Renault Twingo je v aktuální generaci velmi zajímavým autem. Díky spolupráci se značkou Mercedes-Benz (jde o sesterský model Smartu) má totiž motor vzadu a pohon zadních kol. Otestovali jsme verzi, kterou si vzalo do parády oddělení Renault Sport. Jaké tedy Twingo GT je?

Výfuky v rozích

Renault Sport vzal původní Twingo a pozměnil ho nejen po stránce technické, ale také designové. Výhradně pro verzi GT je dostupná třeba nová oranžová barva Piment, kterou jsme však na testovaném autě neměli. Měli jsme tam ale naopak všechny ostatní prvky typické pro tuto sportovní verzi.

Přečtěte si také:  Test CUPRA Leon Sportstourer 310 4Drive (2022)

Z přední části se příliš neliší, všimnout si lze zejména polepu na kapotě. To z bočního i zadního pohledu je to jiné. Při pohledu z boku nejvíce vyniknou nová 17″ kola se specifickým designem, která i díky o 20 mm sníženému podvozku parádně vyplňují podběhy. Zaujmou i polepy procházející celou šíří auta.

test-renault-twingo-gt-p2

Nejzajímavější je ale asi zadní pohled, protože kromě víka kufru tvořeného samotným sklem, tu je také označení modelu včetně divize Ranult Sport, ale také dvojice koncovek výfuku s vyústěním v obou rozích nárazníku. A z těch se navíc line docela zajímavý zvuk. Není hlučný, je příjemně brumlavý a rozhodně z něj není poznat, že Twingo GT je poháněno tříválcem.

110 koní a pohon zadních kol

Pohon zajišťuje vzadu pod podlahou kufru umístěný tříválcový motor 0,9 TCe. Ten je přeplňovaný turbodmychadlem a nabídne řidiči 81 kW/110 koní a 170 Nm. To vše na zadních kolech. Když k tomu přidáte pohotovostní hmotnost jen 1001 kg, může jít na papíře o docela zajímavý mix… Jak je tomu ale v praxi?

Přečtěte si také:  První jízda s elektromobilem Dacia Spring. Do města ideální, na dálnice jen výjimečně

Po startu překvapí, že motor je poměrně dobře vyvážený a ačkoliv je pod podlahou zavazadelníku, je poměrně tichý. Do interiéru je ale slyšet příjemné brumlání výfuku. Motor má po přidání díru mírné zpoždění, čeká na roztočení turbodmychadla, ale pak vyrazí. Nijak zábavně, zátah je lineární, negraduje. To je trochu škoda. Na druhou stranu jede docela slušně nejen v městských rychlostech, ale i v mimoměstských. Na škodu je ale velmi dlouhá převodovka (hlavně 4. a 5. stupeň), která má navíc jen pět rychlostí.

test-renault-twingo-gt-p3

Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy, což samo o sobě nezní vlastně až tak zajímavě, ale v praxi působí Twingo GT docela svižným dojmem. Ostatně zrychlení je menší, než jaké má výkonnější litrová octavie. Problém nejsou ani vyšší dálniční rychlosti, ovšem v těch je auto náchylné na boční vítr. Vzhledem k tomu, že jde o sportovní verzi, zamrzí absence otáčkoměru. Je tu jen jedna maličká nevýrazná ikonka, kterou v ostřejším tempu prostě přehlédnete. Řídit se příliš nelze ani zvukem motoru.

Vzhledem k tomu, že Twingo GT má pohon zadních kol, vyvolává to mnohá očekávání. Renault se navíc chlubí tím, že pro verzi GT je nové nastavení elektronického stabilizační systému ESC a posilovač řízení s variabilním převodem. Jenže právě stabilizace se nedá ani omezit a ani vypnout. Její reakce přicházejí velmi brzy, takže pohon zadních kol nakonec žádnou výraznou výhodou není. Ba právě naopak.

Přečtěte si také:  Sháníte 7místné rodinné MPV. Ani s jedním z těchto tří chybu neuděláte

Představte si takovou běžnou situaci: přijede svižně k zatáčce, odbrzdíte, otočíte volantem a na výjezdu přidáte plyn. Jenže na výjezdu ze zatáčky začne blikat stabilizace a řídící jednotka omezí reakce na plyn. Místo svižného výjezdu vás tak čeká pomalé a „bezpečné“ odjetí. A to je škoda, protože jinak by to mohla být velmi zábavná krabička…

test-renault-twingo-gt-p4

Městu odolný

Posez v Twingu je vyšší než v podobných autech, je z něj i docela dobrý výhled. Na druhou stranu by si ale zasloužilo nejen výraznější boční vedení sedadel, ale také možnost nastavit si volant i podélně (lze jen výškově) a rychlejší multimédia. Po doteku displeje musíte třeba půl sekundy čekat, než se něco stane. Po čase si na to zvyknete, ale příjemné to není.

Pohybujete-li se často po městě, oceníte naopak parádní rozměry. Vždyť nejmenší z renaultů (nepočítáme-li Twizy) měří na délku jen 3595 milimetrů, což je ale o pár centimetrů více než má Škoda Citigo. Ještě příjemnější je to, že se dokáže otočit „na pětníku“. I díky tomu, že je motor vzadu, je průměr otáčení jen 8,6 metru. Takový mají některá auta jen poloměr…

Přečtěte si také:  Test Renault Clio TCe 140 (2021)

Závěr

Renault Twingo GT je městská krabička, která dostala více výkonu a ještě více stylu. Z pohledu motoru jde o docela svižné městské auto, které ale ztrácí body tím, že nemá vypínatelnou, nebo alespoň omezitelnou stabilizaci. Jízdu zejména v nižších a středních otáčkách doplňuje příjemným zvukem výfuku a ve městě potěší perfektní manévrovatelností. Renault za Twingo GT chce 342 900 Kč, respektive 375 900 Kč s dvouspojkovou převodovkou EDC.

+
Malé vnější rozměry Nevypínatelná stabilizace a její velmi brzké zásahy
Design verze GT Pomalý multimediální systém
Slušná dynamika a zvuk motoru Boční vedení sedadel
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Twingo GT
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 898 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzin
Pohon: zadních kol
Výkon: 80 kW/110 koní při 5750 ot./min
Točivý moment: 170 Nm při 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.6 s
Maximální rychlost: 182 km/h
Převodovka: pětistupňová manuální
Spotřeba (l/100 km): 6.7 / 5.0 / 5.6
Emise CO2: 128 g/km
Objem nádrže: 35 litrů
Délka: 3595 mm
Šířka: 1647 mm
Výška: 1557 mm
Rozvor: 2492 mm
Pohotovostní hmotnost: 1001 kg
Objem zavazadlového prostoru: 219 / 980 litrů
Ceník: ke stažení zde