Na test BMW i3 ve verzi REX jsme se hodně těšili. Už když jsme před nějakou dobou zkoušeli čistě elektrickou i3, vryla se nám nesmazatelně do paměti a tak nějak nám vysvětlila, že elektřina v autech smysl určitě má. Ale samozřejmě, jak v kterých. Tentokrát jsme testovali verzi s “prodlužovačem dojezdu” REX (“range extender“), což je benzínový motor, který slouží jako výrobce elektřiny pro elektromotor v případě, že se vyčerpají baterie.

Verze s označením REX si tak musí získat už opravdu každého. Takové BMW i3 totiž kromě baterií disponuje navíc malým spalovacím motorem, který v případě nutnosti prodlouží dojezd auta. Nepohání auto jako takové, ale vytváří elektrickou energii pro pohon. Jde tedy o takový malý, ale hodně účinný generátor. Jeho objem je 647 cm³ a výkon 28 kW a reálně i3 přidává nějakých 120 km dojezdu k dobru. Podobně to měl například i Opel Ampera.

Pokud vám dojde energie v bateriích, aktivaci spalovacího motoru ani nepostřehnete. Změna pohonu proběhne absolutně neslyšně ve chvíli, kdy máte stav akumulátorů nižší než 6 %. Snad jen, když vypnete rádio, uslyšíte něco jako malý fén. Ve chvíli, kdy dojde elektrická energie v bateriích a aktivuje se malý motor uložený nad zadní nápravou, poklesne i dynamika a výkon vozu. Ovšem nejde o žádné drastické hodnoty. Benzinový motor navíc umí baterii celkem rychle dobít alespoň na hodnoty, které už se dají udržovat rekuperací, takže se zase rychle vypíná.

test-bmw-i3-rex-p2

Výrobce tvrdí, že při plně nabitých bateriích ujede i3 až 200 km. Počítejte ale spíš s nějakými 130 km a to pouze za ideálních podmínek. Jakmile pustíte klimatizaci, potkáte cestou kopec nebo jen změníte aerodynamiku auta stažením oken, dojezd rychle ubývá. Ale právě pro to, že i v elektromobilu si chce posádka udržet nějaký ten komfort, při němž právě baterie rychle ubývají, dotáhla automobilka systém rekuperace takřka k dokonalosti. Jen málokdy se vám totiž stane, že budete nuceni šlapat na brzdový pedál. Stačí jen pustit ten plynový a auto okamžitě začne brzdit a rekuperovat. Aniž byste se brzdového pedálu jen dotkli. Za celý týden jsme brzdový pedál použili možná třikrát, přičemž při jeho použití samozřejmě vzroste rekuperace na maximum. V praxi to znamená, že popojížděním po městě si můžete dobít i 20 % energie, a to už není nezanedbatelné číslo.

Elektromotor BMW i3 disponuje výkonem 125 kW a točivým momentem 250 Nm, jenž je dostupný prakticky okamžitě a bez jakékoliv prodlevy. Díky tomu je zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 8,1 sekundy. To vás ale v i3 zajímat nebude. Budete si totiž užívat ten neskutečný odpich, kdy na semaforech necháte prakticky kohokoliv za sebou. Zrychlení z 0 na 60 km/h má i3 (bez REX) stejné jako předchozí generace BMW M3, s REX je jen o 0,7 s pomalejší. Chuť po rychlosti má i3 prakticky neustále, nicméně její rychlost je omezena na 150 km/h, cca po překonání 100 km/h už ale moc zrychlovat nechce.

Kromě pocitu výjimečnosti, budete za volantem i3 REX nadšení hlavně z jízdních vlastností. Tohle malé městské auto je totiž neuvěřitelně pohodlné a dobře naladěné. I přes uzoučké pneumatiky fantasticky filtruje nerovnosti. Jen když se hodně rozvášníte a nějakou tu zatáčku projedete rychleji, auto má tendence odskočit.Těžiště je přitom díky umístění baterií v podlaze má také nízké těžiště a příliš se nenaklání.

Povedený je interiér vozu. Rozhodně se nestane, že by někde něco vrzalo, bouchalo nebo působilo nedotaženým dojmem. A to je pro mnohé velkým překvapením. Stalo se nám, že se přišel kolemjdoucí pán zeptat, jestli si auto může prohlédnout. Že se mu moc nelíbí, ale hodně ho zajímá. Jen, co jsme mu otevřeli proti sobě jdoucí dveře, bylo znát jeho překvapení. A to vzrostlo poté, co se do auta posadil. I když je velká část interiéru vyrobena z různých recyklovatelných a eko materiálů (konopí, bambus, papír a recyklované PET lahve), je kvalitní a působí skoro až domáckým dojmem. Navíc je v i3 až neuvěřitelně místa.

test-bmw-i3-rex-p3

BMW i3 je obzvláště v testované verzi REX odpovědí na to, proč si pořídit elektromobil. Je to příjemné stylové městské auto, se kterým vás bude bavit jezdit. A právě díky přídavnému malému motoru už nemusíte mít vrásky na čele z toho, jestli dojedete z kanceláře domů, když jsme auto zapomněli dát nabít.

Nabíjení je další z věcí, kterou budete k životu (nejen) s tímto elektromobilem potřebovat. Nabíjecí stanice (tedy většina z nich) jsou zanesené v navigaci. Plné nabití z běžné sítě – třeba i z vaší domácí zásuvky – trvá přibližně 8 hodin. Po připojení konektoru a zapojení nabíječky vám palubní systém ukáže, kdy přibližně bude auto nabito na plnou kapacitu. Automobilka v technických údajích uvádí rychlonabíjení (například rychlonabíjecí stanice DC; 125 A; 50 kW) na 80 % do 30 minut. Doba nabíjení při 16 A na 80 % za 6 hodin.

V BMW i3 budete středem pozornosti a to i přes to, že „í-trojek“ již na silnicích jezdí docela dost. Pro BMW i3 REX mluví samá pozitiva, ale přeci jen jsme jednu negativní vlastnost auta našli, tou je pořizovací cena. Verze REX je proti standardní i3 dražší o 122 200 Kč, takže ve výsledku jste na základní ceně 1 058 200 Kč. A to je opravdu hodně za městské, i když technologicky neuvěřitelně vychytané auto. Nicméně, i tak bychom si i3 REX uměli v redakční garáži na městské popojíždění představit. Nám totiž tohle auto ohromně sedlo a ten týden s ním, nás opravdu bavil. Před nedávnem navíc automobilka představila auto s větší kapacitou baterií a tím pádem delším dojezdem, k dispozici bude také bez a nebo s “prodlužovačem dojezdu” REX.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: i3 REX
Motor: elektromotor + benzinový motor (jako generátor)
Pohon: zadní kola
Elektromotor
Výkon: 125 kW/170 koní
Točivý moment: 250 Nm
Spalovací motor
Objem: 647 cm3
Výkon: 28 kW/38 koní při 5 000 ot./min
Točivý moment: 56 Nm při 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.9 s
Maximální rychlost: 150 km/h
Převodovka: bezestupňová
Spotřeba energie BMW eDrive: 13.5 kWh/100 km
Kombinované emise CO₂: 13 g/km
Průměrná dojezdová vzdálenost na elektrický pohon: 120 – 150 km
Průměrná dojezdová vzdálenost na REX: 120 – 150 km
Průměrná dojezdová vzdálenost s kombinovaným pohonem: 240 – 300 km
Kapacita lithium-iontové baterie: 18.8 kWh
Doba dobíjení (DC-rychlonabíjení) (80%): 0.5 hod
Doba dobíjení (např. běžná zásuvka) (80%): 6-8 hod
Energetická účinnost: energetická třída
Délka: 3 999 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 578 mm
Rozvor: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 415 kg
Objem zavazadlového prostoru: 260 / 1 100 l
Ceník: k nahlédnutí zde