Renault v těchto dnech uvádí na trh novou generaci modelu Mégane, který jsme mohli poprvé vidět loni na frankfurtském autosalonu. Je větší, prostornější a podle mého čistě subjektivního názoru také hezčí. Předobjednávky mohli zákazníci provádět již od minulého týdne, kdy české zastoupení automobilky zveřejnilo ceny pro tzv. „Premiere edition“, od tohoto týdne je možné objednávat všechny verze.

prvni-jizda-renault-megane-gt-energy-tce-205-edc-p1

Renault Mégane je jedním z nejúspěšnějších modelů automobilky. Prodává se ve více než 50 zemích světa a za těch 20 let, co je na trhu již ve třech generacích (aktuálně přichází na trh čtvrtá generace), se ho prodalo na 6,6 milionu kusů. Nová generace Méganu byla oproti té předchozí prodloužena o znatelných 6 cm a delší je také rozvor náprav (o 28 mm). Zároveň byl o 22 mm zkrácen zadní převis a o 25 mm byla snížena celková výška. Auto je tedy prostornější a zároveň nabízí dynamičtější siluetu. Zavazadlový prostor nabízí objem 384 litrů.

Designově se Renault drží směru, kterým jdou poslední modely jako Espace, Kadjar nebo Talisman. Přídi vévodí výrazná maska chladiče, se kterou poprvé přišlo Clio v roce 2012, a přechází do světlometů s výrazným LED denním svícením protaženým do nárazníku. Přední světla mohou být za příplatek FullLED, včetně automatického přepínání dálkových světel. Zadní část navazuje na Talisman. Zadní světla procházejí celou zádí, od blatníků až ke středu ke znaku. Dodává jí to na dynamičnosti a zvláště naživo to vypadá efektně. Dojem z povedeného designu dotváří to, že světla jsou tvořena technikou EDGE light, což znamená dlouhý nepřerušovaný pruh světla. Zadní světla svítí stále, a to i v případě, že jedete pouze na denní svícení. Bravo, už nebudeme ve tmě nebo v mlze potkávat vzadu nesvítící auta!

Ještě lepší design dostala zatím vrcholná verze GT. Ta má navíc pozměněné oba nárazníky, přední s většími otvory pro přívod vzduchu (včetně jiné masky chladiče), zadní s difuzorem a dvojicí koncovek výfuku (levá je funkční, pravá je falešná). Jiná jsou také kola nebo speciální modrý lak karoserie Modrá Iron. Změny doznal také interiér, v němž jsou nová sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou, nový je volant či modré prošívání. Zajímavější jsou technické změny, o těch ale až později.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Audi Q5 TFSI e quattro (2021)

prvni-jizda-renault-megane-gt-energy-tce-205-edc-p2

Mégane přichází do svého segmentu s mnoha dosud nevídanými novinkami. Jako první nabízí barevný head-up displej. Údaje se promítají na skleněnou destičku před řidičem. Funkční novinkou je také řízení všech čtyř kol 4Control. To má za úkol v nižších rychlostech pomoci s manévrováním (zadní kola se otáčejí proti předním), v těch vyšších naopak se stabilitou (všechna kola se otáčejí ve stejném směru). Pro verzi GT je v základu, pro ostatní verze k dispozici není. Chybět však nesmí multimediální výbava R-Link2 s dvojicí dostupných displejů (pro levnější verzi horizontální 7″ displej, pro vrcholnou verzi 8,7″ displej s orientací na výšku) nebo volba jízdních režimů Multisense (čtyři přednastavené režimy + jeden personalizovaný).

Důraz byl kladen také na bezpečnost, nejen pasivní, ale i aktivní. K dispozici je tak celá řada prvků ADAS zahrnujících například asistent nouzového brzdění, asistent jízdy v pruzích, asistent čtení dopravních značek, hlídání mrtvého úhlu, 360° parkovací senzory či systém automatického parkování. Se systémem ADAS souvisí také adaptivní tempomat, který je k dispozici v rámci paketu Pack Safety Plus za 18 000 Kč.

Na krátkou projížďku jsme se dostali za volant vrcholné verze GT s benzínovým motorem Energy TCe 205 EDC. Jde o turbodmychadlem přeplňovaný benzínový čtyřválec s objemem 1,6 litru, který je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC a pohonem předních kol. Technické parametry slibují výkon 151 kW/205 koní a točivý moment 280 Nm. To znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a maximální rychlost 230 km/h.

prvni-jizda-renault-megane-gt-energy-tce-205-edc-p3

O dobrou ovladatelnost verze GT se stará nejen speciálně naladěný sportovní podvozek, ale také například větší brzdy (přední kotouče mají průměr 320 mm, zadní 290 mm) nebo upravený posilovač řízení, s jehož naladěním pomáhal Renault Sport. Tím zdaleka nejlepším je již zmíněný systém řízení všech čtyř kol 4Control, který řídí kola zadní nápravy. Kola zadní nápravy se natáčí v závislosti na natočení předních kol, do rychlosti 60 km/h (resp. do 80 km/h ve sportovním režimu) se zadní kola natáčejí proti směru předních kol (maximálně o 2,7°), po překonání této rychlosti se smysl a směr otáčení obrátí a zadní kola se otáčejí stejně jako ta přední. Při rychlosti 60 (resp. 80) km/h jsou kola rovně. O řízení natáčení kol se stará samostatná řídící jednotka, která je umístěna přímo na zadní nápravě.

