prvni_jizda-ford_bronco

První jízda: Ford Bronco jsme vyzkoušeli v mokřadech i na dálnici

Autor: Pavel Srp - Foto: Ford - 30. 8. 2023


Na starém kontinentu jsme si mohli donedávna kupovat hlavně modely vyvíjené v Evropě a pro Evropu, ale Ford u nás nedávno začal prodávat i některé modely, které byly dříve vyhrazeny jen pro Ameriku. Už před 10 lety to začalo Mustangem, teď to pokračuje modelem Bronco. A právě s ním jsme se před pár dny seznámili v rámci prvních jízd.

Amerika v Evropě

Historie Fordu Bronco je dlouhá, vždyť v Americe se začal prodávat už v roce 1966, ale po pěti generacích v roce 1996 skončil. Před dvěma lety se do Ameriky se zcela novou generací vrátil a my si ji v Evropě můžeme začít užívat letos.

Mimochodem, to „užívat“ jsme nepoužili náhodou, tohle auto je totiž na Evropském trhu výjimečné a moc přímých konkurentů nemá. Nejvíce se přibližuje Jeepu Wrangler, protože nabízí podobná designový recept, ale také podobné vychytávky včetně odnímatelné střechy i dveří. Podobné jsou i možnosti pohonu všech kol a vybavení do terénu (také například umí odpojit přední stabilizátory), naopak se liší motorizacemi. Zatímco Jeep Wrangler se aktuálně prodává jen jako plug-in hybrid s benzinovým čtyřválcovým dvoulitrem (ten ale brzy skončí a bude se prodávat jen s benzinovým čtyřválcovým dvoulitrem), tak Ford Bronco má 2,7litrový twin-turbo šestiválec.

prvni_jizda-ford_bronco-4

Dvě výbavy: na silnici a do terénu

V Americe se Ford Bronco nabízí v sedmi verzích, přičemž jednou z nich je Raptor, ale v Evropě budeme mít pouze dvě: civilnější Outer Banks a naopak terénnější Badlands. A už zvenku je rozeznáte na první pohled. Bronco Outer Banks se hodí hlavně na silnici, protože má větší 18″ kola s „běžnými“ pneumatikami (32″), má lakované lemy blatníků, kliky dveří i kryty vnějších zpětných zrcátek a na bocích má nášlapné prahy, naopak Bronco Badlands má 33″ terénní AT pneumatiky a lemy blatníků, kliky dveří i kryty vnějších zpětných zrcátek nemá lakované. A navíc má ochranu podvozku. Obě verze se liší také provedením masky chladiče.

Tou zásadnější změnou je ale pohon všech kol. V případě Bronca Outer Banks si můžete vybírat pouze ze standardního pohonu zadních kol a přiřaditelného pohonu všech kol 4WD. Ten ale uzamyká středový diferenciál a rozděluje točivý moment přesně napůl mezi obě nápravy, takže se doporučuje jej používat pouze v terénu, respektive na nezpevněných površích. Na ovladači čtyřkolky se tak nachází 2H (zadokolka), 4H (čtyřkolka) a 4L (čtyřkolka s redukcí).

Bronco Badlands má pohon všech kol (Ford jej označuje jako e-4WD) celkově mnohem sofistikovanější. Kromě 2H, 4H a 4L má ještě 4A, přičemž ten připojování pohonu přední nápravy hlídá úplně sám podle aktuálních podmínek a řidič se vlastně nemusí o nic starat a celou dobu jezdit jen na něj. Tato verze má také uzávěrky zadního i předního diferenciálu a již zmiňované odpojování předních stabilizátorů, které umožní větší zdvihy předních tlumičů.

prvni_jizda-ford_bronco-3

Ostatně u obou verzí se liší právě i zdvihy tlumičů. Bronco Outer Banks je určeno hlavně na silnici a do lehčího terénu, takže dráha předních tlumičů je 200 mm a zadních 215 mm. V případě Bronca Badlands tu jsou tlumiče Bilstein a jejich dráha je vpředu 240 mm a vzadu 261 mm. Mimochodem tlumiče jsou čistě mechanické a ani za příplatek nemohou být adaptivní.

A aby byl výčet terénních schopností kompletní, dodáme ještě nájezdové úhly, které jsou u Bronca Outer Banks vpředu 38 °, vzadu 31 °, přejezdový je 31 ° a světlá výška je 237 mm. U modelu Bronco Badlands je to 41 °, 33 ° a 24 ° a 261 mm. Brodivost je u obou modelů stejná a je to 800 mm.

Elektronika pomůže i v terénu

Ačkoliv je Ford Bronco pro jízdu v terénu dostatečně vybaven mechanicky, pomáhá mu navíc i elektronika. Samozřejmostí je možnost výběru jízdního režimu – kromě těch silničních jsou to i ty terénní. Jejich nabídka se pro obě verze opět liší.

prvni_jizda-ford_bronco-5

Co se ale neliší, jsou funkce „Trail Control“ (pomalá „kráčivá“ jízda v terénu = tempomat), „1 Pedal Drive“ (pro jízdu využíváte pouze plynový pedál, pokud jej uvolníte, začne auto samo brzdit až do zastavení), ale také „Trail Turn Assist“ (funkce, která pomáhá na kluzkém povrchu zatočit tak, že přibrzďuje vnitřní zadní kolo, čímž snižuje poloměr otáčení). Zejména poslední funkce se opravdu hodí, protože než naručkujete na plný rejd, tak kvůli opravdu pomalému převodu řízení totiž chvíli trvá.

Na silnici

Stejně jako pohonné ústrojí, tak je v Evropě jasně daná i karoserie. Ford Bronco si můžete pořídit pouze s pětidveřovou karoserií. Potěší ale, že panely karoserie i střechu lze odstrojit. Systém je podobný jako u Jeepu Wrangler. Z auta se dají nejjednodušeji (pouze odjištěním páček) sundat střešní panely nad předními sedadly. Na další části karoserie už potřebujete originální nářadí, které od Fordu dostanete. Z auta se dá sundat celá střecha i všechny čtyři dveře. Na rozdíl od Jeepu ale nepřijdete o vnější zpětná zrcátka, Ford je totiž nemá na dveřích, ale na sloupcích.

Na všechny čtyři dveře dostanete obaly, abyste si je neodřeli. Pokud posunete zadní sedadla o něco vpřed, pak jistě potěší, že všechny čtyři dveře se dají naskládat do zavazadlového prostoru. Co tam ale už potom nedáte, to je střecha včetně panelů nad předními sedadly. 

prvni_jizda-ford_bronco-1

My jsme ale na cestu z kraje Prahy k Jihlavě do off-road areálu Pístovské mokřady vyrazili s autem nastrojeným kompletními panely a dostali jsme civilnější verzi Ford Bronco Outer Banks. Prakticky celá cesta se odehrávala po dálnici, kde je auto překvapivě stabilní i ve vysokých rychlostech. Díky 2,7litrovému šestiválci s 246 kW/335 koňmi a 563 Nm rozhodně netrpí nedostatkem dynamiky a to ani navzdory tvarům karoserie ani pohotovostní hmotnosti téměř 2,3 tuny. Zrychlování je působivé nejen z místa (0-100 km/h za 7,3 sekundy), ale i v dálničních rychlostech, přičemž do omezovače (161 km/h) auto prakticky „narazí“.

Kvůli tvaru karoserie a odnímatelné střeše si budete muset zvyknout na vyšší hluk v kabině. Ten přichází těsně před stovkou, ale se vzrůstající rychlostí už se prakticky nijak nezvětšuje. Řídit tohle auto ale není těžké, ba právě naopak to připomíná takřka jakékoliv dnešní obyčejné SUV. Řízení je přesné, řazení automatické převodovky rychlé a intuitivní (nejsou tu páčky na volantu a pro manuální změnu rychlostí se vyžívají tlačítka zboku na voliči) a dobře nastavené jsou i brzdy.  Mimochodem, auto není nepříjemně houpavé, jak by se dalo při pohledu zvenku čekat, přesto se v zatáčkách karoserie samozřejmě nakloní.

A v terénu

Tentokrát jsme si auto ale chtěli více vyzkoušet hlavně v terénu. A ten na Pístovských mokřadech rozhodně dokáže vlastnosti auta a schopnosti řidiče prověřit opravdu důkladně. Některé úseky jsme projížděli pouze s terénnějšími verzemi Bronco Badlands, protože Bronco Outer Banks v nich neprojelo – ať už kvůli světlé výšce, chybějícím uzávěrkám diferenciálu anebo jen kvůli pneumatikám.

Video ukazuje pouze maličkou část velmi příkrého stoupání, se kterým auto ani řidiči neměli problém a nakonec jedno zapadnuté Bronco. Vyzkoušeli jsme si ale překážek mnohem více. Pro některé z nich bylo potřeba i uzávěrek diferenciálů, protože pod koly byl štěrk nebo bláto a kola prokluzoval. Pokud někde s autem zůstanete, je dost pravděpodobné, že to bude spíše chyba vaše, nikoliv auta.

Závěr a cena

Ford Bronco je rozhodně povedeným autem, které je v dnešním světě výjimečné – ať už pohonným ústrojím, tak zejména tvarem karoserie. Jde na pohled o drsný off-road, který ovšem umí jezdit po silnici překvapivě jistě a komfortně. Odpustit mu budete muset jen hlučnost v kabině ve vyšších rychlostech a spotřebu kolem 13-15 l/100 km podle stylu jízdy.

A co cena? Ceník prozradí, že levnější je Ford Bronco Outer Banks, jehož cena začíná na 1 849 900 Kč s DPH, za terénnější Bronco Badlands připlatíte 105 tisíc korun, jeho základní cena je 1 954 900 Kč s DPH. Auto si ale můžete dovybavit nejen příplatkovými prvky z ceníku, ale i z velmi bohatého originálního příslušenství.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru