Ford koncem roku 2022 poprvé ukázal nový Mustang. Sedmá generace se ale do České republiky dostává až letos na jaře. V nejnovější sedmé generaci se Ford v Evropě rozhodl prodávat pouze verze s osmiválcovým motorem, ale přesto máme na výběr dvě: základní GT anebo ostřejší a sportovnější Dark Horse. A právě Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse nám dělal společnost v rámci redakčního testu.
Evoluce
Když se na nový Ford Mustang podíváte, nenechá vás nic na pochybách, o jaké auto jde. Sedmá generace je (výraznou) evolucí šesté generace – a to jak samotným designem, tak i technikou. Na první pohled je přesto jasné, že jde o novinku. Úplně jiné jsou přední i zadní světlomety, maska chladiče i nárazníky, stejně jako kabina. Ze sedmé generace jednoznačně čiší moderna.
Stejně jako v šesté generaci, tak i v té sedmé jde o auto, které pohání velký atmosférický osmiválec. Jeho zvuk je působivý, stejně jako jeho celkový charakter. Jakkoliv jsou některé přeplňované šestiválce výkonnější a některá auta s přeplňovanými čtyřválci rychlejší, rozhodně nemají větší charisma a nedokážou stavět chlupy na rukou, zádech nebo i na zadku. Americké osmiválce vždy vynikaly specifickým brumláním a nejinak je tomu i tady.
Poháněna jsou vždy pouze zadní kola, mezi kterými je samosvorný diferenciál, kam sílu od motoru může přenášet buď desetistupňová automatická převodovka nebo šestistupňová manuální převodovka. Mimochodem, ta se pro obě nabízené verze Mustangu liší. Zatímco Mustang GT používá šestistupňovou převodovku Getrag, tak Mustang Dark Horse má odolnější šestikvalt TREMEC.
Dark Horse: výkonnější jen o málo, ale odolnější o hodně
Ale Ford Mustang Dark Horse se liší výrazněji, přestože se to podle pouhé nahlédnutí do technických údajů nemusí zdát. V tabulkách se totiž dočtete jen o tom, že je o pár koní výkonnější a o něco málo rychlejší. Jenže nový Dark Horse má třeba oproti GT i jiné vnitřnosti motoru, vychází totiž z Mustangu Mach 1 předchozí generace. Detailněji jsme se mu věnovali v tomto článku, takže to teď shrneme do několika odstavců.
„Vzali jsme nový Mustang, to nejlepší z našeho nového osmiválce 5,0 litru, a zvýšili jsme výkon, vylepšili aerodynamiku, pneumatiky i řízení a doplnili interaktivní kokpit. Výsledkem je Mustang, který překonává všechny předchozí Mustangy s pětilitrovým motorem,“ řekl při představení sedmé generace Ed Krenz, šéfkonstruktér modelové řady Mustang. A po týdenním ježdění s tímhle autem se pod to bez debat podepisujeme.
Pod kapotou sedmé generace je stále pětilitrový osmiválec Coyote, ale oproti tomu ze šesté generace má jiný zdvih i vrtání válců. Mustang GT nabídne 328 kW/446 koní a 540 Nm, ale verze Dark Horse dostala nové vačkové hřídele, specifické ladění či dvě škrticí klapky, které do motoru přivádějí dvakrát více čerstvého vzduchu. Výsledkem je sice stejný točivý moment, ale nepatrně vyšší výkon 334 kW/453 koní. V Americe nebo v Austrálii to je ovšem dokonce až 507 koní. Samotná čísla však nejsou to zajímavé, zajímavý je projev motoru. O tom o pár odstavců níž.
Ford Mustang Dark Horse je standardně dodáván se sadou Performance, která obsahuje přídavný chladič motorového oleje, odlehčený chladič s lepším odvodem tepla, výkonnější ventilátory chlazení anebo chladič diferenciálu. Pokud půjde o verzi s automatickou převodovkou, pak je tu i chladič převodového oleje. Součástí této sady jsou také úpravy na podvozku, který má specifické naladění i díky většímu zadnímu stabilizátoru, zadní výztuze a jiným předním tlumičům (mimochodem Dark Horse má standardně adaptivní podvozek MagneRide). Na všech čtyřech kolech jsou větší brzdy Brembo, která se ukrývají pod standardně dodávanými 19″ koly s šířkou 9 palců vpředu a 9,5 palce vzadu. Za příplatek může mít Ford Mustang Dark Horse také lehčí karbonová kola.
Verzi Dark Horse lze poznat také podle drobných designových odlišností. Přední fullLED světlomety (škoda, že nemají funkci LED Matrix) jsou zatmavené, maska chladiče má specifický tvar a je černě lakovaná a spodní díl předního nárazníku má také jiný tvar. Zboku si lze všimnout nových nástavců prahu. Zezadu zaujme decentní křídlo na víku kufru a čtveřice obrovských tmavých koncovek výfuku. Na předních blatnících a na víku kufru je pak hlava koně, která je logem pro verzi Dark Horse. Před spolujezdcem na palubní desce se také objevuje emblém Dark Horse a číslo, které pochází z VIN toho kterého auta.
Za volantem
Když otevřete velké, dlouhé a těžké dveře, objeví se před vámi zcela nová palubní deska, na jejímž vrchu je dvojice digitálních displejů designově propojených do jednoho celku. Tlačítek je v kabině opravdové minimum, většina věcí se ovládá právě přes tento displej – a to třeba i topení a klimatizace. Naopak rozhodně potěší, že jedno z mála fyzických tlačítek ovládá například systém Start/stop, takže jeho deaktivace je úplně jednoduchá a zabere minimum času. Podobně jednoduché je deaktivovat i aktivní vedení v jízdních pruzích, stačí dvakrát stisknout tlačítko na volantu. A takto jednoduchá je třeba i deaktivace upozorňování na překročení rychlost. Stačí dlouze podržet tlačítko ovládající omezovač rychlosti. Jde to ale také pomocí několika kliků na displeji.
Pohodlné jsou i přední elektricky ovládané sedačky a najít optimální řidičskou pozici není problém ani ve chvíli, kdy sedíte tzv. „na dlouhé nohy a krátké ruce“. Volant je nastavitelný ve dvou osách, ale pro jeho seřízení to chce opravdu „chlapskou sílu“. Trochu víc síly to chce i při řazení. Testovaný kousek byl vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, která má modře eloxovanou titanovou hlavici. Ford ovšem vnitřek hlavice udělal dutý, aby se nepřehřívala. Je krásně pravidelně kulatá a skvěle padne do ruky.
Na stisknutí startovacího tlačítka, které se nachází na středovém tunelu za řadicí pákou, se budete vždycky těšit. I v normálním jízdním módu a s aktivními výfukovými klapkami v normálním režimu totiž při nastartování Mustang zaburácí a jeho zvýšený volnoběh zní jednoduše skvěle. Už to samo o sobě dost prozrazuje, že ve Fordu vědí, jak na hlukové emise v EU vyzrát… Pokud ale nemáte dobré vztahy se sousedy (anebo naopak máte a nechcete si je zkazit), nabízí se i tzv. tichý start, který výfuky naopak co nejvíce ztiší. Ani tak to ale s tříválcovou Fiestou srovnat rozhodně nejde… Výfuk má celkem čtyři režimy: Quiet (tichý), Normal (běžný), Sport (sportovní) nebo Track (závodní). Jednotlivé režimy se mění jednoduše třeba po stisknutí tlačítka se symbolem koně na středovém panelu.
Zbývá zařadit jedničku a vyrazit. Výfuk na volnoběh po zahřátí není skoro ani slyšet a v nízkých otáčkách si příjemně pobrumlává. Jakmile ale pedál plynu přišpendlíte k podlaze, probudí se a do okolí se začne jeho zvuk rozléhat poměrně naléhavě, speciálně ve sportovním režimu. V tom závodním, který se nesmí používat na silnicích (aha…) si navíc občas opravdu velmi decentně odplivne. A pokud by vás to přeci jen přestalo bavit nebo snad začalo štvát (to bychom se divili…), pořád máte možnost klapky zavřít a přepnout do tichého režimu.
Už první metry jízdy nicméně naznačují, že sedmá generace Fordu Mustang není taková „kovadlina“ jako v předchozí generaci. Auto při klidné jízdě sice působí vcelku těžkopádně, ale celkově o poznání sportovněji. Velký podíl na tom má rychlejší převod řízení s větším účinkem posilovače řízení (možná až moc…), ale i to, jak auto zatáčí. Tuhle těžkopádnost cítíte ale hlavně ve chvíli, kdy s Mustangem jedete v klidu a na pohodu. A to je velké překvapení, protože pokud tzv. „zatlačíte na pilu“, zapojíte do práce zadní samosvorný diferenciál Torsen (jeho nastavení je poměrně agresivní) a začnete točit volantem, Mustang začne překvapivě ochotně zatáčet. Ta původní těžkopádnost je ta tam, přesto rozměry i hmotnost auta cítíte. Speciálně na brzdách, přestože jsou ostré a brzdí parádně.
Motor jde skvěle do otáček, vytáčet ho je návykové. Atmosférické motory předvádějí to nejlepší v nejvyšších otáčkách. Jak ručička projíždí otáčkoměrem k červenému poli (točí až 7500 ot./min!), výkon graduje a vám to postupně vykouzlí úsměv na tváři. Tohle v moderních turbomotorech – jakkoliv jsou efektivnější a nabízejí lepší výkon – nezažijete. Lehce se vám může stát, že vás překvapí omezovač otáček. Přeřazení ale nebude tak jednoduché a rychlé jako třeba v eSTéčkové Fiestě, kde vám k tomu stačí decentní pohyb zápěstí, tady do toho musíte dát trochu síly. Připomene vám to ale to, že sedíte v opravdu pořádném kusu auta s pořádným motorem. A přestože tohle auto váží s řidičem přes 1,8 tuny, je vážně rychlé. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy a maximální rychlost 263 km/h (u nás je ale omezená na 250 km/h).
V rámci testovacího týdne nám hodně pršelo. Pokud jste někdy řídili šestou generaci Mustangu, asi tušíte, že to není počasí, které byste si s ním úplně užívali. A to se tady zásadně mění. Sedmá generace Fordu Mustang už není to auto, které vás na vodě neustále drží v pozoru, které vás chce při každém přidání plynu zahodit ze silnice. Tohle auto už je hodné, pokud k němu budete přistupovat s citem, na mokru bude hodné. Tancovat při přímém směru začíná na běžném asfaltu až na vytočenou dvojku.
Pokud si na to troufnete, můžete si úplně vypnout stabilizaci, stačí k tomu dlouze podržet tlačítko na středovém panelu. Zajímavé ale je, že pak se znatelně zpomalí reakce na pohyby plynovým pedálem. Auto nereaguje tak rychle, reakce motoru jsou takové „gumové“, jako by vaše noha byla obalena do molitanu. Je dost pravděpodobné, že se díky tomu už nebudou objevovat videa bourajících Mustangů odjíždějících z tuningových srazů… Na druhou stranu pokud se chcete někde jen svižně (a klidně i opravdu svižně) svézt, stabilizace je naladěna velmi citlivě a do řízení prakticky nezasahuje.
Bezchybné auto?
Pokud máte rádi hot-hatche, tohle auto pro vás asi nebude. A pokud máte rádi třeba rychlé eMkové bavoráky, pak taky ne, ale vězte, že v sedmé generaci je jim Ford Mustang nejblíž, jak jim kdy byl. Pokud ale máte rádi podobně charakterní auta, bude se vám Mustang moc líbit. Mohlo by se skoro zdát, že nemá chyby. Ale má, jen to jsou vlastně docela drobnosti.
Tak třeba. Je to sice čtyřmístné auto, ale dozadu si – pokud máte tělo i s nohama – sednout vlastně nejde. A to i přestože rozvor náprav je docela dlouhých 2719 mm. Trochu nás štvalo i zavírání kufru. Ten se totiž neovládá elektricky, ale pěkně postaru manuálně, jenže ve víku není madlo na jeho zavření. Abyste tedy víko zavřeli, budete to muset udělat zvenku. Když budete mít auto špinavé, zůstanou vám na víku ošmatané prsty, když bude auto naopak čisté, tak si víko zase opatláte.
A pak je tu taky fakt, že velký motor si vezme hodně paliva. To je věc, se kterou pravděpodobně počítáte, ale protože je nádrž jen 61litrová, budete tankovat klidně každých 350-400 kilometrů. Na druhou stranu podobně velká nádrž byla i v předchozí generaci…
Cena
A na kolik sedmá generace Fordu Mustang vyjde? Aktuální český ceník, který si můžete stáhnout tady, startuje na částce 1 591 900 Kč s DPH, za kterou dostanete verzi GT s manuální převodovkou a s karoserií kupé. Testovaná verze Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse s manuální převodovkou startuje na 1 871 900 Kč s DPH. Za automat se připlácí 75 tisíc korun. Ford Mustang můžete mít ve verzi GT také jako kabriolet, za to se připlácí 110 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) |
Objem válců: | 5038 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 334 kW/453 koní |
Točivý moment: | 540 Nm při 5100 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,2 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 6° manuální (TREMEC) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,0 l/100 km |
Emise CO2: | 279 g/km |
Objem nádrže: | 61 litrů |
Délka: | 4819 mm |
Šířka: | 1916 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1403 mm |
Rozvor: | 2719 mm |
Provozní hmotnost: | 1817 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 381 litrů |
Musím potvrdit že je to to nejhezčí a nejkrásnější sportovní auto které jsem kdy viděl a je opravdu vidět že furt umí dělat auta a to nejen vzhledově ale i funkční. Asi nejspíš bych si vybral manuální převodovku protože užít si jízdu Podle mě jde hlavně s manuální převodovkou, ale nepochybuji o tom že se jízda dá užít i s automatem vše závisí jen na autě který z mého pohledu je opravdu krásný úžasný a stoprocentně funkční proto dám palec nahoru a těším se až ho na silnicích budu potkávat.