test-2021-dacia_spring-elektromobil- (3)

Dacia stvořila možná revoluční elektromobil. Její Spring stojí míň než půl milionu korun, a má tak bezkonkurenční potenciál dostat za volant aut na baterky i ty, pro které to byl dosud příliš drahý špás. Bez velkých kompromisů se ale autem s touhle cenovkou nesvezete…

Malý

Spring je drobek. Vychází z indického Renaultu Kwid – na šířku má méně než Citigo, na délku něco mezi Peugeoty 108 a 208. Vpředu se můžete rozmachovat rukama nohama (dveře jsou hodně úzké a středová konzole netlačí), žádný problém. Ten vězí spíš v prostoru na zadní lavici. Kolena bude mít vpasovaná do sedačky před sebou jakkoli velký pasažér a ve třech se rozhodně nevtěsnáte.

Přečtěte si také:  Jezdili jsme s Hyundai i30 N a Kona N na Nürburgringu. Tohle bylo velké překvapení

Velikostní souboj s nejmenšími vozítky na trhu Spring naopak vyhrává v zavazadlovém prostoru, který má bezmála tři stovky litrů a k tomu tu může být i rezerva. Tohle není Twingo. Je to ale možná první kompromis – malý vnitřek, větší kufr. Rodinné auto? Určitě ne. Pro městské korzování, na nákupy a do práce, ale Spring bohatě postačí.

test-2021-dacia_spring-elektromobil- (11)

Křehký

Ryze městské proporce by tedy nebyly potíž – jenže jak je Spring lehký a malý, tak je chatrný. V testech Euro NCAP dostal jedinou hvězdu. Člověk se v něm cítí trochu jako v Daewoo Matiz – vteřiny před katastrofou. Vachrlaté auto s úzkými pneumatikami má lehce přes tunu a k zemi ho táhne snad jen tíha baterie. Bytelné tohle auto není a ani tak nepůsobí.

A to ani uvnitř. Dveře mají plechové dorazy, plastové obložení interiéru nedoléhá tak, jak by mělo. Naposledy jsme podobné lapsy ve zpracování zaznamenali u přístrojové desky Volkswagenu Caddy. U Springu byly plastové díly u volantu dokonce očividně rozpojené. A secvaknout se je nepodařilo. Dacia už podobně laciná auta co do zpracování nestaví, takže je to přinejmenším trochu překvapující. Obyčejný interiér by sám o sobě vůbec nevadil, takto je to ale spíš než kompromis trochu fušeřina.

Přečtěte si také:  BMW vyvinulo lak karoserie, který umí měnit svou barvu stisknutím jediného tlačítka

Klidný

Spring není žádný blesk. Na stovce je za bezmála dvacet vteřin, protože dostal jen mírumilovný elektromotor o síle 33 kW a točivém momentu 125 Nm. Má na elektrické auto velmi plynulé starty, nikdy “nezahrabete”. V intervalu městských rychlostí funguje poměrně bezvadně. Je klidný, spolehlivý. Řízení je sice hodně mdlé, ale extrémně lehké a po čase odhadnutelné. Podvozek silně komfortní. Na městské přesuny je to absolutně dostačující, nijak zvlášť nerušící kombinace. Zvlášť v kombinaci s malým poloměrem otáčení a perfektní obratností auta ve stísněných prostorách. Třeba v garážích.

test-2021-dacia_spring-elektromobil- (17)

Rajónem Springu je skutečně pouze město. Dál na okresky ho nemá smysl hnát. Dvousetkilometrovou dojezdovou hranici v zimě sotva pokoříte, počítejte spíš se 150. Ve městě v létě Dacia slibuje přes 300, reálný údaj bude o minimálně 50 kilometrů níže. Titěrná baterka má čistých 27 kWh a dobijete ji za 14 hodin z běžné zásuvky (pod 5 hodin z wallboxu). Za příplatek můžete stavět i u stojanů a dobíjet výkonem 30 kW. V zimě je to ale výzva – je možné, že ani po hodině a půl nevyždímete víc než 8 kWh. Stalo se. Vyhrávají ti s možností dobíjet doma i třeba v práci. To je u elektromobility ostatně základ.

Levný

Spring nestojí na elektromobil moc. A to je jeho největší devíza. Od derniéry elektrického Citigoe iV na trhu chybělo podobně malé auto na baterky s cenovkou pod půl milionem a Dacia tuhle díru může umně vyplnit. Však nedávno hlásila desetitisíce objednávek. Zvlášť velký hit může být Dacia Spring v zemích, kde jsou na elektromobily štědré dotace, které cenovku poníží v přepočtu i o víc než sto tisíc korun.

Přečtěte si také:  Kia Concept EV9 je koncept nového elektrického SUV. Na délku má skoro 5 metrů a dojede skoro 500 km

Ve výsledku je to totiž úplně obyčejný, prostý nákupní košík, který elektromobilitu konečně zbavuje puncu luxusu. Na víc si ani Spring nehraje. Má čtyři kola, volant a ve vyšší výbavě i navigaci, ta je vlastně příjemným bonusem. LED diodami se chlubí jen denní svícení, přední sklo čistí jeden stěrač. Uvnitř si vyšším posezem připadáte jak tenisový rozhodčí a ani se sedačkou, ani s volantem nehnete. Počítejte s tím.

test-2021-dacia_spring-elektromobil- (29)

Spring ale jinak funguje spolehlivě. Jede. A jede za levno. Víc mnoho řidičů ani nežádá. Jistě – mohla by tu být opěrka, vyhřívání sedaček. Přední okna by mělo být možné stáhnout tlačítky na dveřích, ne těmi hloupě umístěnými na palubní desce. Ale nejsou to vlastně všechno už detaily? Pro mnohé jistě ano. Spalovací konkurence podobné cenové hladiny by spíš nesouhlasila.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Bayon 1.0 T-GDI (2021)

I tak byste tohle všechno Springu odpustili, když znáte cílovou skupinu i zaměření auta na krátké městské jízdy. Vyzdvihovaná prostota, která tak výrazně sráží celkovou cenu a která sama o sobě nemusí působit nesympaticky, si nicméně vybírá onu už zmíněnou nepřiměřenou daň na bytelnosti auta.

A je to právě aspekt bezpečí (vnímaného i laboratorně testovaného), který sám o sobě vyvolává zcela pochopitelnou otázku: Jaké kompromisy jsme schopní pro lacinější auta ještě akceptovat?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Dacia
Typ: Spring
Motor: elektromotor
Pohon: předních kol
Výkon: 33 kW/45 koní při 3000-8200 ot./min
Točivý moment: 125 Nm při 500-2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 19.1 s
Maximální rychlost: 125 km/h
Spotřeba paliva (kWh/km): 12.0
Emise CO2: 0 g/km
Celková kapacita akumulátorů: 27.4 kWh
Maximální dojezd (WLTP): 230 km (kombinovaný)
Maximální dojezd (WLTP): 305 km (město)
Délka: 3734 mm
Šířka: 1579 mm
Výška: 1516 mm
Rozvor: 2423 mm
Pohotovostní hmotnost: 1045 kg
Objem zavazadlového prostoru: 270 litrů
Ceník: ke stažení zde

Přidat komentář