BMW X7 je zatím největší a nejluxusnější model německé automobilky, nabízí dokonce i prvky, které klasické BMW řady 7 mít nemůže. V redakčním testu jsme vyzkoušeli verzi se základním benzinovým motorem 40i xDrive.
Je vážně velké
X7 má na délku více než 5,1 metru, navíc je vysoké 1,8 metru a široké dva metry. Je to kus auta, který rozhodně působí majestátním dojmem. Jde o jedno z prvních aut mnichovského výrobce, které dostalo výrazně větší ledvinky, ale vzhledem k celkové velikosti X7 tu nevypadají tak zvláštně jako na jiných modelech.
Vnější velikosti odpovídá i ta vnitřní, protože BMW X7 je v nabídce v sedmimístném nebo v šestimístném, testovaném provedení. V takovém případě jsou v každé ze tří řad sedadel dvě samostatná místa. Vše je samozřejmě ovládáno elektricky. Pokud chcete někoho usadit na zadní sedadla, stačí jen zatáhnout za páčku na jeho boku a pak už jen počkat. Sedadlo se samo posune vpřed a nahoru tak, aby byl přístup na zadní místa co nejjednodušší. Prohlédnout si to můžete v přiloženém videu.
Potěší, že i na zadních sedadlech se dá pohodlně usadit, aniž by byli cestující na prostředních nebo předních sedadlech jakkoliv omezeni prostorem. Se svými 180 cm jsem měl na zadních sedadlech před koleny ještě jednotky centimetrů prostoru, podíl na tom má i tvar opěradel prostředních sedadel s vybráním. Cestující si tu mohou užívat zábavu na displejích s dotekovým ovládáním, kde je možné si pustit i televizi.
Mimochodem pokud zadní řadu sedadel nepotřebujete, můžete ji sklopit do podlahy. Opět se to děje elektricky a to buď po jednom, anebo celou řadu najednou. Slouží k tomu ovladač v kufru, jímž se dají ovládat i sedadla ve druhé řadě anebo výška podvozku vzadu, pro lepší nakládání nebo vykládání věcí.
A že do kufru se toho vejde také hodně, o tom pochybovat nemusíte. Pokud bude auto šestimístné, pak jde o kufr velikosti běžného hatchbacku střední třídy, ale pokud budete mít jen dvě řady sedadel, pak X7 nabídne 750 litrů, pokud jen přední řadu sedadel, pak dokonce až 2120 litrů (bez VarioFlexu).
Za volantem
Když jsem mluvil o tom, že je všechno elektrické, pak to samozřejmě platí i pro místo řidiče. Ten si elektricky nastavuje sedadlo i volant. A žádnou velkou námahu nemusí vyvíjet ani pro zavření dveří, což bylo po testovacím týdnu s Mercedes-Benzem třídy G, v němž je potřeba s dveřmi vážně „třísknout“, občas velmi překvapující. X7 má totiž ‚soft close‘, takže stačí dveře jen zaklapnout a elektronika se o jejich dovření postará sama.
Sedadla jsou pohodlná, nabízejí možnost masáže s výběrem z několika programů a stupňů intenzity. Nechybí samozřejmě vyhřívání, ani odvětrávání. Nejen na předních, ale i na zadních sedadlech. Komfort jízdy je skvělý nejen díky sedadlům, ale i díky perfektnímu odhlučnění (samozřejmostí jsou tu dvojitá skla). Do interiéru se zvenku nedostává prakticky žádný hluk. A to ani ten z okolního světa, ale ani aerodynamický nebo od pneumatik. Podvozek je tichý za všech okolností a ani velké díry neznamenají žádný nepříjemný hluk. Jediné, co je tak nakonec v interiéru slyšet, je motor při záběru. Nejde ale o žádný nepříjemný hluk, spíše to dotváří atmosféru. Pokud jedete klidně, je i motor tichý.
