Fiat 500, už snad ani nespočítám, kolik verzí je. Když jsem ale přebíral klíče od zatím poslední verze nazvané 500X, netušil jsem, že ta mě mile překvapí. Je to totiž podle mě nejlepší Fiat dneška. Ale pěkně postupně.

Fiat 500X je crossover, který je dvojčetem drsnějšího Jeepu Renegade a je to první pětistovka s pohonem všech kol (ačkoliv terénní verze už také existuje…). Stojí na stejném podvozku a díky tomu je ve všech verzí zadní náprava s nezávislým zavěšením, sdílí spolu stejnou techniku, přesto jsou designem zcela odlišní. Fiat 500X je městským švihákem, zvětšenou „původní“ novodobou pětistovkou – to ostatně ukazovala i vtipná reklama, která běžela i na českých televizních obrazovkách.

test-fiat-500x-16-multijet-88kw-p1

Pokud se na obě auta (500 před faceliftem) podíváme důkladněji, můžeme vidět, že u 500X designéři sázeli opravdu hlavně na zvětšení rozměrů, základní rysy zůstaly zachovány. Podobně tvarované je tak celé auto – ačkoliv dostalo pár dveří navíc – přední část má stejné rozvržení potkávacích světel, mlhovek i blinkrů a i zadní část má podobné světlomety.A jistou podobnost lze nalézt také v interiéru, ačkoliv některé ovladače našly jiné místo.
Fiat 500X se nabízí ve dvou variantách: zkoušené „městské“ a civilnější „City Look“ a drsnější „Off-Road Look“, která kromě plastových lemů a nástavců blatníků přidává také větší plastové chrániče nárazníků.

Testovaná městská verze 500X měla pod kapotou nový naftový motor 1,6 Multijet, pohon předních kol a manuální šestistupňovou převodovku. A to byla dobrá volba, protože ačkoliv jde o naftový motor, je poměrně kultivovaný a ani odhlučnění není úplně špatné. S výkonem 88 kW/120 koní a (s ohledem na jeho objem) s poměrně vysokým točivým momentem 320 Nm nabízel celkem agilní chování, tedy až po roztočení turbodmychadla nad dvěma tisíci otáček motoru za minutu. Zrychlení z 0 na 100 km/h podle technických údajů za 10,5 sekundy a maximální rychlost 186 km/h ale žádná sláva nejsou. Pružnost ve středních otáčkách by mu přesto mohlo závidět mnoho papírově silnějších soupeřů.

test-fiat-500x-16-multijet-88kw-p2

Trochu nesvůj jsem ale byl ze spotřeby paliva, v technických údajích jsem se dočetl, že kombinovaná spotřeba tohoto motoru je pouhých 4,1 l/100 km. Realita ale byla trochu jiná, týdenní ježdění několik stovek kilometrů a palubní počítač při vracení ukázal 6,7 l/100 km. Předpisová jízda mimo město sice spotřebu dostane k pěti, ale dálnice i město ji řádně vyšroubují nahoru.

Přečtěte si také:  Test BMW 120d xDrive (2020)

Klidnou jízdu však ruší neustálé klepání a vrzání v interiéru, tu je to upevnění řidičova pásu na B sloupku, tu je to něco z útrob palubní desky, tu zase něco od spolujezdcových dveří nebo od střešního okna (pokud se otevřelo, byl „klid“). Při vyšších (než dálničních) rychlostech je zase slyšet aerodynamický hluk od zrcátek.

Interiér nabízí pěkné designové prvky i nepraktické tvary, například kliky dveří. Hezky vypadá bíle lakovaný pruh procházející celou délkou přístrojové desky. Místa je v interiéru dostatek vpředu i vzadu (oslím můstkem se dostávám také k tomu, že i páčky pod volantem jsou daleko a musíte mít dlouhé prsty, abyste nesundávali ruce z volantu), sedí se výš a kromě širokého A sloupku si nemůžete stěžovat na výhled z vozu. Zajímavostí, která mě překvapila, bylo to, že hodiny, které se zobrazovaly na displeji multimédií, byly v odpoledních hodinách, kdy jsem si auto přebíral, nastaveny na dopoledne. Pozastavil jsem se nad tím, nařídil jsem je, ale druhý den ráno ukazovaly čas, kdy jsem vůz před domem zaparkoval a odešel. A tak to bylo pokaždé, s vypnutím motoru se vypnuly i hodiny, po opětovném nastartování motoru pokračovaly tam, kde skončily. Zajímavé…

test-fiat-500x-16-multijet-88kw-p3

Ačkoliv testovaný Fiat obouval velká 18″ kola s nízkými pneumatikami a i podvozek byl nastaven spíše tužší, nebyla jízda prkenná. Pohodlnou bych jí sice nenazval, ale stále byl podvozek schopen nerovnosti tlumit. Navíc se od náprav neozývaly žádné výraznější rázy. I tak bych ale volil kola alespoň o palec menší, problém ale je, že 18″ disky jsou standardně od výbavy Lounge). Naopak je oceníte v zatáčkách, protože tohle auto – navzdory tomu, že jde o crossover – skvěle sedí a dokáže zatáčky projíždět překvapivě svižně.

Fiat 500X nabízí také volič jízdních režimů, k tomu slouží otočný ovladač na středovém tunelu. U předokolek se nabízí normální a sportovní režim, které doplňuje volba pro špatné počasí. Jak asi tušíte, sportovní režim přiostří řízení, zrychlí reakce motoru a posune zásahy stabilizačního systému, režim pro špatné počasí naopak reakce a ovládání motoru poněkud otupí. Čtyřkolky vyměňují „špatné počasí“ za terénní režim, který upraví nastavení stabilizace a dovolí kolům i lehce proklouznout.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI 4Motion (2020)

Fiat 500X nás mile překvapil. Hezky vypadá, dobře jezdí a má styl. Základní cena je s ohledem na konkurenty také stanovena poměrně reálně, za základní provedení s benzínovým motorem 1,6, manuální převodovkou a pohone předních kol zaplatíte akčních 347 900 Kč, nafta startuje o 126 tisíc Kč výše (navíc ve vyšší výbavě). Za čtyřkolku zaplatíte minimálně 579 000 Kč s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem, k dispozici je pouze ve verzích CROSS a CROSS Plus.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Fiat
Typ: 500X
Motor: 1.6 Multijet 120k 4×2
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 88 kW/120 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment: 320 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.5 s
Maximální rychlost: 186 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.7 / 3.8 / 4.1
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 48 litrů
Délka: 4 248 mm
Šířka: 1 796 mm
Výška: 1 600 mm
Rozvor: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 320 kg
Objem zavazadlového prostoru: 350/1000 (s rezervou 245/910) litrů
Ceník: k nahlédnutí zde