test-2022-ds9- (2)

Test DS9 Performance Line 1.6 PureTech 225 (2022)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 18. 2. 2022


DS Automobiles vlévá do prémiového automobilového světa novou krev. V nabídce už má čtyři modely, přičemž jedním z nich je klasický sedan DS9, který jsme vyzkoušeli v testu.

Odkazy historie

Sedany dnes už příliš netáhnou, zákazníci dnes chtějí hlavně módní SUV. Platí to nejen u mainstramových značek, ale i u těch prémiových, kam se DS Automobiles řadí. Přesto se do auta s karoserií typu sedan pustila. Jako základ posloužila prodloužená platforma Peugeotu 508, která je ale zcela přepracovaná – a to jak designově, tak i technicky.

Pokud se na auto podíváme, všimneme si pro DS Automobiles typických předních světlometů s vertikálním denním svícením v předním nárazníku. Na kapotě se nachází ozdobná lišta. DS Automobiles to popisuje: „Kapotu nového sedanu z dílny DS zdobí gilošovaný dekor s motivem CLOUS DE PARIS. Tento způsob zpracování původně používaný v luxusním hodinářství představuje dokonalou umělecky i technicky vyřešenou dekorativní povrchovou úpravu.“

test-2022-ds9- (7)

Pohled na zadní část odhalí, že i tady se na ozdobách nešetřilo. Další ozdobné lišty jsou mezi svítilnami.Chromové lišty jsou i pod světlomety (jmenují se DS Wings) a pokračují až do zadních blatníků. Velmi zajímavými detaily jsou také třetí brzdové světlo umístěné pod zadním sklem anebo oranžově svítící poziční světýlka v C-sloupcích odkazující na původní Citroën DS.

Boční linie auta jsou hladké, pomáhají k tomu i kliky. Ty jsou, pokud je automobil zamčený, schované. Jakmile jej odemknete, automaticky se vysunou. U DS9 si můžete nastavit, že auto se samo odemkne, jakmile se s klíčem přiblížíte, a naopak zase samo zamkne, když se s klíčem oddálíte. Podobné je to u DS3 Crossback.

Interiéru vládnou luxusní materiály a kosočtverce

Po otevření dveří na vás dýchne luxusní atmosféra. V kabině jsou prvotřídní materiály, kombinující zejména kůži a Alcantaru. Tyto materiály se nacházejí prakticky všude – na sedadlech, na dveřních výplních, ale i na palubní desce nebo středovém tunelu. K tomu je tu hliník a černý klavírový lak.

test-2022-ds9- (4)

Stejně jako u všech ostatních modelů DS Automobiles, i v DS9 najdeme všude se opakující motiv kosočtverce. Designéři jej umístili na prošívání, do grafiky displejů, ale i do tlačítek. Motivy kosočtverce se promítají například na ovladačích na středovém tunelu (ovládají elektrické stahování oken, centrální zamykání, jízdní režimy apod.), tak také například na otočném kolečku k ovládání hlasitosti multimédií.

Je jen škoda, že ovladače automatické převodovky má obyčejný tvar, stejný jako všechny modely Peugeotu. Je to tak nakonec ta hlavní věc, která výchozí model připomíná.

Celkový dojem nakonec ovšem kazí drobnosti jako například rozlišení parkovací kamery, které se o to výrazněji projeví na velkém displeji. Současně s tím jsou v autě pouze konektory USB, nikoliv USB-C anebo ideálně kombinace obou.

test-2022-ds9- (17)

Je také škoda, že velký dotekový displej neumí pracovat lépe s rozložením. Po jeho obou stranách je sice grafika klimatizace/topení, ale už tu není třeba jednoduchá možnost zvýšit nebo snížit teplotu – stačila by digitální ploška jako mají například modely Volvo – ale musíte na teplotu kliknout a otevřít celou obrazovku s klimatizací. Tím ale přijdete o navigaci či cokoliv jiného, co jste na displeji původně měli.

Je to hnidopišství? Rozhodně. Nesmíme ale zapomenout na to, že auto v testované výbavě a motorizaci je tím nejlevnějším v ceníku, přesto startuje na 1 325 000 Kč s DPH (tam sourozenecký Peugeot 508 končí a Škoda Superb se tam ani nedostane) a vrcholná verze je o dalších více než půl milionu dražší. A to už je teritorium Audi A6, pětkových BMW nebo éčkových mercedesů.

Za volantem

DS Automobiles nabízí pod kapotou čistě benzinový motor, který mělo i testované auto, a tři možnosti plug-in hybridního pohonu s výkony od 225 koní přes 250 koní až po 360 koní, kdy už jde o čtyřkolku, přičemž pohon zadní nápravy zajišťuje elektromotor přímo na zadní nápravě.

test-2022-ds9- (11)

Benzinová šestnáctistovka Puretech 225 je přeplňovaná turbodmychadlem. Naladěna je na 165 kW/225 koní a 300 Nm točivého momentu. Jedinou možností je pohon předních kol přes osmistupňovou automatickou převodovku.

Testované auto bylo navíc vybaveno příplatkovým adaptivním podvozkem DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Ten vyjde na 40 tisíc korun a kombinuje kameru snímající silnici, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav, které zaznamenávají všechny pohyby a přenášejí je do systému. Ten pak mění tlumení a odpružení každého kola zvlášť tak, aby si posádka na palubě užila co největšího komfortu. Zjednodušeně řečeno auto skenuje to, co se děje před ním a přizpůsobuje tomu naladění podvozku takřka v reálném čase – změny trvají pouhých 100 milisekund.

Podobné řešení používají i další automobilky, například Audi A8. Tam je samozřejmě výrazně dražší a auto je ještě o poznání pohodlnější, ale i DS9 naladěním podvozku překvapuje. Tím spíše, pokud jste stejnou silnici projížděli i s jiným autem, které podobnou technologií vybaveno nebylo. A jak přesně DS ACTIVE SCAN SUSPENSION funguje se můžete podívat v tomto videu:

Motor je při jízdě velmi dobře odhlučněný a s automatickou převodovkou funguje skvěle. Změna rychlostních stupňů probíhá zcela hladce a logice řazení není prakticky co vytknout. DS9 je docela velké auto, vždyť na délku měří bezmála 5 metrů a je široké 1,9 metru (bez zrcátek), a jeho pohotovostní hmotnost v testované motorizaci startuje na 1615 kg. Motor má dostatek síly, přesto z něj ovšem nemáte pocit, že by v sobě ukrýval nějakou velkou výkonovou rezervu. Bát se s ním předjet ale rozhodně nemusíte.

A co spotřeba paliva? Ta se nejčastěji pohybovala mezi 8 a 9 l/100 km. Mimo město bylo možné se dostat pod 8, ale ve městě naopak šplhala až k 10 l/100 km. Objem palivové nádrže je u benzinové motorizace 60 litrů, plug-in hybridy mají jen 42 litrů.

Závěr

Sedan DS9 je autem, které je při jízdě tiché a pohodlné, navíc vypadá zajímavě uvnitř i venku, celkový design dotvářejí některé detaily i použité materiály. S žádným jiným autem si DS9 nespletete. Jízdně potěší komfortem podvozku i vnitřním odhlučněním, ale naopak zklame některými detaily v ovládání či digitální výbavě.

Technické údaje:“

Typ vozu: Nový
Značka: DS Automobiles
Typ: DS8 1.6 PureTech 225
Motor: zážehový čtyřválec
Objem válců: 1598 ccm
Plnění motoru: přeplňování turbodmychadlem
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 165 kW/225 koní při 5500 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.1 s
Maximální rychlost: 236 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.9-7.0
Emise CO2: 155-159 g/km
Objem nádrže: 60 litrů
Délka: 4934 mm
Šířka: 1932 mm
Výška: 1480 mm
Rozvor: 2895 mm
Provozní hmotnost: 1615 kg
Objem zavazadlového prostoru: 510 litrů
Ceník:,ke stažení zde

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru