Test-2021-DS3_Crossback_15_BlueHDi_130k- (9)

Chcete stylové auto? Pak se nabízí například modely DS Automobiles, které využívají techniku koncernu PSA, respektive Stellantis, ale přicházejí se zcela ojedinělým vzhledem. My jsme vyzkoušeli nejmenší model z nabídky DS 3 Crossback s naftovým motorem a automatickou převodovkou.

Už druhý model

Písmena DS mají v historii automobilky Citroën opravdu dlouhou historii. Prapůvodně šlo o označení modelu, který byl vyráběn mezi lety 1955 až 1975, pak písmenka automobilka v roce 2009 obnovila, když vyráběla modely Citroën DS 3, DS 4 a DS 5. Pak ale přišel zlom, když v roce 2015 z názvu vypustila Citroën a modely pojmenovala jen jako DS 3, aby nakonec o další 4 roky později vytvořila svébytnou značku DS Automobiles.

A ta svou nabídku postupně rozšiřuje. Začalo to velkým crossoverem DS 7 Crossback a pokračovalo testovaným menším crossoverem DS 3 Crossback. Na trh už se ale chystají další modely, kterými budou sedan DS 9 a také nejnověji SUV-kupé s označením DS 4.

Test-2021-DS3_Crossback_15_BlueHDi_130k- (7)

Sázka na design

DS 3 Crossback už jsme v testu měli – s benzinovým motorem, ale i jako elektromobil, tentokrát dorazil kus s naftovým motorem a automatickou převodovkou. A protože vychází z techniky PSA, tak ani v tomto případě nemůže mít pohon všech kol, ale poháněna jsou pouze přední kola. Vadí to? Vlastně asi ne, protože modely DS jsou hlavně o designu a spíše než na výlety do přírody budou asi jezdit po městě a příměstských oblastech.

Přečtěte si také:  Test BMW X1 18i sDrive (2021)

A vzhled DS 3 Crossback také jednoznačně zaujme, speciálně s oranžovým lakem, který měl testovaný kus. Z jakéhokoliv úhlu se na auto podíváte, vždy vás něco zaujme. Zdaleka tím nejvýraznějším prvkem je asi jakýsi zub, jenž vystupuje ze zadních bočních dveří. Působivé jsou také kliky dveří. Ty jsou totiž běžně zasunuté do dveří a vysouvají se až v případě, kdy auto odemknete. Sice to zdaleka není první auto, které to má, ale vypadá to stylově a zlepšuje to aerodynamiku.

A vcelku odvážný je i vzhled kabiny. Tady designéři vsadili na čtverce a hlavně na kosočtverce, opakující se prakticky všude – na palubní desce, na dveřích, na sedadlech, ale i na grafice multimédií či digitálního přístrojového panelu. Zajímavostí je, že na dveřích prakticky nejsou žádné ovladače, protože ovladače na stahování oken jsou na středovém panelu, a nastavování vnějších zpětných zrcátek na palubní desce nalevo od volantu.

Test-2021-DS3_Crossback_15_BlueHDi_130k- (18)

Komfort především

DS 3 Crossback je autem, které bude sedět klidným řidičům. Je naladěno tak, aby posádku neobtěžovalo žádným zběsilým škubáním nebo cukáním, ale všechno dělá plynule. Převodovka motor zbytečně nevytáčí, ale snaží se jeho otáčky držet spíše nízko, v optimálním rozmezí točivého momentu. Podvozek je spíše houpavý a projíždět zatáčky ostře se autu příliš nelíbí. A nakonec se to vlastně nelíbí ani řidiči a zbytku jeho posádky.

Jakékoliv přidání nebo ubrání plynu anebo zatočení znamená, že se karoserie nakloní. Malé DS 3 Crossback ovšem nedostalo kameru hlídající silnici před autem jako větší DS 7 Crossback, která skenuje silnici a „připravuje“ podvozek na přicházející situaci, ale i tak jeho podvozek dobře pohlcuje nerovnosti, k posádce je takřka nepustí, ale daní za to je absolutní necitlivost řízení, které opět jasně ukazuje, že DS Automobiles necílí na zapálené řidiče, ale naopak na ty, kteří chtějí v autě hlavně klid a pohodu. 

„Nafťák jede a nežere“

Pod kapotou oranžové stylovky se nacházel motor s označením 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8. To znamená naftový čtyřválec s výkonem 130 koní, systémem „Start/stop“ a osmistupňovou automatickou převodovkou. Pokud byste chtěli k naftovému motoru manuální převodovku, pak se musíte spokojit jen se 110 koňmi.

Test-2021-DS3_Crossback_15_BlueHDi_130k- (14)

Technické parametry motoru slibují výkon 96 kW/130 koní a točivý moment 300 Nm. A to nejsou špatné hodnoty. Auto z nuly na stovku auto zrychlí za 9,9 sekundy a umí se rozjet až na 195km/h. Dynamika je v silničním provozu dostatečná, stejně jako samotná pružnost motoru, ale i reakce převodovky při tzv. „kickdownu“.

Přečtěte si také:  Řídili jsme Dacia Duster po modernizaci. S automatickou převodovkou je to povedené auto pro každý den

Více ovšem potěší spotřeba paliva. Tu výrobce udává 4,8 l/100 km v kombinovaném režimu podle metodiky WLTP a v praxi se kolem 5 l/100 km dá úplně bez problémů jezdit. Je to i tím, že auto vás prostě a jednoduše nenutí nikam pospíchat. Protože je spotřeba paliva tak střídmá, nakonec nevadí ani jen 41litrová palivová nádrž.

Závěr a cena

DS 3 Crossback je autem, které cílí v první řadě na oči, v té druhé na komfort. Vypadá zajímavě a jezdí pohodlně. Choutky řidičů, kteří rádi řídí, sice neuspokojí, ale od toho tu jsou jiná auta. Za styl se ale platí, takže pohled do ceníku prozradí, že cena startuje na 610 tisících korunách, přičemž základní cena testované verze DS 3 Crossback Grand Chic 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 začíná na 845 000 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: DS Automobiles
Typ: Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1499 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní při 3750 ot./min
Točivý moment: 300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.9
Maximální rychlost: 195 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.8
Emise CO2: 126-127 g/km
Objem nádrže: 41 litrů
Délka: 4118 mm
Šířka: 1802 mm
Výška: 1534 mm
Rozvor: 2558 mm
Pohotovostní hmotnost: 1280 kg
Objem zavazadlového prostoru: 350 / 1050 litrů
Ceník: ke stažení zde