Test Hyundai i30 N Drive-N (2022)

Test Hyundai i30 N Drive-N (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 12. 2022


Hyundai i30 N platí za jeden z nejvíce povedených hot-hatchů současnosti. Důvod? Probouzí v řidiči emoce a rozhodně ne jen tak trochu. To auto skvěle jezdí a má skvělý zvuk. Má i nějaké chyby? Na to jsme se opět podívali v nejnovějším testu limitované edice Hyundai i30 N Drive-N.

Drive-N: jen 25 kusů pro ČR

S běžným Hyundai i30 N máme hodně zážitků. Jezdili jsme s ním na okruhu v Mostě, ale vyrazili jsme s ním i na několik evropských okruhů. Vyzkoušeli jsme jej společně s Konou N na okruhu Slovakiaring, ale i v „Zeleném pekle“ na Nürburgringu a nakonec jsme jeho brzdy důkladně prověřili také na Salzburgringu. V každém případě jsme museli uznat, že tohle se v oddělení Hyundai N opravdu povedlo.

Teď se nám dostává do ruky Hyundai i30 N po nějaké době i na běžný test na silnicích. A rovnou jde o limitovanou edici Hyundai i30 N Drive-N. Tuto verzi dostanou obě karosářské varianty – jak pětidveřový hatchback, tak i liftback, který automobilka nazvala jako Fastback – ale do České republiky přijde jen hatchback, navíc jen 25 kusů. Na výběr bude mezi automatickou (dvouspojkovou) a manuální převodovkou.

Test Hyundai i30 N Drive-N (2022)

Hyundai i30 N Drive-N jde poznat na první pohled, protože dostal několik decentních designových odlišností, technika se od běžných verzí nijak neliší. Auto dostalo boční polepy, štítky s logem limitované edice a pořadovým číslem každého vozu, 19″ kovaná kola s bronzovou úpravou, černě vyvedená loga Hyundai vpředu i vzadu a panoramatické střešní okno. Červeně prošívanému interiéru vévodí Alcantara, která se dostala na volant, řadicí páku, madlo ruční brzdy a loketní opěrku.


TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:

Chci operativní leasing!


Zajímavým detailem jsou právě loga edice na blatnících. Na těch jsou totiž mimo jiné GPS souřadnice. Pokud byste si je zadali do navigace, dostanete se do testovacího centra Hyundai na Nürburgringu v Německu.

Technika je stejná jako u běžného Hyundai i30 N Performance. Pod přední kapotou je čtyřválcový benzinový motor 2,0 T-GDI s výkonem 206 kW/280 koní a točivým momentem 392 Nm, který pohání přední kola. Mezi nimi je elektronicky řízený samosvorný diferenciál N Corner Carving Differential (eLSD), který funguje vážně. Přestože na trhu existují konkurenti, kteří nabízejí i výrazně vyšší výkon, Hyundai sází hlavně na zábavu za volantem. I tak je to hodně rychlé auto (z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a maximálka elektronicky omezená na 250 km/h), takže musí dokázat bezpečně zastavit. O to se starají brzdové kotouče Performance s průměrem 345 mm vpředu a 315 mm vzadu.

Test Hyundai i30 N Drive-N (2022)

Hyundai i30 N má ve standardní výbavě adaptivní podvozek, který automobilka pojmenovala Electronic Controlled Suspension. Tuhost tlumičů se dá nastavit v několika úrovních od relativně komfortního až po hodně tuhý. Charakteristika pružení se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu anebo je možné si nastavit dva vlastní jízdní režimy, v nichž si můžete auto nastavit přímo podle sebe – možností je nepočítaně, kromě řízení, odezvy na plynový pedál a podvozku je to také například upozornění na přeřazení ve vysokých otáčkách, omezení nebo úplné vypnutí stabilizace a tak dále. „Svůj“ režim (N Custom) pak vyvoláte stiskem pravého červeného (původně bylo modré) tlačítka, přičemž se střídá nejostřejší „N“ a nastavený „N Custom“. Tím druhým se přepínají „obyčejné“ jízdní režimy.

Na okreskách

Tohle auto je skvěle naladěné právě na okresky, kde ale prakticky nejde využít nejostřejší režim N, protože hladký asfalt, abyste ve středních Čechách pohledali. Přepínám tedy do „N Custom“, kde mám podvozek nejměkčí a přidávám plyn. V jízdním režimu si lze nastavit i zvuk výfuku, což je opravdu důležitá položka, protože v případě Hyundai i30 N dostanete skvěle znějící auto, které umí prskat, ale i střílet po ubrání plynu. Ano, ještě pořád. Ano, i v době, kdy už spousta automobilek zvučnějších jmen z výfuku nevyluzuje skoro nic. A právě zvuk výfuku dodává jízdě ještě více emocí, však si to můžete poslechnout ve videu níže.

