test-2021-jeep_gladiator- (18)

Když před časem představil Jeep svůj nový pick-up, vypadalo to, že se do Evropy nedostane. Nakonec se tu ale prodává a my jsme ho vyzkoušeli v redakčním testu.

Je to obr

Jeep Gladiator si vzal základ v Jeepu Wrangler, ale výrazně ho přerůstá. Vždyť nabízí stejně jako Wrangler plnohodnotnou čtyřdveřovou pětimístnou karoserii a za ní ještě nákladovou korbu. Ve srovnání s pětidveřovým Wranglerem je Gladiator delší o více než 70 cm (W: 4882 mm, G: 5591 mm). Šířka zůstala beze změny a výška se liší jen o pár milimetrů. O 40 cm se u pick-upu také prodloužil rozvor náprav (W: 3008 mm, G: 3488 mm).

Rozměry jako číslo ale rozhodně neukáží to, že tenhle pick-up je opravdový kus auta. Sedíte vysoko a už samotné nastupování do auta může pro někoho znamenat velmi slušnou ranní rozcvičku. I za volantem budete muset na rozměry myslet, hlavně při zatáčení, protože zadní kola dělají výrazně menší oblouk než u vašeho rodinného SUV. Na druhé straně pokud byste na nějaký obrubník najeli, skoro to ani nepoznáte. 

test-2021-jeep_gladiator- (15)
Audi SQ7 TFSI je velké auto, ale vedle Jeepu Gladiator zase tak velké nevypadá…

Jediný motor – a i ten je velký

Pro Jeep Gladiator je v ceníku pouze jediný motor. Tím je turbodmychadlem přeplňovaný naftový šestiválec 3.0 V6 CRD. S ním auto rozhodně překvapí pružností, ale i absolutní dynamikou. Aby také ne, když ho vpřed pohání 194 kW/264 koní a velmi příjemných 600 Nm. Jakkoliv jsou to pro takové auto vlastně zbytečné hodnoty, vězte, že z 0 na stovku zrychlí za 8,6 sekundy (tedy rychleji než třeba Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW) a maximální rychlost je elektronicky omezena na 177 km/h.

Přečtěte si také:  Test full-size pick-upu RAM 1500 V8 5,7 HEMI 4x4 (2020)

Motor přenáší sílu přes osmistupňovou automatickou převodovku na všechna čtyři kola se systémem pohonu Selec-Trac II, který je stejný jako u Wrangleru. Na rozdíl od Wrangleru se však v Evropě nenabízí terénnější verze Rubicon, která nabízí i uzávěrky předního a zadního diferenciálu i ještě vyšší redukční převod. I tak má ale Gladiator přiřaditelný pohon všech kol (standardně je to zadokolka) i redukci. Ovládají se samostatnou pákou nalevo od voliče automatické převodovky.

Je hlavně funkční

Interiér se neliší od toho ve Wrangleru. Je tu krátká palubní deska, na jejímž vrchu je odkládací schránka (ideální na sluneční brýle), a je téměř kolmá. Nechybí mechanické ovladače na klimatizaci a některé další funkce ani dotekový displej multimédií. V Menu palubního počítače i na displeji multimédií byste Češtinu hledali marně, Jeep ji neumí. Spokojit se tedy musíte s některým z jiných jazyků, my jsme zvolili angličtinu. 

test-2021-jeep_gladiator- (28)

Prostor v interiéru najde bez jakýchkoliv omezení čtveřice pasažérů. Pokud byste chtěli jet v pěti, pak vězte, že ani to nebude žádný velký problém, ale cestujícím vzadu uprostřed se nebude sedět tak příjemně. Jeho sedadlo je vyvýšené a opěradlo je kvůli integrované loketní opěrce tvrdé.

Protože se počítá s tím, že tohle auto si koupí někdo, kdo často a rád jezdí v terénu a v bahně, je pro to připraven právě i kompletní interiér. Ten nabízí omyvatelné materiály a v podlaze jsou výpustní kanálky.

I když to na první pohled vypadá jako běžné auto, i z Jeepu Gladiator můžete udělat plážovou káru. Sundat totiž můžete například střešní panely nad řidičem a spolujezdcem, ale nakonec i celou střechu a dveře. Je potřeba jen myslet na to, že bez bočních dveří nelze v České republice jezdit, protože jsou na nich umístěná vnější zpětná zrcátka.

jeep_gladiator-odstraneni_karoserie
Panely karoserie můžete z auta sundat, zůstane pak otevřená karoserie se střešním rámem | Foto: Jeep

Je překvapivě pohodlný

Pick-upy dříve platily za pracovní stroje, ale jejich obliba se rozšířila i mezi běžné zákazníky. Dnes jsou tedy pick-upy i díky tomu o poznání pohodlnější, než bývaly dříve, kdy s prázdnou korbou poskakovaly na silnici a zklidnili se teprve po naložení.

Jeep Gladiator má obě dvě nápravy pevné, ale i vzadu má vinuté pružiny, namísto u pick-upů obvyklých listových pružin. Auto je tak i s prázdnou korbou překvapivě pohodlné a zadek prakticky neodskakuje. Spíše měkčeji je naladěna i přední náprava, která ale v terénu občas kvůli tomu propruží až na dorazy.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Audi e-tron Sportback 55 (2020)

Auto naprosto jistě zvládá jízdu po městě, kde ale budete mít občas problémy se zaparkováním, ale i mimo něj a na dálnici. Jet s ním 140 km/h na tempomat neznamená žádný problém, snad jen zvýšený aerodynamický hluk kvůli tvarům karoserie. Naopak zvuk motoru je poměrně dobře utlumený a celkově se jeho zvuk k autu hodí.

test-2021-jeep_gladiator- (14)

Poměrně příjemně překvapila spotřeba paliva, protože při běžné jízdě se dá udržet do 10 l/100 km. A to je dokonce méně, než v případě šestiválcového Jeepu Grand Cherokee. Pokud budete potenciál motoru využívat více, pak počítejte s hodnotami mezi 10 a 11 l/100 km. Díky 72litrové palivové nádrži to vystačí na vcelku slušný akční rádius.

Mimo silnici

I když v Evropě nemáme terénnější verzi Rubicon, i testovaný Overland nabízí v základu přiřaditelný pohon všech kol (bez středového diferenciálu), redukční převodovku a diferenciál s omezenou svorností na zadní nápravě. Pro jízdy v terénu je Jeep Gladiator vybaven i „brněním“ na podvozku, jak jej nazývá sama automobilka v propagačních materiálech.

Jízda mimo silnici je to, pro co byl Jeep stvořen. Jeho světlá výška je 253 mm a přední nájezdový úhel je 41°. To jsou vážně skvělé hodnoty, ale pak je potřeba myslet na přejezdový úhel (18,5°) a zadní odjezdový úhel (25°), ale i to jsou poměrně dobrá čísla. Jak se můžete podívat v přiloženém videu, zvládá i docela prudké výjezdy. Na rozdíl od Wrangleru nemusíte dávat tak dobrý pozor na zadní registrační značku, protože ta je schovaná hluboko v nárazníku.

Závěr a cena

Jeep Gladiator je stylové auto, které překvapí tím, jak pohodlně jezdí na silnici, ale zároveň neztratilo nic ze svých schopností mimo ni. Na silnici navíc svou dynamikou překvapí nejednoho řidiče rodinného kombi nebo manažerského sedanu.

A nezalekne se ani nákladu. Na korbu, která měří 1531 mm na délku (2067 mm s vyklopenými dveřmi) a 1131 mm mezi podběhy, naložíte v testované verzi Overland náklad o hmotnosti až 613 kg. Je pravda, že spousta pick-upů uveze víc, ale je to daň za to, jak je Gladiator na silnici pohodlný.

Přečtěte si také:  Test BMW 118i (2021)

A co prozradí pohled do ceníku? Třeba to, že si můžete vybrat ze čtyř verzí, přičemž ta základní, která dostala pojmenování Sport, startuje na akční ceně 1 448 900 Kč. Testovaná výbava Overland je o něco dražší a vyjde na 1 638 900 kč. K tomu jsou tu dvě speciální výbavy 80th Anniversary (1 768 900 Kč) a Launch Edition (1 877 900 Kč). Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jeep
Typ: Gladiator 3.0 V6 CRD
Motor: vidlicový šestiválec
Objem válců: 2987 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 194 kW/264 koní při 3600 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 1400-2800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 177 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.5-9.8 (WLTP)
Emise CO2: 248-256 g/km
Objem nádrže: 72 litrů
Délka: 5591 mm
Šířka: 1894 mm
Výška: 1843 mm
Rozvor: 3488 mm
Pohotovostní hmotnost: 2403 kg
Ceník: ke stažení zde