Kia představila novou generaci modelu Ceed. S tím přišel Ceed i o apostrof v názvu, který používaly obě dvě minulé generace, a ze kterého si dělali legraci i v Top Gearu. Ale jak se s novou generací jezdí?
Evoluční design
Již třetí generace Ceedu z designového hlediska nijak nevybočuje z davu, je spíše konzervativnější. Přední část je evolucí druhé generace, kterou spíše rozvíjí. Stále tu je příď s typicky tvarovanou maskou chladiče a s podobně tvarovanými světly jako v minulosti. Výrazně se však liší jejich grafika. Ta pro denní svícení dostala čtveřici diod s umístěním do čtverce – tedy podobně jako to mají některé modely Porsche.
Zajímavý je pohled z profilu, který prozrazuje přepracovaný C-sloupek, jenž může na první pohled evokovat to, že by snad i pětidveřový Ceed mohl být kombíkem. Není, to jen kabina byla posunuta oproti předchozí generaci vpřed (A-sloupky jsou o 7 cm více vzadu), byl zkrácen přední převis a ten zadní byl naopak prodloužen.
Mimochodem zadní světla svítí neustále, nejen při zapnutých parkovacích nebo potkávacích světlech, ale i pouze s předním denním svícením. To je super, alespoň budou řidiči jezdící i v mlze pouze na denní svícení o trochu lépe vidět… S podobným řešením už před lety přišel u modelu Megane i Renault.
Interiér je prostorný
V posledních letech jsou na vzestupu všemožné crossovery a SUV a na obyčejné hatchbacky (ale i další automobilové třídy) se zapomíná. Lidé je tolik nekupují a automobilky přestávají některé dříve tradiční moodely nabízet. Důvody, proč si lidé vybírají zvýšené modely, jsou prý nejčastěji vyšší posez, větší pocit bezpečí, ale také více vnitřního prostoru. A právě poslední důvod nebývá tím, co je opravdu pravda, protože díky stejným podvozkovým platformám se často modely („klasické“ nízké, ale i ty zvýšené) v interiéru rozměrově příliš neliší.
Ceed dokazuje, že prostorný může být i hatchback nižší střední třídy. Na předních sedadlech je to naprosto bezproblémové a se svými 180 centimetry jsem si připadal pohodlně i při posezu na zadních sedadlech. Dokonce i před koleny jsem měl místa tolik, kolik nenabízejí ani některé mnohém větší limuzíny zvučných jmen.
A potěší i zavazadlový prostor. Ten je se svým objemem 395 litrů v základním uspořádání hodně slušný, ačkoliv třeba Peugeot 308 nabízí 470 litrů a Honda Civic má dokonce 478 litrů. Na druhé straně Volkswagen Golf nabídne jen 380 litrů, stejně jako minulá generace Ceedu. Po sklopení sedadel se prostor zvětší na 1291 litrů, což je méně než v minulé generaci.
Za volantem
První věc, která vás za volantem nové generace hatchbacku Kia Ceed překvapí, je nízký posez. Pokud se vám líbí sedět co nejvíce dole, pak budete opravdu potěšeni. Smutnit ale samozřejmě nemusejí ani ti, kteří sedí raději výše, přední sedadla samozřejmě lze nastavit výškově.
Pokud se rozhlédnete po interiéru, neuvidíte tu na pohled nic špatného. Ovladače jsou umístěny tam, kde je čekáte, a jsou po ruce. Výtku mám ale k ovladačům nastavujícím teplotu klimatizace a topení, respektive k jejich displejům. Ty jsou umístěny přímo uvnitř kulatého ovladače, intenzita jejich svitu není nijak velká. Za světla nastavená teplota není moc vidět.
A jedeme…
Pod kapotou testovaného auta jsme měli přeplňovaný litrový tříválec 1.0 T-GDI. V tomto případě jde o střed v nabídce benzinových motorizací (základ tvoří atmosférická 1.4 CVVT, na vrcholu naopak stojí přeplňovaná 1.4 T-GDI) s 88 kW/120 koňmi. Jde již o jednotku splňující emisní normu Euro 6d-TEMP, takže je již vybavena filtrem pevných částic (ostatně jako všechny ostatní přeplňované motory v nabídce). Jsou tu ale i další nevyhnutelné úpravy, které musely být oproti původnímu motoru 1.0 T-GDI v předchozí generaci provedeny.
Motor je po startu slyšet typickým tříválcovým zvukem, ale do interiéru se nepřenášejí jeho vibrace. Zvuk se nicméně nezlepší ani při jízdě, stále budete vědět o tom, že je pod kapotou tříválec. Do interiéru se nějaké vibrace ale občas dostanou při jízdě, hlavně v nižších otáčkách. Ford to v případě tříválcového motoru dokázal v novém Focusu vyřešit mnohem lépe. Neznamená to ale, že by vás snad motor v Ceedu obtěžoval, jen už „to“ dnes jde i lépe.
Stejně jako většina dnešních motorů, ani ten testovaný v Ceedu vám nevlije adrenalin do žil a nedopřeje pražádné vzrušení. Co do dynamiky to však není vůbec špatné, na běžné ježdění motor 1.0 T-GDI zcela postačuje. Tříválec ale nemá žádnou výkonovou špičku, jeho zátah je zcela lineární a po ubrání plynu se nedá brzdit motorem. Spotřeba si při běžném ježdění pohybovala kolem 7 l/100 km.
Nejvíce potěšil podvozek a to hlavně na kvalitním asfaltu. Tam díky němu a díky lehkému předku dokáže Kia Ceed předvádět vážně překvapivé chování. Reakce na pohyb volantem je blesková, změna směru jakbysmet a vlastně chování auta je na kroucených okreskách, jakkoliv by to tady výkonu sneslo více, docela i zábavné. Na nekvalitních silnicích je znát, že je podvozek tužší, ovšem nikoliv nepohodlný. Potěší také, že se od kol neozývají žádné nepříjemné rázy.
Závěr a cena
Kia Ceed přišla sice ve třetí generaci o apostrof, ale přidala na kvalitě jízdy. I když celkový skvělý dojem trochu kazí projev motoru (hluk a vibrace, dynamika naopak není vůbec špatná), bez výčitek mohu říci, že jde o hodně povedené auto. Nabízí dostatek vnitřního prostoru, příjemné jízdní vlastnosti a navíc nevypadá vůbec špatně. Pokud by vám pětidveřový hatchback nestačil, nemusíte smutnit. Kia už kombík (tradičně označený jako SW) také představila a vypadá dokonce lépe než testovaný hatchback. Však se sami podívejte ZDE!
A co cena? Pohled do ceníku prozradí, že vůbec nejnižší cena je 379 980 Kč. Za verzi s testovaným přeplňovaným litrovým motorem dáte ale minimálně o 25 tisíc korun víc.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Slušná dynamika tříválce,Odhlučnění motoru
Podvozek,Spotřeba paliva
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Ceed
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,172 Nm při 1500 – 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.1 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.9 / 5.5
Emise CO2:,126 g/km
Objem palivové nádrže:,53 litrů
Délka:,4310 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1447 mm
Rozvor:,2650 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 297 – 1 427 kg
Objem zavazadlového prostoru:,395 / 1291 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]