V nejostřejším režimu je plynový pedál i30 N ostrý jako břitva, jeho pohyby motor ochotně následuje a radostně se vytáčí až do červeného pole. Když pak krátkým pohybem zápěstí přeřadíte, může se tahle symfonie rozjet nanovo. Mimochodem, Hyundai N dává modelům s manuální převodovkou i funkci automatických meziplynů, která funguje při podřazování. Díky tomu je podřazení hladké, protože elektronika motor vytočí na přesné otáčky. Kdybyste podřazovali bez automatických meziplynů i bez „svého“ meziplynu, může pouštění spojky doprovodit drobné škubnutí.

A že by autu scházel výkon? Rozhodně ne, na okreskách je to opravdu hodně rychlé auto, které jde právě díky samosvoru velmi ochotně za předními koly. Pod plynem zatáčky překvapivě dobře utahuje, přičemž zadní náprava auto jasně následuje. Í-třicítka působí výrazně dospěleji než menší i20 N, která má nejen slabší motor, ale i divočejší zadek. To ale neznamená, že by s tímhle autem byla jízda nuda, to rozhodně ne. Když nebudete chtít jet čistě, ani to není problém.

Brzdy jsou příjemně ostré a auto je při ostrém brzdění příjemně stabilní. A to i s omezenou nebo vypnutou stabilizací i na mokru. Problém s mokrou silnicí je ale ten, že kola nejsou schopná na ni výkon motoru přenést a budou prokluzovat na jedničku, dvojku, ale na plný plyn i na trojku. S plynovým pedálem je při takových podmínkách pracovat hodně opatrně.

Ve městě

Ale co každodenní používání? Ani v tomto případě není Hyundai i30 N úplně špatnou volbou. Právě hlavně díky bohatým možnostem nastavení prakticky celého auta jej dokážete stiskem tlačítka úplně proměnit. Auto v „nejměkčím“ jízdním režimu zkrotne jako beránek, výfuk ztichne tak, že jej prakticky neslyšíte, posilovač řízení jde pěkně zlehka a reakce na pohyby plynového pedálu už nejsou tak ostré. Jediné, co zůstane tužší, je podvozek, přesto je nejměkčí jízdní režim dostatečně komfortní i na stará centra měst. Jediné, co i30 N opravdu nejde, jsou klasické žluto-černé plastové zpomalovací prahy, po jejichž přejezdu si hodně drcne.

Test Hyundai i30 N Drive-N (2022)

A při klidné jízdě se nakonec projeví věc, která může některé majitele trochu trápit. Jakkoliv je motor skvělý, má výbušné reakce a jeho naladění je povedené, tak jeho spotřeba je hodně vysoká. Při klidné jízdě jsme se totiž stěží dokázali dostat pod 10 l/100 km. Jasně, nebylo teplo, ale podobnou zkušenost jsme měli při každém testu eNkové í třicítky. Nádrž je jen 50litrová a pokud se vyrazíte svézt, vydrží tak na něco přes dvě stě kilometrů…

Závěr a cena

Hyundai i30 N Drive-N je stylovější ostrá í-třicítka, která nemění techniku. Ačkoliv nejde o nejvýkonnější ani nejrychlejší hot-hatch na trhu, za jejím volantem se rozhodně budete bavit. A je jedno, jestli ji vytáhnete na závodní okruh anebo jen na výlet na okreskách. Potěší stabilitou při rychlé jízdě, ale i při ostrém brzdění, stejně jako tím, že docela v pohodě zastane i roli každodenního auta. Nakonec vlastně tou jedinou vadou je vyšší spotřeba paliva.

A co ukáže ceník? Cena Hyundai i30 N Drive-N startovala na 899 990 Kč včetně DPH pro verzi s šestistupňovou manuální převodovkou. Verze vybavená osmistupňovou automatickou převodovkou DCT začínala na 949 990 Kč včetně DPH. Příplatek oproti Hyundai i30 N Performance je 90 tisíc korun s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Hyundai i30 N Drive-N

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1998 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol + elektronický samosvorný diferenciál

Výkon:

206 kW/280 koní při 5500 – 6000 ot/min

Točivý moment:

392 Nm při 2100 – 4700 ot/min

Zrychlení 0-100 km/h:

5,9 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

6st. manuální

Spotřeba paliva:

8,0 l/100 km

Emise CO2:

182 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4340 mm

Šířka:

1795 mm

Výška:

1445 mm

Rozvor:

2650 mm

Provozní hmotnost:

1574 kg

Objem zavazadlového prostoru:

381 / 1287 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru