Ford Ranger se nabízí v mnoha verzích, od těch čistě pracovních, přes stylové silniční až po drsný Raptor, s nímž můžete klidně vyrazit na off-roadový závod. My jsme tentokrát otestovali verzi s názvem Tremor. Ta vychází ze základní výbavy, ale přidává terénní pneumatiky a praktické vychytávky, například pro dělníky, kteří pracují s žebříky, dlouhými tyčemi a podobně.
Ford Ranger Tremor se terénu nebojí…
Výběr mezi verzemi Fordu Ranger je velký a neustále přibývají další a další, nejnověji to byla třeba silniční stylovka Ranger MS-RT. V tomto testu se ale naopak budeme věnovat verzi mimo silnici. Nový Ford Ranger Tremor vychází ze základní verze výbavy Ranger XLT, ke kterému nepřidává navíc žádnou komfortní výbavu, ale přidává stylovější designové prvky a hlavně 17″ kola s pneumatikami All-terrain.
Má také jiný podvozek Bilstein s účinkem závislým na míře stlačení, který je podle automobilky „off-roadový“, a upravený posilovač řízení. Ford opět dodává, že je určený zejména pro jízdu v terénu. Při takových cestách pomáhá i o 26 mm vyšší světlá výška spolu s rozšířením rozchodu kol o 30 mm, ale i stálý pohon všech kol s možností aktivace redukčního převodu nebo uzávěrky zadního diferenciálu (před displej infotainmentu).
Uzávěrka zadního diferenciálu je součástí standardní výbavy Tremor v sadě Off-Road Security. V té je navíc ještě ochrana podvozku pick-upu, která zahrnuje ochranu pod motorem a rozvodovkou včetně krytu palivové nádrže a plech pod předním nárazníkem. Zadní nárazník plech nemá, ale „chrání“ jej odnímatelné tažné zařízení, za které můžete zapřáhnout brzděný přívěs s hmotností až 3,5 tuny.
V sériové výbavě má i novinku, funkci s názvem Trail Turn Assist, který známe například z nového Fordu Bronco. Zjednodušeně je to funkce, která zmenšuje na kluzkých plochách poloměr otáčení tím, že přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto se „točí kolem něj“, podobně jako to dokáže dělat například pásový bagr. Poloměr otáčení tím dokáže zmenšit až o 25 %.
A také je tu systém Trail Control, který funguje podobně jako tempomat, dokáže automaticky udržovat nastavenou rychlost do 32 km/h a řidič tak bude moci v terénu jen hledat tu správnou trasu. Doplněn je tu ještě po vzoru Rangeru Raptor pomalejším režimem Rock Crawl, která je přizpůsobena pro pomalou jízdu po skalách nebo ostrých kamenech. Ta je naladěna tak, aby byla jízda co nejjemnější a minimalizovaly se prokluzy kol, při nichž by se mohla pneumatika o ostrý kámen zničit.
… ale Raptor to není
Ford Ranger Tremor vychází z druhé nejnižší výbavy XLT, která už má (na rozdíl od té úplně základní XL) alespoň lakované nárazníky a zrcátka, má však přední halogenové světlomety a za LEDky si bohužel nemůžete ani připlatit. Ty mají ve standardní výbavě verze až od následující verze Limited.
Že by mi ale chyběl nějaký prvek výbavy, to říci nemohu, ale v kabině jsou použity levnější materiály, což mě trochu štve pouze na středové loketní opěrce, která je tvrdá. V autě nechybí klimatizace, Bluetooth handsfree, ale ani konektivita Apple CarPlay a Android Auto, DAB rádio, stěrače s dešťovým senzorem, vyhřívané čelní sklo nebo elektrická okna i zrcátka a další. Tohle auto posádku ani řidiče nerozmazluje (chybí například bezklíčové ovládání a startování), ale nic jim nakonec nechybí.
Na první pohled ovšem Tremor vypadá stylově. Vyšší a širší postoj mu dodává na stylu, který doplňují ještě širší lemy blatníků. Možná na první dobrou připomíná Ford Ranger Raptor, ale stejně si jistě všimnete, že je přeci jen o něco málo užší, nemá typickou masku chladiče s velkým nápisem FORD, ale má jen logo, a má právě halogenové přední světlomety.
Test Ford Ranger Raptor 3.0 EcoBoost V6 Twin-Turbo e-4WD (2023)
Tremor může mít stejný motor jako Raptor, ovšem nikoliv ten charakterní benzinový šestiválec, nýbrž jen dvoulitrový naftový biturbo čtyřválec. Ten označuje Ford jako 2.0 EcoBlue Bi-Turbo e-4WD. Je to pro Tremor navíc jediná možná volba. Na zadní nebo všechna čtyři kola posílá motor přes desetistupňovou automatickou převodovku celkem 151 kW/205 koní a 500 Nm. Ačkoliv to u takového auta není úplně relevantní, tak technické údaje udávají zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy a maximální rychlost 180 km/h.
Jde o evoluci motoru z předchozí generace Rangeru Raptor a funguje vlastně pořád stejně. Síly má poměrně dost, brzdou provozu rozhodně být nemusíte a bát předjet na okresce slabší auto taky ne. Je to ale motor bez šťávy, bez vzrušení a s lineárním zátahem od nízkých otáček až k červenému poli. Na druhou stranu je při řízení také tak trochu „bestarostný“, protože si skvěle rozumí s desetistupňovým automatem (ne, neměli jsme pocit, že rychlostí je tu moc) a kdykoliv šlápnete na plyn, řídící jednotky se spolu rychle domluví a auto začne zrychlovat.
Protože je to ale velké, poměrně těžké auto (minimální provozní hmotnost je 2231 kilogramů) a má terénní pneumatiky, je spotřeba paliva kolem 10 l/100 km. Jezdit budete tedy za prakticky stejné hodnoty jako s naftovými šestiválci. Na druhé straně nabízí 80litrovou palivovou nádrž, takže i tak je dojezd bez nutnosti tankování vcelku vysoký.
Podvozek je tužší, rozhodně to není tak pohodlné auto jako Raptor, který má skvělé adaptivní tlumiče FOX. Ani s prázdnou korbou (Ranger Tremor uveze až 1149 kilogramů nákladu) není auto nervózní a zadek neodskakuje. Naladění podvozku je – a platí to vlastně pro všechny Rangery současné generace, se kterými už jsme v testu jezdili – povedené.
Jakkoliv to v terénu vzhledem k podobnosti s Raptorem svádí k tomu, abyste pořádně šlápli na plyn, rychle zjistíte, že to není úplně dobrý nápad. Nikoliv kvůli autu, protože to je na to díky vyšší světlé výšce a ochraně podvozku připraveno, ale spíše kvůli posádce. Tlumiče Bilstein totiž nejsou jako měkoučké adaptivní FOXy a o nerovnostech pasažéry na palubě poměrně jasně a zřetelně informují. Jednoduše to při rychlé jízdě hodně drncá.
Když ale přijedete do těžšího terénu, najdete limity vlastně jen kvůli velkým rozměrům auta. Na délku totiž Ford Ranger Tremor měří 5370 mm, široký je bez zrcátek 1910 milimetrů a rozvor má 3270 mm. Standardně má nájezdový úhel vpřed 28°, zadní je bez tažného zařízení 25,6° a s ním 22°. Celková světlá výška testované verze je 229 mm a hodnota přechodového úhlu je 20°.
Jestliže se ale do terénu vydáte a budete mít dostatek místa, nebude moc věcí a překážek, které by vás zastavily. Ford Ranger Tremor má už chytřejší pohon všech čtyř kol, řidič tak nemusí jezdit standardně na pohon zadních kol (2H) a čtyřkolku řadit jen v případě, kdy to zadokolka nezvládne. Tady je totiž i režim s označením „4A“, v němž si elektronika pohon obou náprav řeší sama podle potřeby. Přepnout ale můžete klidně na stálý pohon všech kol (4H), ale to byste neměli dělat na silnici anebo na površích s vysokou adhezí, abyste nezničili středový diferenciál. Pokud se dostanete do náročnějšího terénu, je tu ještě redukční převodovka (4L) anebo již zmiňovaná uzávěrka zadního diferenciálu. Ta ale většinou i díky terénním pneumatikám není potřeba – viz video, ve kterém nebylo potřeba zadní diferenciál ani jednou uzavřít.
Potěší, že se nemusíte bát bahna, protože sedadla i podlaha jsou potaženy vinylem, který je voděodolný a snadno se čistí. Pokud by vám to nevyhovovalo, samozřejmě si můžete dokoupit i vkládané koberečky.
Vozíte žebřík? Je tu na něj „držák“
Jestli tedy potřebujete jezdit za zákazníky do těžšího terénu a Raptor je na vás moc drahý nebo zbytečný, zdá se Tremor jako ideální řešení. On se totiž na práci hodí obzvlášť, protože mu ve Fordu dali i spoustu praktických vychytávek, například držák žebříku. Podle automobilky je to „flexibilní nosič dlouhých předmětů“, což je vlastně posuvný ochranný rám za kabinou. Jak si můžete všimnout ve fotogalerii, dá se jednoduše (stačí jen stisknout kliku uvnitř rámu) posouvat po celé délce korby. Na kabině jsou pak podélníky, na které se dají dát příčníky a žebřík pak jednoduše uložíte na ně a na posuvný rám. Mimochodem, tento nosič už je dostupný jako výbava na přání i pro modely Ranger Limited a Ranger Wildtrak.
Díky tomu může zůstat korba volná jen pro náklad. Její rozměry jsou 1544 milimetrů na délku a až 1584 milimetrů na šířku (mezi podběhy je 1224 milimetrů). Standardní výška je 529 milimetrů. Do korby si můžete pořídit i oddělovač nákladu nebo spoustu dalších podobně šikovných doplňků. Korba standardně není krytá, ale za příplatek 12 500 korun můžete mít měkký kryt z černého vynilu, případně za 40 tisíc hliníkový manuálně posuvný kryt, který mělo i testované auto.
Závěr a cena
Ford Ranger Tremor je auto, které za rozumné peníze nabízí dostatek stylu, ale hlavně se nebojí zašpinit a pracovat. Při vývoji mysleli ve Fordu na to, aby se s autem dalo bezpečně jezdit na silnici, ale i mimo ni. Stejně tak mysleli i na to, že se jej pořídí nejen majitelé, kteří chtějí pick-up místo módního SUV, ale řemeslníci, kteří budou muset převážet i své nástroje. A mysleli i na to, že mezi těmi mohou být i dlouhé předměty, pro které vymysleli stylový držák.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevnějšího Rangera pořídíte do milionu bez daně, ale dostanete základní výbavu XL s plastovými nárazníky se 170koňovým dvoulitrovým motorem a 6° manuální převodovkou. Za Ford Ranger Tremor budete muset připlatit, ale dostanete o poznání hezčí auto s poměrně silným motorem a skvělým vybavením pro jízdu i mimo silnice. Základní cena je 1 182 000 Kč bez DPH, respektive 1 430 220 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | Ford Ranger Tremor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo e-4WD |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1996 ccm |
Plnění motoru: | 2x turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | 4×4 |
Výkon: | 151 kW/205 koní při 3750 ot./min |
Točivý moment: | 500 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,2 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | 10stupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 10,3 l/100 km |
Emise CO2: | 270 g/km |
Objem nádrže: | 80 litrů |
Délka: | 5370 mm |
Šířka: | 2208 mm (se zrcátky) |
Výška: | 1884 mm |
Rozvor: | 3270 mm |
Provozní hmotnost: | 2231 kg |
Dobry vecer mam zajem o tento vuz. muj tel 732811240 dekuji Vam,. Skoupy Josef.