Pod kapotami stále většího počtu automobilů se objevují častěji motory se třemi válci, nejinak je tomu i u nové Kii Cee’d. V rámci modernizace totiž přibyl nový přeplňovaný tříválec 1,0 T-GDI, ale také třeba sportovní paket GT line. Na obě tyto novinky jsme si mohli důkladně posvítit v rámci testovaného auta.

Nejsou to samozřejmě jediné novinky, které facelift přinesl. Motor může být také nově spojen s automatickou dvouspojkovou převodovkou DCT, v testovaném voze ale byl šestistupňový (!) manuál, který sílu motoru přenášel na kola přední nápravy. Novinkou jsou také nové bezpečnostní, komfortní a praktické prvky výbavy. Design se příliš neliší a oproti verzi před modernizací je jiný, hranatější a širší přední nárazník s chromovanými ozdobnými prvky kolem mlhových světlometů a nová mřížka masky chladiče s oválným tvarem. Zádi dominují nově tvarovaný nárazník a LEDkové svítilny. Interiér mnoha změn nedoznal, vlastně nebylo potřeba.

test-kia-ceed-gt-line-10-t-gdi-88-kw-p1

Nás zajímá především nový motor 1.0 T-GDI (Turbo Gasoline Direct Injection). Automobilka slibuje vyšší účinnost a zároveň nižší spotřebu paliva i emise. Nabízí se ve dvou výkonových verzích 74 kW/100 koní nebo silnější s výkonem 88,3 kW/120 koní, který byl pod kapotou testovaného auta. Točivý moment je v obou případech shodný – 171,1 Nm.

Motor o sobě dá po startu náležitě vědět. Odhlučnění a chod by mohl Cee’d některým jiným automobilům závidět. Rozhodně to ale není jako v dobách prvních fabií s motory HTP. Po zahřátí se motor zklidní, odhlučnění se povedlo, mimochodem třeba pro naftové motorizace měli inženýři v rámci modernizace za úkol odhlučnění výrazně zlepšit. Motor o sobě dává vědět zejména při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu.

test-kia-ceed-gt-line-10-t-gdi-88-kw-p2

Příjemným překvapením bylo, že ačkoliv jde o maloobjemový přeplňovaný motor, dynamikou v běžných rychlostech netrpí. Není to ale nic, co by vás ohromilo, ale to stejně nečekáte, že? Hodnoty v technických údajích slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,1 sekundy a maximální rychlost 190 km/h. To není úplně špatné, hlavní podíl na tom má nejen již zmíněná šestistupňová manuální převodovka, díky čemuž mohou být rychlosti kratší, ale také poměrně příznivá hmotnost cca 1,3 tuny. Motor je navíc pružný, není potřeba ho vytáčet více než byste čekali. Častěji stačí sešlápnout plynový pedál a počkat pár okamžiků, než se turbo nadechne, než zbytečně podřazovat.

Výhodou malých přeplňovaných motorů má být jejich spotřeba. Ta v laboratořích dosahuje obdivuhodně nízkých hodnot, kterých ale v praxi při běžné jízdě dosáhnout nelze. Nejinak je tomu i v tomto případě. Optimistických 4,9 l/100 kilometrů v kombinovaném režimu jsme nedosáhli a celou dobu jsme se pohybovalo mezi 8 a 9 l/100 kilometrů. Nutno ovšem dodat, že auto jsme testovali v teplotách pohybujících se hluboko pod bodem mrazu a se silnicemi pokrytými sněhem a ledem. Věřím tomu, že při lepších podmínkách bychom se jistě dostali o půl litru až litr níže.

Vzhledem k počasí, které panovalo, jsme ale byli smutní z toho, že ačkoliv má Cee’d klasickou ruční brzdu a kola nebrzdí elektronika tlačítkem, stabilizace se sice dá deaktivovat, ale po překročení rychlosti 30 km/h se opět sama aktivuje. Vypnutý zůstane pouze systém proti prokluzu kol. Ani na mokrém asfaltu ale nemá Cee’d 1,0 T-GDI problém s přenosem výkonu na silnici a jeho agilita je (i díky lehkému předku a tužšímu podvozku) velmi příjemná.

test-kia-ceed-gt-line-10-t-gdi-88-kw-p3

Testované auto bylo ve výbavě ‘GT line‘. Neznalý člověk, který tohle auto uvidí, si ho bude moci splést s vrcholnou verzí GT (test verze před modernizací si můžete přečíst zde), která nabízí téměř dvojnásobný výkon. Všechny plasty – nárazníky, prahy i LED denní svícení – jsou prakticky stejné. Dokonce i s litrovým motorem budete mít v zadním nárazníku dvojici funkčních (!) koncovek výfuku. Rozdíl tak lze poznat prakticky pouze ze znaku na zádi, který kromě dvojice písmen GT obsahuje také drobný nápis “Line”. Připravte se ale na to, že s vámi bude chtít na ulici spousta lidí “závodit”, jenže vy na to úplně nemáte výkon… Design je ale i tak na jedničku!

Sportovnější výraz dostane i interiér, který to pozvedne ještě výše. Zpracování i použité materiály jsou velmi dobré a v rámci GT line dostane palubní deska kombinaci luxusu a sportovnosti. V interiéru se totiž objeví speciální šedé, bílé a černé čalounění se šedým stehováním, několika emblémy GT Line po celé kabině. Volant s černým klavírním lakem či sportovní hliníkové pedály jsou shodné s vrcholným provedením GT. Potěší dostatkem místa v obou řadách sedadel i vcelku dobře přístupným zavazadelníkem o objemu 380 litrů, respektive 1 318 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel.

Kia Cee’d po modernizaci potěší sportovním vzhledem prakticky pro všechny, vypadá hezky a také vcelku dobře jezdí. Jen ta spotřeba se nám příliš nezalíbila… No, a co cena? Základní akční cena startuje na částce 319 900 Kč, za to dostanete Cee’da s benzínovým atmosférickým motorem 1,4 CVVT a výbavou, která prakticky nic důležitého nepostrádá. Testovaná verze vyjde minimálně na akčních 399 980 Kč, je totiž dostupná až ve třetím stupni výbavy. Chybět vám ale nebude téměř nic, protože takové věci jako například duální klimatizace, rádio, všechna okna i zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, vzhled verze GT včetně 17″ kol jsou v základu.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Kia
Typ: Cee'd GT Line
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 88.3 kW/120 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 171.1 Nm při 1 500 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.1 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.2 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 115 g/km
Objem palivové nádrže: 53 litrů
Délka: 4 310 mm
Šířka: 1 780 mm
Výška: 1 470 mm
Rozvor: 2 650 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 279 – 1 402 kg
Objem zavazadlového prostoru: 380 / 1 318 litrů
Ceník: ke stažení zde