CUPRA Formentor je první modelem značky, který (nejen) na českém zaznamenává velké prodejní úspěchy. Před koncem loňského roku navíc španělská značka představila novou edici Tribe a právě toto provedení s dvoulitrovým benzinovým motorem jsme otestovali.
Velký úspěch
Jestli jezdíte po českých silnicích, nemohli jste si nevšimnout, že tam jezdí i velká spousta Formentorů. Aby také ne, když jde o designově povedené auto, které nabízí motory od 150 až do 390 koní s benzinovým nebo naftovým pohonem, ale v nabídce je i jako plug-in hybrid.
Některé zákazníky navíc může těšit, že jednotlivé verze CUPRA Formentor se nijak zásadně neodlišují. Zatímco základní motorizace mají vzadu výfuky jen naznačené, tak výkonnější VZ už mají koncovky funkční – například právě testované VZ 245 se čtyřválcem 2.0 TSI se 180 kW/245 koňmi, které má po jedné koncovce v každém rohu nárazníku. Ještě výkonnější VZ 310, které má také dvoulitr, ale s 310 koňmi má koncovky čtyři (vždy po dvou vedle sebe) a nejvýkonnější Formentor VZ5 s pětiválcem 2.5 TFSI má sice také čtyři, ale v měděné barvě a šikmo nad sebou.
Drobně se liší i přední nárazník, kde přibývají plasty anebo karbonové díly, ale základ je pořád stejný. A jiná jsou i kola a samozřejmě brzdy pod nimi. To jsou detaily, kterých si všimnete až při bližším zkoumání. Uvnitř se jednotlivé verze liší také minimálně, v zásadě se to omezuje na nějaké dekory a sedačky, protože u některých verzí je možné připlatit za sportovní skořepinové sedačky.
Speciální edice Tribe
V prosince loňského roku představila CUPRA pro modely Ateca a Formentor speciální edici s názvem Tribe. Pro oba modely je hodně podobná, přičemž jejím základním poznávacím prvkem může být barva karoserie – to platí v případě, že si vyberete tu, kterou má i testovací auto. Jmenuje se Cliff šedá a na běžném denním světle jde o barvu, která by se dala popsat jako zelenošedá. Druhou variantou je (za příplatek) Midnight černá.
Drobně upravený je i samotný design auta. Oba modely dostaly tmavě chromovaný nápis CUPRA na zádi. Naopak rámeček masky chladiče, ochranné lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek a 19“ kola ve speciálním designu jsou v matně černém odstínu Sport Black.
Několik novinek je také v kabině. Tady CUPRA Formentor Tribe Edition přivítá cestující speciálním čalouněním sedadel tkaninou z mikrovlákna Dinamica a kůží Nappa a na pedálech jsou nášlapy z tmavého hliníku. Rozšířena byla také výbava, například o Top view kameru s 360° pohledem na auto, bezdotykové ovládání pátých dveří, jízdní asistent Travel Assist či o bezdrátové nabíjení mobilního telefonu.
245 koní bohatě stačí
Pod kapotou Formentoru může být několik motorizací od základní 1,5 TSI nebo 2,0 TDI, přes několik výkonových variant dvoulitru TSI (140, 180 a 228 kW) až po dvou a půl litrový pětiválec z Audi RS 3. Nás ale tentokrát bude zajímat právě prostřední z dvoulitrů se 180 kW/245 koňmi a točivým momentem 370 Nm. Je to ten stejný motor, který má například i benzinová Škoda Octavia RS.
Jak asi tušíte, jeho dynamika není vůbec špatná. Už na papíře slibuje testovaná předokolka zrychlení z místa na stovku za 6,8 sekundy a maximální rychlost 238 km/h. Pro testovanou verzi ovšem čtyřkolka v nabídce není, ta je až pro výkonnější 310koňový dvoulitr nebo pro pětiválec. S pohonem všech čtyř kol se ale nabízí slabší 2.0 TSI se 140 kW/190 koňmi anebo naftové 2.0 TDI se 110 kW/150 koňmi.
245 koní a 370 Nm je ve spojení výhradně se sedmistupňovým DSG a pohonem předních kol kombinací, která za volantem nepůsobí vůbec špatně. Na pohyby plynovým pedálem reaguje auto velmi slušným zátahem. Pružnost motoru je dobrá, vždyť maximum točivého momentu je k dispozici od 1600 do 4300 ot/min a pokud plynový pedál přišpendlíte k podlaze, převodovka klidně o dva rychlostní stupně podřadí, aby se motor dostal naopak do otáček s maximálním výkonem (mezi 5000 až 6500 ot./min). Samotné DSG je ale občas váhavě, nejvíce v klidném tempu, kdy po něm zpravidla nic nechcete, ale pak chcete anebo potřebujete přidat. V tu chvílí má zpoždění a je váhavá. Řešením je podřadit si manuálně pomocí páčky na volantu nebo přepnutí do sportovního režimu. V tom ale převodovka pak ale drží zbytečně vyšší otáčky a vytočený motor ruší klid na palubě.
Pokud ale pojedete ostřeji, přepnete si auto do sportovního režimu, za volantem se dokážete pobavit. Adaptivní podvozek DCC u testovaného kusu je ve standardu, stejně jako zadní nezávislé zavěšení. Tuhost tlumičů se určuje automaticky zvolením jízdního režimu, případně si ji v tom individuálním můžete přizpůsobit. Ani tak není CUPRA Formentor VZ 245 v tom nejkomfortnějším nastavení příliš houpavá a naopak v tom nejsportovnějším ani příliš tvrdá. Podvozek je naladěn velmi dobře a při ostřejší jízdě po silnici je to znát.
A jestli není toho výkonu na přední kola přespříliš? Odpověď zní, že není, protože testovaná 180kW verze má jako jediná z nabídky elektronicky řízený samosvorný diferenciál přední nápravy (VAQ). Ten už z modelů koncernu Volkswagen známe dlouho a je to elektronická varianta klasického samosvorného diferenciálu, jejíž funkci řídí elektronika. Opět se liší podle zvoleného jízdního režimu v nastavení CUPRA Drive Profile, takže například v normálním jízdním režimu je poměrně benevolentní a na mokru by kola proklouznout mohla, ale v tom sportovním je naopak poměrně striktní a funguje takřka skoro jako samosvorný diferenciál. Kola ani na výjezdu z pomalejších a ostřejších zatáček prakticky neprokluzují a auto jde ochotně za natočenými na výjezdu ze zatáčky vstříc další rovince.
A brzdy? Jejich nástup je ostrý a jejich účinek je dostatečný i na rychlejší okreskové tempo. Standardně jsou na autě přední kotouče s rozměry 340 × 30 mm, což byl i případ testovaného auta, ale je možné si připlatit 63 900 Kč za Performance brzdy Brembo s kotouči o velikosti 370 × 32 mm a čtyřpístkovými třmeny. Zadní brzdy budou vždy s kotouči o rozměrech 310 × 22 mm.
Závěr a cena
CUPRA Formentor Tribe Edition je na pohled, pokud si vyberete šedou barvu Cliff, velmi zajímavým autem. Někdy totiž vypadá šedý, jindy spíše zelený a k tomu ta černá kola… Navíc velmi dobře jezdí, má povedený podvozek, ale i dostatečně výkonný motor i na nějaké sportovní svezení na okreskách. A spotřeba paliva? Ta se pohybuje nejčastěji mezi 8 a 9l/100 km. Když si ale budete jeho dynamické schopnosti užívat častěji, počítejte s tím, že pod 10 se nedostanete.
Základní cena modelu CUPRA Formentor je s motorem 1,5 TSI se 110 kW, manuální převodovkou a pohonem předních kol stanovena na 879 900 Kč. Testované provedení VZ 245 už ale o dost peněz překonává milion, podle ceníku jej pořídíte od 1 164 900 Kč a v testované verzi Tribe je to dokonce 1 299 900 Kč. Ceny jsou s DPH.
Technické údaje:
Auto: | CUPRA Formentor VZ 245 Tribe Edition (2023) |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1984 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 180 kW/245 koní při 5000 – 6500 ot./min |
Točivý moment: | 370 Nm při 1600 – 4300 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 6.8 s |
Maximální rychlost: | 238 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková (DSG) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 7,5-7,9 l/100 km |
Emise CO2: | 170 – 179 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4450 mm |
Šířka: | 1839 mm |
Výška: | 1528 mm (se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2680 mm |
Provozní hmotnost: | 1545 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 450 litrů |