test-hyundai-veloster-turbo

Test Hyundai Veloster Turbo: Vyšší výkon, drsný vzhled, ale málo emocí

Autor: Anina Russová - 9. 9. 2013


Na Hyundai Veloster Turbo jsem se hodně těšila. Přeci jen nejde o úplně obyčejné auto, kterých na silnici potkáváme spousty, a navíc se oproti obyčejnému Hyundai Veloster chlubí vyšším výkonem či nově nastaveným řízením a dalšími drobnostmi. Ale je opravdu tak nový a tak dobrý, jak se prezentuje a tváří?

Po pravdě těžko říct. Jisté je, že už na první pohled tenhle drobek v davu nezapadne. Jeho vzhled vypadá jako výtvor odhodlaného tunera. Prim hrají dvě obrovské centrálně umístěné koncovky výfuku, velká maska chladiče či matně šedivý lak, který zvýrazní každičkou tvarovou linku vozu. On by Veloster Turbo udělal parádu i na kdejakém tuningovém sraze! Navíc má v ostatních řidičích tendence vyvolávat závodnické choutky… Tolik provokatérů na semaforech jsem hodně dlouho nepotkala. :)

Spoustu lidí zaujme také fakt, že se Hyundai Veloster nabízí ve čtyřdveřovém provedení, ale přesto jde o hatchback. Vysvětlení je jednoduché, na straně spolujezdce jsou dveře dvoje, ale za řidičem byste zadní dveře hledali marně. Jsou tam je jedny. Hyundai to udělal z důvodu bezpečnosti při vystupování, který prezentoval celkem odvážnou reklamou. Ta však byla – na popud Fordu – nakonec zakázána.

Pro posádku jsou tedy dveře troje, čtvrté otevírají kufr. Hyundai Veloster není typickým rodinným autem, jde spíše o stylový doplněk, takže objem zavazadlového prostoru jen 320 litrů se dá obhájit. Se sklopenými zadními sedadly objem vzroste na 1 015 litrů.

Uvnitř vozu žádné velké rodeo nečekejte, exteriér totiž nenásleduje. Jediné, co naznačuje, že nesedíte v tak úplně obyčejném Velosteru, jsou sportovněji tvarované sedačky s vyšitým nápisem Turbo. Jsou opatřené bočním vedením, které ovšem v zatáčkách mnohdy zapomíná plnit svou funkci podpory.

Vše nahrazuje velké otevírací střešní okno. Věřte mi, že to dává nočním toulkám Prahou úplně jiný smysl… Noční nebe nad hlavou, ta správná hudba a pohoda, to je prostě ideální kombinace na vyčištění hlavy. Mám pravdu? :)

Jenže Veloster nebyl stvořen na pomalou jízdu městem. Veloster Turbo chce rychlost a okresky! Řízení je tužší, výkon se oproti obyčejnému Velosteru instalací turbodmychadla zvýšil o 46 koní a nově je nastaven podvozek. Na přední kola putuje 137 kW/186 koní a 165 Nm, díky čemuž se zrychlení z 0 na 100 km/h odehraje za 8,4 sekundy a uhánět lze až maximální rychlostí 214 km/h.

Tohle vše zní takhle na papíře (resp. monitoru nebo displeji) poměrně zajímavě, ale realita je bohužel trochu jiná. Zvýšený výkon se trápí s ne úplně dobře (i když nově) nastaveným podvozkem. Auto zrychlí, zatočí, na kvalitní silnici podvozek podrží, ale je to vlastně takové obyčejné, bez emocí… Řazení funguje, dráhy jsou krátké, ale musíte nad ním přemýšlet… Před zatáčkou si chcete podřadit, ale vlastně nikdy nevíte, o kolik rychlostních stupňů a jakou rychlost zařadit tak, aby byl výjezd co nejlepší a nejrychlejší. Bude stačit čtyřka nebo to chce už trojku?

Ani zvukem motoru nebo výfuku Veloster Turbo nijak neoplývá. S hrdým červeným nápisem Turbo na zadku, s těmi velkými koncovkami výfuku a celkově sportovním designem, bych čekala alespoň nějaké to burácení… Nic! Ani po startu, ani při nízkých otáčkách a vlastně ani v těch vysokých z auta nedostanete nic. A to je zatracená škoda! A přitom pokusit se o něco podobného, co z výfuku vyluzuje třeba Citroen DS3 Cabrio s podobným motorem 1,6 THP, by auto pozvedlo hned o úroveň výš.

Podvozek je tvrdší, super na klikaté okresky s dobrým povrchem. Přijde-li zatáčka, Veloster Turbo drží. Stačí ale aby se na silnici začaly objevovat záplaty a Veloster znejistí. V zatáčkách odskakuje a je poměrně nejistý. Dobré ale je, že se můžete plně spolehnout na brzdy, které se dají dobře dávkovat a jsou jisté.

Veloster Turbo vás potěší na čerpací stanici. My jsme s Velosterem Turbo projeli jak okresky, tak rušný městský provoz a nešetřili jsme ho ani na dálnici. I když nám na plynu občas ztěžkla noha, dostali jsme se na konečnou spotřebu 7,3 litru na 100 km. To je dle mého názoru na přeplňovaný motor pěkný výsledek. Hyundai v propagačních předmětech udává spotřebu 9,3 l/100 km ve městě, 5,5 l/100 km mimo město a 6,9 l/100 km v kombinovaném provozu.

Po týdnu stráveném za volantem Hyundai Veloster Turbo se tak nějak nemohu rozhodnout, jak tohle auto zhodnotit. Není špatný, ale vlastně není ani nijak výjimečný. Umí jezdit rychle, zpříjemní vám cestu do práce a z práce a budete budit pozornost kamkoliv s ním přijedete. Na druhou stranu jeho výkon kazí nepřesvědčivý podvozek a vlastně nudný projev auta samotného. A co na to ceník? V případě testovaného vozu je bez 10 korun rovných 600 000 Kč. Není to málo, navíc když si pomyslíme, že například SEAT Leon SC s motorem 1,8 TSI pořídíte za podobné peníze, nový Volkswagen Golf GTI (220 koní) vyjde v základu na 613 tisíc Kč, za tuto částku pořídíte i Citroen DS3 1,6 THP v nejvyšší výbavě Ultra Prestige. Hyundai Veloster je taková kapitola sama pro sebe, která pěkně vypadá. pro každého rozhodně není…

Ceník je k nahlédnutí tady.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru