test-2022-ford_explorer-st_line- (4)

Test Ford Explorer ST-Line 3.0 V6 EcoBoost Hybrid AWD (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 6. 7. 2022


Ford Explorer je obrovské auto, které do Evropy přijelo z Ameriky. Nabízí se výhradně s jedním pohonným ústrojím a ve dvou výbavách. My jsme ho tentokrát vyzkoušeli ve sportovnější výbavě ST-Line.

Z Ameriky (skoro) přímo do Evropy

Tohle velké SUV se v Evropě prodávalo naposled před přibližně 20 lety, ale pak z nabídky zmizelo. To se však před dvěma lety změnilo. Tehdy se totiž Ford Explorer na evropské, tedy i české silnice vrátil. Designově se prakticky neliší – a to jak zvnějšku, tak i uvnitř – ale pohonné jednotky jsou jiné. V Americe se totiž nabízí s motorizacemi 2.3 EcoBoost (čtyřválec), 3litrový EcoBoost (šestiválec) anebo 3.3litrový V6 plug-in hybrid.

A plug-in hybrid pohání Explorer i v Evropě, jen je trochu jiný než v Americe. Tady je totiž pod kapotou přeplňovaný třílitrový šestiválec s 257 kW/350 koňmi a 555 Nm. Pomáhá mu elektromotor se 74 kW/100 koňmi a 300 Nm. Pokud se oba motory spojí, auto bude pohánět celkem 336 kW/457 koní a 825 Nm.

test-2022-ford_explorer-st_line- (8)

Ale i když jde o plug-in hybrid, není to ten „úsporný“ plug-in hybrid, protože tady není elektromotor primárně k tomu, aby ušetřil spotřebu paliva, jako spíš kvůli dynamice. Dojezd čistě na elektřinu se pohybuje kolem 30 km (Ford udává 42-45 km), ale pro akceleraci má auto uloženou energii v bateriích vždy. Akumulátory mají celkovou kapacitu 13,1 kWh a do plna je z běžné 230V domácí zásuvky nabijete (z 0 do 100 %) za 5 hodin a 50 minut. Pokud to budete chtít rychleji, využít můžete výkonnější wallbox, pak to bude trvat 4 hodiny 15 minut.

Že Ford Explorer přijel z Ameriky je jasné, když ho potkáte naživo. Na délku byste mu totiž naměřili 5063 mm, na šířku 2107 mm a na výšku má 1783 mm. I rozvor náprav je obrovský, je to 3025 mm.I díky tomu je dostatek místa také v kabině, která může být sedmimístná, přičemž ve všech třech řadách sedadel se dá pro běžně vzrostlého pasažéra posadit bez výraznějších omezení.

Pokud ale budete chtít někoho usadit do třetí řady sedadel, budete před sebou mít dvě drobné komplikace. Tou první je plato, respektive kryt zavazadlového prostoru. Ten totiž bude překážet, takže jej budete muset vyndat. To ještě problém není, ten nastane ve chvíli, kdy ho budete chtít někam uklidit. Do kufru se totiž nevejde, pod podlážku taky ne a nikam jinam ho neuklidíte. Když chcete jezdit v sedmi, tak ho budete muset nechat doma. A druhou komplikací je přístup na zadní sedadla přes druhou řadu sedadel. Mnoho místa tu totiž není. Mimochodem, třetí řada sedadel se ovládá elektricky přímo z kufru. Ten má v 7sedadlovém uspořádání objem 240 litrů, v pětimístném 635 litrů. Po sklopení opěradel všech sedadel se pak dostaneme až na 2274 litrů.

test-2022-ford_explorer-st_line- (29)

Jede jako z praku

I když je Ford Explorer opravdu velké a navíc i těžké auto (jeho hmotnost je 2,5 tuny), jeho dynamika je i tak působivá. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou rovných šest sekund a maximální rychlost je (elektronicky omezená) 230 km/h. Není to ale absolutní dynamika jako spíše pružnost, co vás za volantem auta překvapí.

Zátah je při plné akceleraci opravdu výrazný, nejprve zabere elektromotor, aby se k němu vzápětí přidal i spalovací motor. Zrychlením tohle velké SUV na silnici překvapí spoustu řidičů jiných aut, protože by se od něj taková dynamika v přímce čekat spíše nedala. Předjet auto na okresce zvládne s naprostou bravurou. Při jízdě také potěší, že (na rozdíl od Mustangu) příliš netápe ani desetistupňová automatická převodovka. Řadí tak, jak by to řidič čekal, zbytečně rychlosti nemění a nechává motor často i na vlně obrovského točivého momentu. Přesto tu samozřejmě páčky na volantu jsou.

Ale co když přijdou zatáčky? I tady Ford Explorer překvapil. Mohla za to i výbava ST-Line, která má na rozdíl od výbavy Platinum (ta je spíše luxusnější), výrazně tvrdší podvozek. A pokud mluvíme o výrazně tvrdším, pak je opravdu tvrdší. Jakkoliv byste tohle auto možná tipovali na pohupující se loď, není tomu tak. Tady vám dá pocítit prakticky každou nerovnost. Díky tomu se ale v zatáčce příliš nenaklání a ty rychlé zvládne projíždět překvapivě rychle. Pozor je ale potřeba dávat na to, že kvůli vysoké hmotnosti a fyzice se auto brzy dostává na hranici přilnavosti pneumatik a ty začínají brzy kvílet.

test-2022-ford_explorer-st_line- (12)

Stejně jako je tvrdý podvozek, stejně tak jsou „tvrdé“ i některé projevy, které Explorer má. Občas se chová příliš zbrkle, zejména při přidání. Jakékoliv přidání plynu totiž okamžitě znamená přískok auta. A to vás může překvapit, někdy i nemile, protože jemně se s tímhle autem příliš manévrovat nedá. Potřebujete-li vyjet z malého parkovacího místa, budete si muset dávat velký pozor. Každý rozjezd totiž znamená trhnutí. A to je škoda.

Jakkoliv jsme v úvodu psali, že plug-in hybridní verze to není primárně kvůli spotřebě paliva, pak se sluší dodat, že právě spotřeba paliva také opravdu překvapí. Vždyť s tímhle obrovským SUV lze bez nabíjení jezdit lehce nad 9 l/100 km a pokud budete nabíjet, připravit se můžete klidně i na hodnoty o 2-3 l/100 km nižší (podle toho, jak moc budete jezdit ve městě, kde může plug-in hybrid více rekuperovat). Objem palivové nádrže je 70 litrů.

Čtyřkolka, která preferuje zadek

Explorer je standardně vybaven pohonem všech čtyř kol. Ten ale při standardní jízdě preferuje zadní nápravu. Ta přední se připojuje v případě potřeby. A to je zejména při ostrém rozjezdu anebo při rozjezdu na mokru prakticky neustále. Řidič se nemusí o nic starat a nemusí se bát vyjet ani ze silnice. Auto dostalo totiž i speciální jízdní režimy (přepínají se otočným ovladačem na středovém tunelu u voliče převodovky): Normal, Eco, Sport, Slippery (kluzký povrch), Deep Snow/Sand (hluboký sníh/písek), Trail (nezpevněná cesta) a nechybí ani režim Tow/Haul pro tažení přívěsu, jehož hmotnost může být až 2,5 tuny.

test-2022-ford_explorer-st_line- (20)

Závěr a cena

Ford Explorer je opravdu velké auto, které překvapí svou dynamikou. V nabídce je ve dvou výbavách. Tou první je „sportovnější“ testované ST line, tou druhou pak spíše luxusnější Platinum. ST-Line poznáte hlavně podle černých doplňků karoserie včetně výplně masky chladiče, naopak čtveřici koncovek výfuku (ty ozdobné jsou ale pouze na ozdobu, protože reálně je otvor na odvod výfukových plynů směrem dolů – je to vidět na jedné z fotek v galerii) mají obě verze výbavy. U ST-Line se také liší naladění podvozku i řízení.

Není to pohodlná a houpavá loď, ale naopak vcelku tuhé auto, které sice zvládne rychlou jízdu po silnicích, ale stejně si ji za volantem tak úplně užívat nebudete. Kvůli vysoké hmotnosti navíc vcelku brzy narazíte na limity vysokých pneumatik.

Ceník Fordu Explorer potěší tím, že už ve standardu mají obě verze velmi bohatou výbavu a příplatkových prvků v ceníku moc není. Další peníze můžete utratit v podstatě jen za tažné zařízení, metalický lak karoserie, prodlouženou záruku, servisní smlouvu anebo za pár dílů z originálního příslušenství Ford. Aktuální cena Fordu Explorer startuje na 2 019 900 Kč s DPH za ST-Line, respektive 2 039 900 Kč za Platinum, které má pár věcí navíc (například palubní desku obšívanou kůží, dřevo v interiéru apod.).

Technické údaje:

Auto:

Ford Explorer ST-Line 3.0 V6 EcoBoost Hybrid (PHEV) AWD

Motor:

vidlicový šestiválec + elektromotor

Objem válců:

2959 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

257 kW/350 koní (spalovací motor)
+ 74 kW/100 koní (elektromotor)
= 336 kW/457 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

555 Nm (spalovací motor) + 300 Nm (elektromotor)
= 825 Nm (celkový točivý moment pohonné soustavy)

Zrychlení 0-100 km/h:

6,0 s

Maximální rychlost:

230 km/h (elektronicky omezená)

Převodovka:

10° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

3.1 l/100 km (s nabitým akumulátorem)
10.4 l/100 km (bez nabitého akumulátoru)

Emise CO2:

71 g/km

Objem nádrže:

70 litrů

Délka:

5049 mm

Šířka:

2004 mm

Výška:

1778 mm

Rozvor:

3025 mm

Provozní hmotnost:

2466 kg

Objem zavazadlového prostoru:

240 (7 sedadel) / 635 (5 sedadel) / 2274 (2 sedadla) litrů

Ceník:

ke stažení zde


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru