Fiat 500X prošel v loňském roce modernizací, která se na jeho vzhledu příliš nepodepsala. Změnila se ale technika a hlavně pohonné jednotky. Pojďme se na to podívat v klasickém redakčním testu.
Změn designu není mnoho
Pokud se na auto po modernizaci a před ní podíváme, mnoho změn nenajdeme. Z hlediska designu se totiž vše neslo na velmi decentní vlně. Zákazníkům se 500X líbí, což dokazují prodeje. Vždyť 500X rozvíjí design, s nímž přišel klasický novodobý Fiat 500. Auto na fotkách je ve výbavě Cross look, která přidává ochranné prvky na náraznících a podobně, jde spíše o takovou „outdoorověji“ střiženou verzi.
Na autě si lze po faceliftu všimnout hlavně nových předních i zadních světlometů. Ty dostaly nejen pozměněnou grafiku, ale i LED techniku, která v těch předních nahrazuje dnes již zastaralé bixenony. Ačkoliv to ne vždy bylo změnou k lepšímu (někdy diodové hlavní světlomety svítily hůře než předchozí bixenony – vždy šlo o příplatkové prvky výbavy), tady to problém není. LEDkové přední světlomety svítí i ve tmě velmi dobře a doširoka. Vpředu je nový i nárazník, ačkoliv jde opět jen o velmi decentní úpravy.
Více se toho událo na zádi. I tady se nejen vzhled, ale i následná modernizace hodně podobá malé pětistovce. Zadní světla totiž dostala stejnou grafiku s oválným okrajem, který svítí, ale pevným středem, který je lakovaný v barvě karoserie a logicky tedy nesvítí.
Ani v interiéru žádné výrazné změny nejsou, přesto je to nyní mnohem lepší místo k cestování. Přímo před řidičem je nová kaplička přístrojů s novými budíky, které dostaly i digitální 3,5“ displej palubního počítače. Nový je i volant, naopak středový panel i jeho rozvržení zůstalo a je poměrně intuitivní.
Novinkou je i středový displej multimédií s úhlopříčkou sedm palců. Ten dostal nový systém Uconnect, jemnější grafiku a lepší rozlišení. Škoda, že vyšší rozlišení nedostala i couvací kamera, protože její obraz je na displeji poměrně dost kostičkovaný. Mimochodem čeština tady stále není.
A protože jde o stylovku, nechybí ani spousta povedených detailů. Však se podívejte z boku předních světlometů nebo na nárazník vedle přední registrační značky. A co třeba cvoček na řadící páce? Tady všude najdete logo „500“!
Nové motory
V souvislosti s tím, jak vstoupily v platnost nové emisní předpisy, připravil si Fiat nové motory. Pod kapotou 500X mohou být jak nepřeplňované a přeplňované benzinové motory, tak i ty spalující naftu. Nás ale zajímal ten s označením 1.3 FireFly, který poháněl testované auto. Jde, jak název napovídá, o 1,3litrový čtyřválec, který je přeplňovaný turbodmychadlem, a dostal filtr pevných částic. Spojit ho lze výhradně s pohonem předních kol a dvouspojkovou převodovkou DDCT.
Motor je po startu vcelku tichý, vědět o něm posádka samozřejmě bude po přidání plynu, ale ve vyšších rychlostech bude slyšet spíše aerodynamický hluk. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,1 sekundy, ale pocitově jede auto lépe. Ovšem až v nižších otáčkách, vlastně se nechová tolik jako malý přeplňovaný motor. Zrychlovat pak přestane až u 196 km/h.
A spotřeba paliva? Fiat udává 6,4 litru v kombinovaném režimu, ale takové hodnotě jsme se přiblížit nedokázali. Při běžném ježdění s přibližně 60% využíváním dálnic se spotřeba paliva pohybovala kolem 8 l/100 km.
Zábavu za volantem nehledejte
Fiat 500X je crossoverem, u kterého se zábava za volantem hledat nemá, přesto ji jsou některé jiné crossovery schopny nabídnout. Případ tohoto auta to ale není. Už první desítky metrů sice prozradí tužší podvozek, ale ten rozhodně není sportovní. Byla to ale přes celý testovací týden věc, která mě na autě vážně štvala. Je sice dobré, že se pětistovka ixko v zatáčkách nenaklání, ale jízda po nekvalitních silnicích, kterých máme v Česku hodně, rozhodně nebyla příjemná.
A zrychlit tempo vás nepřemluví ani posilovač řízení. Ten je elektrický a ve volantu od předních kol nedostanete informaci vůbec žádnou. ¨
Závěr a cena
Modernizovaný Fiat 500X přišel s decentním osvěžením designu, který ho více přiblížil do dnešní době, ačkoliv se žádné revoluční změny neodehrály. Do auta se úplně bez problémů vejde čtyřčlenná rodina se školou povinnými dětmi a i s běžným nákladem, protože zavazadelník má slušný 350litrový objem. Pokud ale vaše děti odrostou, už se na zadních sedadlech nebudou cítit tak komfortně, prostoru tu pro dospělého člověka příliš mnoho není.
Cena modernizovaného Fiatu 500X aktuálně startuje na akčních 389 900 Kč. Za to dostanete základní výbavu URBAN s atmosférickým čtyřválcem 1.6 E-Torq 110 k. Cena testovaného auta v nejvyšší výbavě CROSS je však o poznání vyšší. Zaplatíte za něj akčních 532 900 Kč. A pokud byste chtěli auto s pohonem všech čtyř kol, budete muset sáhnout po vznětové verzi 2.0 MultiJet 150 k 4×4, která je navíc spojena výhradně s automatickou 9° převodovkou. Cena je však minimálně 594 900 Kč.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,500X 1.3 FireFly DDCT
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1332 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,111 kW/150 koní
Točivý moment:,270 Nm
Zrychlení 0-100 km/h:,9.1 s
Maximální rychlost:,196 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.4 / 5.8 / 6.4
Emise CO2:,145 g/km
Objem nádrže:,48 litrů
Délka:,4269 mm
Šířka:,1796 mm
Výška:,1620 mm
Rozvor:,2570 mm
Pohotovostní hmotnost:,1320 kg
Objem zavazadlového prostoru:,350/1000 (s rezervou 245/910) litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]