaného spalovacího motoru.

V technických údajích se dočteme o tom, že zrychlení z místa na stovku je otázkou 9,6 sekundy a maximálka je 200 km/h. Na papíře to špatně nepůsobí, ale za volantem byste snesli víc. Hodně to ale dělá samotný projev motoru. Čtyřválec má sice vážně příjemný zvuk – takový „old-schoolovy“ v tom nejlepším slova smyslu – ale je bez šťávy, bez emocí, bez vzrušení. Jeho zátah je lineární, se vzrůstajícími otáčkami negraduje.

 Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Mild-hybridní pohon funguje tak, jak se dá očekávat. Prvotní impuls po sešlápnutí plynového pedálu obstarává elektromotor, k němuž se vzápětí přidává spalovací jednotka. Zajímavé je, že mild-hybrid po uvolnění plynu občas rekuperuje, občas ne. Nezáleží to ale tak úplně na stavu nabití baterie, ale ani na provozu před autem. Příliš nezáleží ani zvoleném jízdním režimu, protože mezi nimi jsou pocitově jen velmi malé rozdíly.

A spotřeba paliva? Není vůbec špatná. Po týdenním testování se spotřeba paliva ustálila na 6,5 l/100 km. Jízda byla spíše svižnější, a zahrnovala přibližně ve stejném poměru dálnice, okresky i pražský provoz. Nádrž má objem 55 litrů.

Velká kola, tužší podvozek

Testovaný kus obouval designově velmi povedená 20″ kola, pod kterými vpředu prosvítaly červeně lakované třmeny čtyřpístkové třmenů Brembo, které se zakusují do kotoučů s průměrem 345 mm. Červeně lakované třmeny jsou i vzadu. Brzdy jsou ostré, k neutahání a platí, že před motorem testovaného auta mají obrovský náskok.

 Test Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid (2022)

Podvozek je sám o sobě tužší, k tomu se přidávají právě velká kola, což bude na nekvalitních silnicích znamenat, že o nerovnostech budete na palubě vědět. Naladění tlumičů se ovšem povedlo, protože auto nepříjemně neodskakuje, takže nerovnosti dá vědět, ale stále si zanechá původní stopu. A to i v rychlejším tempu. Že Tonale není z nejlehčích přesto poznáte, na váze mu naměříte přes 1,6 tuny. I tak je ale zábava s ním na okreskách jezdit svižněji, chová se jistě.

Závěr a cena

Alfa Romeo Tonale je autem, které se na ulici ani na silnici neztratí. Design exteriéru je „typická Alfa Romeo“ a v kabině najdete povedenou kombinaci fyzických tlačítek a dotekového ovládání. Se základní motorizací ale autu chybí trochu vzrušení po sešlápnutí plynového pedálu. Akcelerace je sice i díky mild-hybridu prakticky okamžitá, ale projev motoru je bez vzrušení. Má naprosto lineární zátah, negraduje ani před červeným polem otáčkoměru. Zamrzí to pak o to víc, když zjistíte, jak se chová podvozek a jak dobré jsou brzdy.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji nové italské SUV pořídíte za 912 tisíc korun, přičemž budete mít na výběr mezi testovanou motorizací a naftovým motorem 1.6 Mjet s 96 kW. Testované auto vyšlo s příplatky na 1,17 milionu korun.

Technické údaje:

Auto:

Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1469 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní

Točivý moment:

240 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

9,6 s

Maximální rychlost:

200 km/h

Převodovka:

sedmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

5,7 – 6,2 l/100 km

Emise CO2:

130 – 142 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4528 mm

Šířka:

1841 mm

Výška:

1601 mm

Rozvor:

2636 mm

Pohotovostní hmotnost:

1600 kg

Objem zavazadlového prostoru:

500 / 1550 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru