Ford Mondeo přišel v rámci faceliftu s novou hybridní technologií a my jsme právě tuto verzi prověřili v redakčním testu. Do toho dorazil s praktičtější karoserií kombi, která se pro hybrid nabízí vůbec poprvé.
Benzinový čtyřválec, elektromotor a planetová převodovka
Ford jde v případě nového Mondea poněkud odlišnou cestou než drtivá většina ostatních automobilek. Rozhodl se totiž představit klasický hybrid bez možnosti externího dobíjení, kdy management práce s elektrickou energií probíhá výhradně při jízdě. Právě v tu chvíli se tedy akumulátor nejen vybíjí, ale i dobíjí. Daní za to je malý čistě elektrický dojezd, výhodou ale nižší hmotnost a zcela automatická distribuce energie bez nutnosti hledat dobíjecí stanice.
Systém při jízdě sám přepíná mezi spalovacím motorem a elektromotorem, aniž by se řidič jakkoliv zapojoval – snad jen kromě práce s plynovým pedálem. Baterie se dobíjejí výhradně při brzdění pomocí rekuperace, ale nemá příliš velkou kapacitu, Ford udává 1,4 kWh, což prý postačí na 1,5kilometrový čistě elektrický dojezd.
Pohonné ústrojí kombinuje atmosférický benzínový čtyřválec s objemem 2,0 litru a výkonem 103 kW/140 koní pracující v Atkinsonově cyklu. Ten je spojen s elektromotorem s 88 kW/120 koňmi a s dalším elektromotorem, který slouží jako generátor a startér, jehož výkon je 64 kW/87 koní. Celkový systémový výkon je po sečtení všech motorů a po odečtení ztrát 137 kW/187 koní, který je pomocí planetové převodovky e-CVT přenášen na přední kola.
Kombi, ale s menším kufrem
Testované Mondeo je verzí po faceliftu, ale na první pohled jsou designové změny poměrně nevýrazné. Při detailním pohledu si můžete všimnout přepracované masky chladiče, ale i trochu jiné spodní mřížky v nárazníku, která prochází až k mlhovým světlometům. A jiné jsou i zadní světlomety, které spojuje chromová lišta procházející celou šíří.
Na pohled byste prakticky nepoznali, že jde o hybridní Mondeo. Od verzí pouze se spalovacím motorem se zvenku liší jen nápisy na dveřích. Nic výrazného vás nepřekvapí ani po otevření dveří v kabině. Vše se tváří jako u „obyčejného“ Mondea, včetně voliče převodovky.
Poznáte to ale po otevření víka zavazadelníku, protože podlaha je vyšší než u běžného Mondea. Je to díky tomu, že za zadními sedadly jsou uloženy baterie a za nimi, blíže ke vstupu do kufru je také běžná, 12V baterie. Kufr je u kombíku oproti konvenčním modelům menší přibližně 80 litrů. V řeči čísel to je 403 litrů v základním uspořádání (Mondeo kombi: 488 litrů), po sklopení opěradel zadních sedadel vzroste objem na 1508 litrů (spalovací verze mají 1585 litrů). Podlaha ale pak nebude rovná, opěradla sedadel budou níž a v kufru bude schod.
Je poměrně úsporný
Po „nastartování“ se nestane nic, protože auto se jen aktivuje, rozjíždí se na elektřinu. Pokud v bateriích není dost energie, o chvíli později naskakuje spalovací motor a ani ten není na volnoběh nijak hlučný. Pokud jsou ale baterie dostatečně nabité, rozjíždí se hybridní Mondeo zcela neslyšně příjemně plynule.
Pokud na plynový pedál šlapete jemně, spalovací motor nenaskočí do té doby, než se akumulátory vybijí. Pokud bude energie málo anebo šlápnete na plynový pedál více, spalovací motor automaticky naskočí a převodovka e-CVT, která se chová podobně jako bezestupňové převodovky, vytočí motor do otáček, kde ho nechá až do té doby, než plynu opět ulevíte. A to je projev, který vás přinutí k tomu, že budete raději jezdit klidněji a nikam nepospíchat.
To se pak projeví i na spotřebě paliva – zejména ve městě, kde hybridní vozy fungují nejlépe. V ucpaných centrech měst se dá totiž díky popojíždění v kolonách na elektřinu uspořit nejvíce paliva a palubní počítač může ukazovat hodnoty jen zlehka přesahující 5litrovou hodnotu. Pokud vyrazíte mimo město anebo na dálnici, pak se výhody hybridního ústrojí smazávají, protože elektromotor se ve vyšších rychlostech do práce už tolik zapojovat nebude. Naopak se bude dobíjet, takže ve městě bude připraven opět šetřit palivo. Mimo město jsme se bez jakéhokoliv pokusu o úspornou jízdu dostali se spotřebou benzinu k 6,3 l/100 km. I to je velmi pěkný údaj.
Pokud byste chtěli baterii dobít rychleji, pak lze na převodovce zvolit režim „L“, který zvýší otáčky motoru při jízdě a zintenzivní i rekuperaci při odstavení plynového pedálu. Je tu i tlačítko na boku řadící páky, které lze využít při běžné jízdě na „D“. To také zvýší rekuperaci, ale zároveň nezvýší otáčky převodovky a parádně poslouží při sjezdu z kopce, kdy není potřeba tak často šlapat na brzdu a zároveň se dobíjí baterie.
Celkově jde ale o povedené naladění, které parádně funguje při klidné jízdě. Při té ostřejší převodovka motor výrazněji vytočí, což není příliš příjemné pro uši, ale naopak pomůže dynamice. A ta pak není špatná ani subjektivně, ale ani objektivně.
Závěr a cena
Ford Mondeo Hybrid nabízí automobilka konečně jako praktičtější kombi. To má sice menší kufr než verze s výhradně spalovacím motorem, ale přesto je zavazadelník nyní lépe využitelný. Hybridní verze je výhodou v případě managementu elektrické energie, do které řidič prakticky nijak nezasáhne, ale zároveň nelze využít výhody parkování v pražském centru na modrých zónách. Vypouštěné emise CO2 totiž výrazně překračují magistrátem stanovený 50g limit.
Z hlediska uživatelského komfortu jde o příjemně jezdící auto při klidné jízdě, které dokáže překvapit spotřebou paliva, jenž je mnohdy nižší než u vznětových verzí. A s nafťáky se může rovnat i cenou, protože český Ford aktuálně nabízí hybridní Mondeo za prakticky stejnou cenu jako s téměř stejně výkonným vznětovým dvoulitrem.
Za hybridní Mondeo zaplatíte 946 900 Kč ve výbavě Titanium, respektive 1 105 900 Kč ve verzi Vignale. Naftové Mondeo Kombi 2.0 EcoBlue 140 kW stojí 961 900 Kč, respektive 1 120 900 Kč. Všechny ceny jsou s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Mondeo kombi 2.0 Hybrid iVCT (2019)
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1997 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin + elektřina
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,106 kW/145 koní při 6000 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,173 Nm při 4000 ot./min
Celkový systémový výkon:,138 kW/187 koní
Zrychlení 0-100 km/h:,9.4 s
Maximální rychlost:,187 km/h
Převodovka:,automatická e-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.0 – 4.4
Emise CO2:,111 – 101 g/km
Objem nádrže:,49 litrů
Délka:,4867 mm
Šířka:,1852 mm
Výška:,1501 mm
Rozvor:,2850 mm
Provozní hmotnost:,1716 kg
Objem zavazadlového prostoru:,403 / 1508 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]