test-2018-peugeot-108-p1

Test Peugeot 108 1.0 VTi (2018)

Autor: Matěj Skalický - 3. 10. 2018


Malá sto osmička má za sebou jarní facelift. Umí číst značky, lépe se spojí s chytrými telefony, dostala výkonnější tříválec a zářivější barvy. Třídvéřko pořád nekoupíte a za plnohodnotnou verzi dáte minimálně 260 tisíc. Dostanete ale městskou štiku s pěknou fazónou a vůbec nejlépe i s plátěnou stahovací střechou, která z obyčejného francouzského mrňouse vmžiku udělá half-cabrio frajírka do parných letních dní.

Plátěnka je nutnost

Facelift si kolínské lvíče trošku vyřvalo, přeci jen je na trhu už čtyři roky, takže alespoň dílčí úpravy už byly nasnadě. Ale není to s nimi nikterak horké. Tak zaprvé ona azurově modrá, kterou vidíte na fotografiích v článku a pod ním, je úplně nová. Stejně jako jedovatá zelená. Jinak zůstala sto osmička stále stejně půvabným přibližovadlem s krátkými převisy a moderně pojatým zevnějškem.

Barevných variant a kombinací exteriéru s interiérem je ale mnohem víc. Vždy ladíte texturu a provedení laku, potahů sedaček, hlavy řadicí páky a rámečků ventilace. Interiér přitom může být jak černý, tak bílý. Fantazii se meze nekladou, tak to u nejmenších aut bývá a maximální míra personalizace je základní devizou.

test-2018-peugeot-108-p4

Na fotky jsme vás už odkázali, takže aby bylo jasno, všechny ty chromové doplňky na okenních lištách, krytech vnějších zpětných zrcátek nebo klikách dveří jsou součástí výbavy Allure Top! za 57 tisíc. Je to to nej, co Peugeot u svého nejmenšího modelu nabízí. K tomu dostanete ještě zatmavená zadní okna a naprosto famózní plátěnou skládací střechu. Pokud vybíráte 108, tahle položka výbavy je jednoznačně „must-have“.

Ve stopách sedmičky

Novinářské auto je samozřejmě napěchované příplatky, takže má třeba i parkovací kameru za 7 tisíc, asistenta pro udržování v jízdním pruhu za 16 tisíc nebo vyhřívané přední sedačky za 6 tisíc. Ceny jsou to určitě skousnutelné, zároveň je celkem k podivu, že už i malá 108 nabídne takové technologické vymoženosti. Třeba sedmipalcový displej pořídíte i do té nejvíc osekané verze. Nebývalé.

Přeci jen to dost kontrastuje se zpracováním interiéru, který je plný tvrdých a lesklých plastů ve výplních dveří, na palubce a prostě všude, kam se podíváte. Na středovém tunelu budete mít non stop omatlaný plastový monolit v prapodivném tvaru skořepinových trekových batohů. A to je škoda. Hodilo by se víc nápaditosti, možná využití látky a zapojení jiných, třeba recyklovaných materiálů.

test-2018-peugeot-108-p3

Jestli nikde jinde, tak při pohledu do kufru si sto osmičku okamžitě spojíte se starší 107. Sem přeskládáte nákupní košík, basu hodíte za řidiče, vody za spolujezdce a jedete. Maximálně účelné. A i to skleněné víko pátých dveří nese odkaz svého předchůdce.

Z města ni krok

Peugeot 108 koupíte s jedním jediným motorem. Francouzi nabízejí jednotku 1.0 VTi, která spolu s faceliftem o něco málo posílila na 72 koní. Nebudu lhát, na dálniční rychlosti sotva stačí, třebaže pedál drtí podlahu, a do konce funí, skučí, naříká, a hlavně moc nejede. Podvozek nedopustí sebenebezpečnější manévr. S tím se ale tak nějak počítá.

Na druhou stranu starty od semaforů budou vaše, auto nemá ani tunu a tříválec se nechá krásně vytáčet. Vrchol leží u šesti tisíc otáček. Není to zrovna zvonkohra, ale opět – funkci splní. Jinak mě potěšily krátké a přesné dráhy pětistupňového manuálu, po delší době jsem o kvaltech rozhodoval sám a byla to příjemná změna. Mimochodem automat může mít malá osmička také, ale překvapivě ne v kombinaci s nejvyšší výbavou. U nižších za automatickou převodovku připlácíte 20 tisíc.

test-2018-peugeot-108-p2

Peugeot 108 není auto na dálnice ani okresky. Tu a tam obé zvládne, častěji by se ale trápil. Tenhle Francouz z Kolína vítězí ve městě. Sem ostatně taková auta patří, tady se dokážou mrštně proplétat hustým provozem, převezou nákup, odvezou vás do práce, k doktorovi, do školy.

Je nemístné malému Peugeotu naložit víc, než unese. To, k čemu byl stvořen, zvládá skvěle. Navíc potěší velmi bohatou výbavou a sakra fešnou plátěnou střechou. Bez ní od dealerů rozhodně neodjíždějte!

[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Parádní stahovací střecha,Slabý motor
Malý a úsporný,Plasty na palubce
Možnosti moderních technologií,Jen velmi drobný facelift
[/table]

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Peugeot
Typ:,108
Motor:,1.0 VTi 72
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,53 kW/72 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,93 Nm při 4400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.6 s
Maximální rychlost:,160 km/h
Převodovka:,pětistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.9 / 3.6 / 4.1
Emise CO2:,93 g/km
Objem nádrže:,35 litrů
Délka:, 3475 mm
Šířka:,1884 mm
Výška:,1460 mm
Rozvor:,2340 mm
Provozní hmotnost:,930 kg
Objem zavazadlového prostoru:,196 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Matěj Skalický, autor je redaktorem Českého rozhlasu

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru