prvni-jizda-ford-focus-kombi-st-line-15-ecoboost-134-kw

Ford představuje nejnovější generaci modelu Focus, která by měla být vyvíjena bez jakýchkoliv kompromisů. Alespoň tak to prezentovala značka na tiskové konferenci v rámci prvního seznámení. Nový Ford Focus má rozhodně nač navazovat, před čtvrtou generací stojí 20 let trvající odkaz.

Na první seznámení jsme vyrazili do Francie, kde jsme si nový Focus nejen prohlédli, ale také jsme se s ním svezli. Vyzkoušeli jsme dvě verze: pětidveřový hatchback ve výbavě Vignale a kombi ST Line. Obě s motory 1,5 EcoBoost, avšak s lišícími se výkony i převodovkami.

Na bílém listu papíru

Nová generace modelu Focus vznikala na zcela čistém listu papíru a stojí na úplně nové podvozkové platformě C2. A ta dovolila inženýrům a technikům použití nejen několika vylepšení, ale také zcela nových prvků výbavy nebo konstrukční řešení jako například speciálně izolovaný zadní pomocný rám zlepšující naladění podvozku či patentovanou technologii vinutých pružin. V nabídce jsou řešení zadní nápravy s nezávislým zavěšením, kterou měla obě auta, s nimiž jsme se svezli, ale také náprava s vlečenými rameny.

Mezigeneračně se auto snížilo a rozšířilo, o 50 mm delší je také rozvor náprav. Díky tomu se zkrátily oba převisy a kabina se posunula více dozadu. To vytváří dynamičtější siluetu, aniž by byl omezen vnitřní prostor pro posádku.

Už jen podle pohledu na auto lze poznat, o jakou výbavu jde, protože se od sebe některé z nich liší nejen detaily, ale i různými nárazníky a podobně. Výbav je poměrně dost: od základní Trend, přes Titanium, sportovně střižený ST line a nebo luxusněji pojatý Vignale. Přidává se ještě Active, jenž má spíše outdoorově pojatý design s větším podílem oplastování a s vyšším profilem pneumatik.

Nová generace se představuje v několika karosářských verzích. Kromě tradičního pětidveřového hatchbackům je to také praktičtější kombi a na některých trzích (v Evropě jen Rusko) také jako sedan.

Nejbohatší výbava, kterou kdy Ford nabízel

Ford tvrdí, že Focus je model, který má dosud nejbohatší výbavu, kterou kdy vozidlo této značky mohlo mít. Jde o možnosti výbavy napříč celým automobilem, od těch komfortních, až po ty bezpečnostní.

Zástupci značky jsou pyšní zejména na soubor technologií Ford Co-Pilot360, které zvyšují bezpečnost, ale i usnadňují parkování. I díky tomu může nový Focus využívat možnosti autonomní jízdy na úrovni dvě. Adaptivní tempomat kombinuje aktivní asistent jízdních pruhů s automatickým nouzovým brzděním a systémem rozpoznávání dopravních značek s možností automatického upravováním rychlosti.

Kromě toho jsou poprvé u modelu Focus použity adaptivní tlumiče CCD (Continuosly Controlled Damping), které jsou spojeny s možností zvolit jízdní režim (to je ale v nabídce i u verzí bez adaptivního podvozku). Řidič se může spolehnout na head-up displej (údaje jsou vidět i s polarizačními brýlemi) či prediktivní, zcela adaptivní LED světlomety anebo využít bezdrátové dobíjení mobilního telefonu.

Mimochodem, Focus nabídne také funkci MyKey, jenž umožňuje naprogramovat klíč tak, aby po jeho použití automobil omezil nebo upravil některé své funkce. Nastavit lze například omezení možnosti přijímat hovory, nastavit nejvyšší povolenou rychlost, nejvyšší maximální hlasitost multimédií, případně je zcela ztišit pokud některý z pasažérů nebude mít zapnutý bezpečností pás, zakázat deaktivaci asistenčních systémů atd.

Pohonné jednotky

Pod kapotou nové generace Focusu jsou výhradně přeplňované motory s třemi tříválci pro benzinové jednotky (navíc s možností automatické deaktivace jednoho válce) a čtyřválci pro vznětové jednotky. Výkony se pohybují od 70 do 134 kW.

Motory jsou spojeny s novými manuálními šestistupňovými nebo novými samočinnými osmistupňovými převodovkami.

Pohon budou zajišťovat výhradně kola přední nápravy. Podle jednoho z techniků, který byl na prezentaci přítomen, je ale skelet pro pohon všech kol uzpůsoben. Mluvčí českého zastoupení značky Ford nakonec ale pohon všech kol vyvrátil.

První kilometry

Ford Focus 5D Vignale 1,5 EcoBoost 110 kW 8AT

Pro úplně první seznámení padla hned první den volba na nejluxusněji pojatou výbavu Vignale, která přidává zcela nový přední i zadní nárazník, ale i speciální design kol a některých detailů. I díky speciální plaketě na předních blatnících poznáte tuto verzi na první pohled. O pohon se staral slabší z 1,5litrových tříválců EcoBoost ve výkonové verzi 110 kW, který byl spojen se zcela novou osmistupňovou převodovkou.

Po otevření dveří si můžete všimnout podobné ochrany hran dveří jako má například Škoda Kodiaq. Elektrický Ford Focus už ji měl ale v minulé generaci taky. Následný pohled do interiéru pak ukáže zcela nový ovladač automatické převodovky. Ten už netrčí do prostoru jako obvykle, ale naopak jde o otočný ovladač ne nepodobný například tomu v Peugeotu Traveller. Samozřejmostí je i možnost manuálního řazení, ta se však provádí výhradně pomocí maličkých páček na volantu.

Interiér je přehledný, rozdělený do několika funkčních celků a nepřišel o tlačítka. Je jen škoda, že si designeři nedali více záležet na ovládání teploty klimatizace. Displej s nastavenou teplotou sice umístili přímo dovnitř do ovladačů, ale nevypadá to úplně hezky, lépe to vypadá dokonce i v Dacii Duster.

Motor se startuje stiskem tlačítka, které se nachází vpravo od volantu a je umístěné hodně zešikma v palubní desce. Po startu byste ale ani na okamžik nehádali, že je pod kapotou jen tříválcový motor. Vibrace tu nejsou prakticky žádné a ani zvuk do kabiny neproniká. Tři válce byste pod kapotou nemuseli uhodnout ani při klidné jízdě s nízkými otáčkami motoru, svůj původ prozradí zvukem až ve vyšších otáčkách a při ostřejší jízdě.

První metry, ale i kilometry s verzí Vignale byly poměrně zvláštní. Auto mi nepadlo tak úplně do ruky, jeho reakce na cokoliv (přidání plynu, otočení volantem anebo sešlápnutí brzdového pedálu) byly hodně zběsilé. Na tyto reakce bylo potřeba si při jízdě navyknout. Po pár kilometrech už to šlo, ale stále to nebylo až tak komfortní. A nijak výrazně se to nezlepšio ani změnou jízdních režimů. Snad šlo jen o naladění konkrétního předsériového kusu.

Jízdních režimů je tu v nabídce opravdu hodně – od ekologických až po sportovní. Rozdíl mezi jednotlivými možnostmi je značný, zatímco na sportovní režim je podvozek až příliš tvrdý a reakce motoru ještě ostřejší, na ten komfortní podvozek naopak hodně změkne a jeho naladění je houpavější. Jízda se pak dá opravdu nazvat komfortní.

Focus kombi ST line 1,5 EcoBoost 134 kW

Druhý den ráno jsme si vybrali sportovnější výbavu oděnou do praktičtější kombi karoserie a s nejvýkonnějším motorem v nabídce. Z tříválcového EcoBoostu s objemem 1,5 litru dostali ve Fordu velmi slušných 134 kW, které ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou dokáží s autem docela slušně hýbat.

Červený kombík neměl adaptivní podvozek, nastavení jízdních režimů tak byl méně – byly tu jen tři. Podvozek a brzdy byly ale naladěny skvěle, Ford si pro nás vybral nádherné zakroucené silničky v horách severně od Nice, kde jsme si jejich kvality mohli vyzkoušet opravdu důkladně. Podvozek je poddajný, měkčí, ale naprosto jistý na kvalitním, ale i zvlněném asfaltu. Podvozek ST line má o 10 mm nižší světlou výšku, jiné pružiny, tlumiče i stabilizátory.

Z rychlejšího tempa ho nerozhodí ani nějaká výraznější nerovnost v oblouku. Auto zaklekne a prostě naprosto jistě drží stopu. Brzdy jsou ostré, nevadnou a jejich účinek se nemění. Agilita, s jakou se lehká příď vrhá do zatáček, a to, jak ji zadek následuje, je vážně překvapivé. V zatáčkách také pomáhá Torque Vectoring Control, který přesouvá točivý moment vždy na to kolo, kterého má méně. Auto je neutrální a ani při ubrání plynu v zatáčce se nedostaví nečekaná přetáčivost.

A že by mohl, protože i když je pod kapotou jen tříválec, podle jeho dynamiky byste to nehádali. Jeho více než 180 koní je sice umravněno velmi dlouhými převody šestistupňového manuálu, ale z 0 na 100 km/h se dokáže rozjet za 8,5 sekundy a maximální rychlost je 220 km/h. Motor má ve sportovním režimu ostré reakce a po sešlápnutí plynu bez výraznějšího prodlení přidává. Zátah nicméně nijak negraduje, je plynulý, ale nepřestává ani za povolenými francouzskými dálničními rychlostmi.

Závěr

Po prvních desítkách ujetých kilometrů se nová generace zdá být opravdu velmi dobrým odkazem na povedenou první generaci. Aby také ne, když se většina šéfů týmů, které na ni pracovaly, chlubila tím, že stáli i u té první.

Z pohledu vzhledu by se sice jisté detaily ze subjektivního hlediska vylepšit daly, zejména v interiéru, ale v zásadě autu nelze vytknout nic zásadního. Dobře je, že se Ford nevydal například po vzoru PSA a nechal v interiéru mechanická tlačítka a nepřenesl veškeré ovládání do multimediálního systému.

Prodej nové generace Fordu Focus už byl zahájen i v České republice, cena startuje na 359 990 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.