Podvozek je standardně vzduchový s možností jednoduché změny světlé výšky na středovém tunelu. To se hodí zejména pokud se rozhodnete sjet ze silnice na nějakou polní cestu. Auto dokážete jednoduše a rychle zvýšit (jde to i na dálkovém ovladači BMW Display Key). To ale nejsou jediné výhody, které vzduchové odpružení v X7 nabízí.
Tím nejzásadnějším je pohodlnost jízdy. Tohle auto se příjemně kolébá, přesto je jisté v zatáčkách, do kterých se skládá jako mnohem menší auto, za což může hlavně natáčecí zadní náprava. Tu využijete i při parkování, protože zásadně snižuje poloměr otáčení.
Není základní motor jako základní motor
Slovní spojení ‚základní motorizace‘ zní sice nepřesvědčivě, ale pokud jde o řadový benzinový šestiválec s přeplňováním turbodmychadlem, pak to tak být nemusí. Jeho výkon je 250 kW/340 koní a točivý moment 450 Nm dosahuje maxima už od 1500 ot./min a vydrží až do 5200 ot./min! To i s tak velkým SUV, vážícím bez pár kilogramů 2,4 tuny dokáže slušně zacvičit. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na stovku za 6,1 sekundy a maximálka je 245 km/h.
I praxe za volantem ukázala, že se BMW X7 40i xDrive dá s klidem označit jako dostatečně dynamické auto. Pokud by vám to přeci jen nestačilo, je v nabídce i osmiválcové X7 M50i xDrive s 530koňovým motorem. Jedinou vadou na kráse testované motorizace je snad jen fakt, že v dálničních rychlostech X7 často do kopce podřazuje. Převodovka je sice jemná a přeřazení ani nepoznáte, ale zvýší se hlasitost motoru, což v jinak tichém interiéru zaznamenáte.
Spotřeba? I tady přišlo příjemné překvapení, protože hodnoty se v rámci testovacího týdne pohybovaly mezi 11 a 12 l/100 kilometrů. Při delších cestách mimo město s dodržováním rychlostních limitů se dá dostat i pod deset. Díky 83litrové palivové nádrži je i dojezd poměrně slušný.
Závěr a cena
Vstup BMW do nových, neprozkoumaných vod, v němž vládl dlouhé roky Mercedes-Benz GLS se povedl. A potvrdilo se to nejen při prvních jízdách s BMW X7, ale i při dřívějším testu X7 M50d xDrive, ale nakonec i tentokrát. BMW si dalo opravdu záležet, aby jízda byla co nejpohodlnější, ale zároveň jste si nepřipadali jako na zájezdovém parníku, To se povedlo, protože na rovině je X7 nesmírně pohodlná, ale v zatáčkách působí jistě a mnohem kompaktnějším dojmem. Potěší i střídmou spotřebou paliva, ale hlavně výbavou.
Za tak dobře namíchaný koktejl si ale musíte také řádně zaplatit. Bude jen na vás, jak moc budete chtít koktejl dochucovat, ale základní cena X7 startuje s verzí 40i xDrive nad 2,2 milionu korun s daní. Testovaný kus dostal příplatky za 900 tisíc korun, takže výsledná cena vyšplhala přes 3,1 milionu korun s daní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,BMW
Typ:,X7 40i xDrive
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4 (xDrive)
Výkon:,250 kW/340 koní při 5500-6500 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1500–5200 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h:,6.1 s
Maximální rychlost:,245 km/h
Převodovka:,automatická osmistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,10.6-10.3 / 8.2-7.5 / 9.0-8.7
Emise CO2:,205-198 g/km
Objem nádrže:,83 litrů
Délka:,5151 mm
Šířka:,2000 mm
Výška:,1805 mm
Rozvor:,3105 mm
Provozní hmotnost:,2395 kg
Objem zavazadlového prostoru:,750 / 2120 litrů (bez VarioFlexu)
Ceník:,ke stažení zde
[/table]