Pro Škodu Octavia se jako základní motor nabízí přeplňovaný litrový tříválec s 85 kW. Má cenu o této motorizaci přemýšlet do reálného provozu a nebo je to prostě jen chyták na “cenu od”? To jsme se pokusili zjistit v redakčním testu.

Škoda Octavia třetí generace prošla počátkem letošního roku modernizací, která ji docela značně proměnila, zejména z hlediska designu. Facelift přední části, který přišel s čtveřicí světlometů, vyvolal bouřlivé reakce i diskuze. Navzdory tomu, že běžným lidem se modernizace podle reakcí na internetu i naživo příliš nelíbí, od designérů sbírá Škoda Octavia mnohá ocenění. Před několika dny získala například ocenění Red Dot Design Award.

1.0 TSI: Má cenu o něm přemýšlet?

Tomu, co se kromě předních světel na modernizované Octavii změnilo, jsme se věnovali v předchozím testu verze 1.8 TSI DSG, takže to ponecháme stranou a půjdeme rovnou k motoru.

Po modernizaci je tříválec s objemem jednoho litru základním motorem, kterým začíná ceník. Motor 1.0 TSI 85 kW se dá kombinovat nejen s šestistupňovou manuální převodovkou, kterou mělo testované auto, ale i s DSG. Pořídit jsme si ho mohli už i do verze před faceliftem, kde ale nebyl nejslabším, tuto roli tehdy zastával odcházející čtyřválec 1.2 TSI 63 kW, litové TSI tehdy nahradilo výkonnější 1.2 TSI.

Parametry motoru nejsou s přihlédnutím k jeho objemu a počtu válců vlastně vůbec špatné. Litrové TSÍčko se může pochlubit výkonem 85 kW/115 koní a točivým momentem 200 Nm. S autem vážícím 1 150 kilogramů se dokáže z 0 na 100 km/h rozjet za 9,9 sekundy (s DSG to je rovných 10 sekund) a pokračovat až k maximální rychlosti 203 km/h.

Jak se 1.0 TSI projevuje při jízdě?

Důležitější než čísla ale bude samotná jízda. Ihned po startu překvapí motor svým tichým a poměrně klidným chodem, někteří lidé by přítomnost tříválec možná ani nehádali. K rozjezdu je nicméně třeba přidat více plynu, než jsem byl zvyklý ze čtyřválce a celkově je tříválec trochu hrubější. Maskuje to ale i v tomto případě velmi slušné odhlučnění, které se snaží propustit do interiéru v každé situaci co nejméně zvuku. Při jízdě se do interiéru zejména při zrychlování přesto nějaký zvuk od motoru dostane a ten tak svůj tříválcový původ nezapře. 

Pohonná jednotka ale rozhodně nemá problémy s dynamikou, respektive se za ni vůbec nemusí stydět. Motor reaguje na sešlápnutí plynového pedálu poměrně rychle, ale jeho otáčky musejí být nad dvěma tisíci, do té doby je jeho projev vcelku vlažný. Při nenaloženém autě Octavia překvapí agilitou, se vzrůstající zátěží na palubě však dynamika i pružnost klesají.

U čím dál tím více moderních aut nedoprovází jakékoliv sundání nohy z plynového pedálu brzdění motorem. V případě testovaného motoru je tento jev velmi znatelný, takže při jízdě z kopce a nebo třeba při dojíždění do kolon je třeba vždy ke zpomalení použít brzdy.

A co spotřeba paliva? Nebude takto velké auto s poměrně malým motorem příliš náročné na odběr paliva? Technické údaje sice slibují, že ne, kombinovaná spotřeba paliva má být 4,8 l/100 kilometrů. A jak je to ve skutečnosti? Bude záležet na tom, jak moc budete šlapat na plynový pedál. Pokud na něm budete “stát na rýči”, pak počítejte se potřebou blížící se 9litrové hranici. Pokud budete jezdit normálně, svižně, pak se budete pohybovat kolem 7litrové hranice a pokud budete jezdit defenzivně, klidně se dostanete k 6 l/100 km.

Slabší motorizace mají nevýhodu v tom, že nemohou dostat některé prvky výbavy, které se v ceníku nabízejí. Testovaná základní pohonná verze tak nemůže mít například Driving Mode Select, tedy volbu jízdního profilu (nelze ani pro 1,4 TSI G-TEC) a nebo adaptivní podvozek DCC (tato možnost je až pro vozy od 110 kW včetně). Octavia 1.0 TSI tak může mít pouze klasický podvozek s tlumiči a vinutými pružinami, který je nastaven poměrně komfortně, ale v zatáčkách jistě drží stopu. Lehký motor nad přední nápravou zajišťuje velmi agilní chování a rychlé změny směru.

Kolik stojí?

Škoda Octavia po modernizaci nepřišla o nic ze své praktičnosti, naopak získala nový jiskrný pohled v předních světlech. Na silnici si ji dnes s Rapidem ani s jiným modelem splést rozhodně nejde. Vzhledem k tomu, že jde o nejprodávanější auto v České republice, i na ten design si lidé zvyknou.

Základní cena je stanovena na 407 900 Kč, dostanete za to testovaný motor 1.0 TSI ve výbavě Active, která vlastně všechny důležité prvky má, protože ve výbavě nechybí například klimatizace, rádio a nebo třeba centrální dálkové zamykání. Testovaný vůz byl ve výbavě Style, jehož cena začíná na 513 900 Kč. Velmi dobrou volbou se ale jeví akční verze Fresh, která stojí pod verzí Style, ale vychází z výbavy Ambition, kterou (zdarma) rozšiřuje například o parkovací senzory vzadu, BT handsfree, tempomat a další věci, stojí od 436 900 Kč. Za verzi Combi se připlácí 30 tisíc Kč.

+
Prostorný a prakticky řešený interiér Nemožnost některých prvků výbavy pro testovanou motorizaci
Dynamika motoru s nenaloženým autem Dynamika motoru s naloženým autem
Při jízdě je motor tichý Hrubější projev na rozjezdu

 

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Škoda
Typ: Octavia
Motor: řadový tříválec
Objem válců: 999 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 85 kW/115 koní v 5 000 – 5 500 ot./min
Točivý moment: 200 Nm v 2 000 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.9 s
Maximální rychlost: 203 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.9 / 4.2 / 4.8
Emise CO2: 110 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4 670 mm
Šířka: 1 814 mm
Výška: 1 461 mm
Rozvor: 2 686 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 150 kg
Objem zavazadlového prostoru: 590 / 1580 litrů
Ceník: ke stažení zde