Ford Focus ST vždy platil za velmi dobrý hot-hatch, což potvrdil i v poslední generaci. V jeho prvním testu s manuálem se nám líbil. A teď tu máme další test, do kterého tentokrát přijela verze s automatickou převodovkou.
Automat jen k benzinu
Ford nabízí Focus ST jako pětidveřový hatchback, ale také jako kombi. Vybrat si ho můžete s benzinovým nebo s naftovým motorem. A teď i s manuální nebo s automatickou převodovkou. Tu automatickou si ovšem můžete pořídit trochu překvapivě jen k benzinovému motoru. U toho naftového by to ale přeci jen – vzhledem k jeho celkovému naladění – dávalo větší smysl.
Verze s manuálem i s automatem jsou stejně rychlé – a to jak z nuly na stovku, tak i v maximální rychlosti. Lehce se liší i spotřeba, jde však o pouhých o 0,1 l/100 km. Zásadní rozdíl je ale v pořizovací ceně. Příplatek za automatickou převodovku je totiž nezanedbatelných 60 tisíc korun.
Motor je v obou případech stejný, tedy turbodmychadlem přeplňovaný 2,3litrový čtyřválec EcoBoost. Ford ovšem upravil jeho naladění. Výkon je stejných 206 kW/280 koní, ale v případě automatické převodovky leží u 6000 ot./min (s manuálem 5500 ot./min) a točivý moment je 415 Nm při 3000 ot./min (manuál 420 Nm při 3000 – 4000 ot./min). Při jízdě to ale stěží poznáte.
Je rychlý
Už s manuální převodovkou překvapil Ford Focus ST tím, jak rychlý umí být. Benzinová verze ST Plus je standardně vybavena elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem (eLSD), který je na řízení opravdu znát. Na rozdíl od většiny ostatních hot-hatchů občas přední kola přes volant zatahají za ruce, ale ta jistota přenosu výkonu na silnici a výjezdy ze zatáček jsou vážně parádní.
Testovaný kus obouval letní pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 4 S, které byly vyvinuty přímo pro tento model. Jejich přilnavost byla na jarním asfaltu velmi dobrá a eSTéčko jde ochotně tam, kam otočíte volantem. Jistě, bez jakéhokoliv přemlouvání nebo snad pocitu, že by se trápilo. Zadní část jej poslušně následuje, nechává se za předkem vézt.
Mimochodem pružnosti kdykoliv a prakticky na požádání pomáhá i systém anti-lag, kterým je auto standardně vybaveno. Ten totiž v jízdních režimech „Sport“ a „Závodní trať“ udržuje při přeřazení nechává otevřenou škrticí klapku motoru, čímž udržuje roztočené turbodmychadlo. Díky tomu pak opět nemusí čekat na dostatečnou rychlost „nových“ výfukových plynů, ale vzduch opět rovnou tlačí do sání.
Testovaný kus byl navíc vybaven paketem Performance, který za 27 200 Kč přidává hlavně adaptivní tlumiče (a nějaké další drobnosti). Jejich účinek se mění se zvoleným jízdním režimem: „kluzký“, „normální“, „sportovní“ a „Track“ (ten je také součástí tohoto paketu). Mezi jednotlivými režimy procházíte tlačítkem na volantu, kde je i jedno tlačítko se symbolem „S“, které přepíná rovnou do sportovního režimu. Pokud ale chcete „Track“, v němž se automaticky vypíná stabilizace, musíte se přes tlačítko jízdních režimů proklikat všemi. A stejně i v případě, kdy chcete zpátky ten „normální“.
Podle jízdních režimů se mění i zvuk. Skvělé je, že se mění zvukový projev výfuku, ale méně se mi líbilo to, že se mění i falešný zvuk v interiéru z reproduktorů. Ve sportovním i v závodním režimu dokáže i zajímavě prskat. Tohle se povedlo, ale lépe zní Ford Focus ST zvenku (poslechnout si to můžete ve videu) než zevnitř. A to je rozhodně škoda.
A co ten automat?
Z technických údajů už víme, že dynamika verze s manuálem i s automatem se neliší, ale co jízdní zážitek? Ten se jednoznačně liší. Ovšem taky bude záležet na tom, jak s automatem budete pracovat a jezdit…
Automat ve Focusu ST není v principu špatný, ale špatný je při sportovnější jízdě v plně automatickém režimu. Při tomto způsobu jízdy se totiž chová nepředvídavě a je schopen přeřadit (ať už nahoru nebo dolů) v opravdu nevhodnou chvíli. Na páčky pod volantem, které jsou ve standardní výbavě, sice reaguje, ale stejně má svoji hlavu. Ovšem pokud ho přepnete do módu manuálního režimu, změní se to. V tu chvíli jste tu jen vy, pedál plynu, brzdy a páčky pod volantem. Automat totiž nepřeřadí (jen při brzdění do zastavení odřazuje níž) a klidně vás nechá v omezovači otáček. Pak jen ťuknete do pravé páčky a auto opět ochotně akceleruje. A akceleruje až k 250 km/h, kde leží elektronický omezovač rychlosti.
Drobné detaily….
Ford Focus ST nabízí několik drobností, které řidiče potěší. V první řadě jsou to informace o provozních teplotách a tlacích. V digitálním přístrojovém štítu se můžete proklikat k obrazovce, kterou Ford pojmenoval jako: „Podrobn. o Performance“, kde zobrazuje teplotu vody i oleje a tlak oleje a turbodmychadla. Dobře tak víte, kdy už můžete začít „bezpečně tahat“.
Slova chvály si zaslouží i přední světlomety. V základní výbavě jsou LED světlomety, ale v testovaném kuse byly příplatkové adaptivní LED světlomety s prediktivním svícením. A právě ono prediktivní svícení je věc, na kterou se opravdu rychle zvyká. Jde totiž o kombinace LED Matrix světlometů, které svítí na dálková světla, ale odcloňují okolní automobily, aby je neoslňovaly, ale zároveň se umějí natočit do zatáčky. A to nejen otáčením volantu, ale i dopředu podle GPS. Že nevíte, co si pod tím představit? Auto přijede před zatáčku a ještě než do ní začnete zatáčet, světlomety už se do ní díky GPS systému natočí a svítí směrem tam, kam zatáčka vede.
Závěr a cena
Ford Focus ST je rozhodně jeden z těch lepších hot-hatchů, co se týká zážitků z rychlosti, ale i rychlosti jako takové. Jeho 280koňový parádně táhne, má pěkný zvuk (škoda toho falešného v interiéru) a navíc skvěle zatáčí. Trochu horší je spotřeba paliva, která se pohybuje i při klidné jízdě kolem 10 l/100 km, a také tužší podvozek, který o sobě dává v centrech měst s kočičími hlavami opravdu hodně vědět. A mimochodem, má skvělá sedadla Recaro!
Pohled do ceníku prozradí, že nejlevnějším Focusem ST je naftová verze, která začíná na 868 900 Kč. Benzinový manuál vyjde minimálně na 896 900 Kč a za automat zaplatíte od 956 900 korun.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Ford
Typ:,Focus ST
Uspořádání:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2261 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,206 kW/280 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,415 Nm při 3000 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,5.7 s
Maximální rychlost:,250 km/h
Převodovka:,sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.1 (WLTP)
Emise CO2:,185 g/km
Objem nádrže:,52 litrů
Délka:,4388 mm
Šířka:,1825 mm
Výška:,1458 mm
Rozvor:,2700 mm
Provozní hmotnost:,1534 kg
Objem zavazadlového prostoru:,375 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]