Přečtěte si také:  Test Subaru Impreza e-Boxer (2021)

Interiér Méganu GT je povedený, sedadla jsou pohodlná, ale skvěle podrží tělo (střed je měkčí, bočnice jsou tvrdší), volant má příjemně tlustý věnec, příjemnou kůži a skvěle se drží. Nezbývá, než seřídit sedadlo, volant a zrcátka a vyrazit vstříc prvním testovacím kilometrům. Motor startuje tlačítkem, stačí, že mám v kapse kartu (Renault kartu místo klíče používá už dlouhá léta).

První kilometry jedu v režimu Neutral, auto je pohodlné, tiché, vcelku klidné a motor svou sílu nechce ukázat, ačkoliv v něm dřímá. I když je silnice poměrně nekvalitní, od podvozku se neozývají žádné nepříjemné rázy nebo rány. Po chvíli přepínám tlačítkem R.S Drive na středovém panelu do sportovního režimu, přístroje zrudnou, auto ztuhne a motor začne vydávat výrazný, leč naštěstí nijak nepříjemný zvuk. Sportovní nastavení se projeví na nastavení prakticky všeho – zvuku motoru, nastavení a účinnosti posilovače řízení, odezvy na plynový pedál, nastavení převodovky, ale i na nastavení systému 4Control. Stále ale nejde o žádný zběsilý sportovní kostitřas. Mégane GT si stále zachovává schopnost vcelku pohodlného, ale svižného auta.

prvni-jizda-renault-megane-gt-energy-tce-205-edc-p4

Povedený je motor, stačí, abyste překonali přibližně dva tisíce otáček za minutu a nemá „hluchá“ místa. Se sešlápnutým plynovým pedálem táhne až k omezovači, kde převodovka sama zařadí vyšší stupeň (i když máte manuální režim řazení) a zase znovu. Zajímavou věcí je systém Multi-Change Down, který v manuálním režimu převodovky umožňuje při brzdění sám podřazovat na nižší stupně. Stačí jen při brzdění držet levou páčku (páčky jsou pevně umístěny pod volantem, neotáčejí se s ním) pod volantem, převodovka se o vše postará sama. Podřazuje bleskově a nebojí se držet otáčky pod omezovačem. Druhou vychytávkou je Launch Control, který pomáhá s rozjezdem.

Přiznám se ale, že dvě věci ve mně zanechaly smutné pocity. Prvním z nich je to, že jsem nenašel deaktivaci stabilizačního systému. V interiéru auta nikde není tlačítko, které by se tím zabývalo, ale žádná taková položka se nenachází ani v menu palubního počítače nebo v nastavení v systému R-Link. Ačkoliv hodně toho při jízdě zamaskuje systém 4Control, náhle ubrání plynu v zatáčce nebo při předjíždění při prokluzu kol není nikterak příjemné. Druhou věcí byla nějaká neurčitost posilovače řízení, chyběl mi cit, jistota toho, že vím, co přední kola dělají.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Audi e-tron S Sportback (2021)

Je tu jasně vidět, že nejde o vyloženě sportovní model, nechává prostor vrcholnému Méganu R.S. O tom, ale zatím žádné podrobnosti a dokonce ani náznaky nejsou. Je ale jisté, že stejně jako v předchozích generacích půjde o stroj, který by měl řidiče více vtáhnout do děje. Pro ty, kteří nechtějí čekat a nebo nepotřebují opravdu sportovní auto, je tak verze GT tím ideálním.

prvni-jizda-renault-megane-gt-energy-tce-205-edc-p5

V nabídce se ale objevují i mírnější, slabší a úspornější verze. Pod kapotou může být hned osm motorů (čtyři benzínové a čtyři dieselové) s objemy 1,2, 1,5 nebo 1,6 litru výhradně se čtyřmi válci, které se dají kombinovat se čtyřmi převodovkami (manuální 5° a 6° nebo dvouspojková EDC se 6° a 7°).

Nabídka startuje atmosférickým benzínovým čtyřválcem s SCe 115 objemem 1,6 litru, výkonem 84 kW/115 koní, který stojí 339 900 Kč. Společně s verzemi Energy TCe 130 EDC a naftovým GT Energy dCi 165 EDC bude však k dispozici později. Zákazníci by se těchto verzí měli dočkat někdy na přelomu dubna a května. Aktuálně nejlevnější verzí je tak Energy TCe 100, která ve výbavě ZEN startuje na částce 377 900 Kč a ve výbavě již to nejdůležitější má. Testované benzínové GT startuje na částce 589 000 Kč. Kompletní ceník je ke stažení zde.

Pokud je pro vás pětidveřový hatchback nedostatečný a nový Mégane byste si chtěli pořídit, pak nezoufejte. Už za pár dní bude totiž na ženevském autosalonu představena kombi verze Mégane Grandtour. Ta se na český trh dostane už koncem letošního roku.