Neznalému člověku může i nejnovější Mercedes-Benz třídy G připadat jako překvapivě dobře zachovalý veterán. Tedy pokud se nepodívá do interiéru. Mercedes-Benz se totiž i v nové generaci rozhodl vyslyšet přání zákazníků a zachoval co nejvíce z původního modelu, jenž se vyráběl téměř 40 let. My jsme teď v testu vyzkoušeli géčko s novým naftovým šestiválcem 350 d.

Retro jako blázen

Géčko je legenda a Mercedes-Benz k tomu také tak přistupoval. Tvary auta zachoval, jen ho pro větší stabilitu rozšířil (o 6 centimetrů) a protáhl (+5 centimetrů). Stále jde o hranatou krabici s blinkry na vrcholu předních blatníků, klikami se samostatnými zámky, které musíte stisknout, abyste se vůbec dostali do internetu, ale i dalšími „retrodetaily“, odkazujícími na původně vojenský speciál.

Na rozdíl od prvně testovaného Mercedes-Benzu G 500 ale tento naftový nemá nášlapy, takže je do něj nastupování o něco složitější. Uvnitř se pak Němci rozhodli pro revoluci a modernu. Poznat je to ihned po otevření dveří. Géčko dostalo přístrojový štít tvořený dvěma širokými displeji, tedy řešení, s nímž poprvé přijela současná (ale už končící) třída S. A vlastně už i toto pojetí interiéru je dnes nemoderní, protože nejnovější mercedesy – od současné třídy A dál – mají opět modernější grafiku, ale i ovládání s novým touchpadem a hlavně chytrý systém MBUX. Výbavou nicméně (nejen) infotainment přetéká a i možnosti další příplatkové výbavy jsou obsáhlé. I v tom se dokážé třída G eSku v mnohém vyrovnat.

test-2020-mercedes-benz-g350d- (6)

Mercedes-Benz si dal hodně záležet na tom, aby nové auto jako to původní vypadalo, ale přitom jezdilo moderně. Jízda je tak o poznání lepší. Velká péče byla nicméně věnována  zvukům. Typický je třeba zvuk zavírání dveří, kterými je třeba opravdu hodně praštit, anebo zvuk centrálního zamykání. To je hodně hlučné, dokonce až tak, že se někteří členové posádky mohou leknout. Zákazníci to tak ale chtěli a já tomu rozumím. Řešení klik, jenž je opravdu retro, si však vynutilo absenci bezklíčového přístupu, odemykat musíte tlačítkem na klíči. K nastartování motoru už klíč nikam nezasouváte, můžete ho nechat v kapse a stisknout tlačítko.

Jemný a klidný

Mercedes-Benz před nedávnem vyměnil v některých svých modelech původní vidlicový šestiválec za ten s řadovým uspořádáním. A tento typ motoru se dostal i pod kapotu nové třídy G. Géčko tak pohání motor s kódovým OM 656. Jde o přeplňovaný třílitr s výkonem 210 kW/286 koní a točivým momentem 600 Nm. Jeho spotřeba se v rámci testu pohybovala mezi 11 a 12 l/100 km.

Přečtěte si také:  Mercedes-AMG E 63 najíždí testovací kilometry po Nürburgringu. Zní pořád skvěle

Motor je příjemně odhlučněn, a dotváří celkový pocit z luxusu auta. I když tento off-road váží bezmála dvě a půl tuny, dokáže s ním motor slušně zahýbat – a to jak ve městě při rozjezdu ze semaforů, tak i na dálnici. Je to ale spíše taková měkká a důstojná akcelerace, než zdrcující dynamika. Ostatně k celkovému naladění auta by se ani žádná zběsilá jízda nehodila. Do zatáček se poměrně naklání, vysoké pneumatiky brzy ztrácejí přilnavost a stabilizace také zasahuje poměrně časně.

test-2020-mercedes-benz-g350d- (52)

Testované auto bylo vybaveno příplatkovým adaptivním podvozkem. Ten umí měnit tuhost tlumičů podle momentální situace a zvoleného jízdního režimu. V komfortním režimu je auto houpavé, do zatáček se naklání, ale jakákoliv díra nebo nerovnost jako by ze silnice zmizela. Mercedes-Benz třídy G o ní nedá vědět žádným drncnutím či jiným vyrušením posádky, a prostě ji hladce přejede. Jízdní stabilita je působivá i v dálničních rychlostech, což jde na vrub konstrukci náprav. Tuhá už je jen ta zadní, zatímco vpředu je nezávislé zavěšení.

Celkově géčko potěší tichostí, nejen odhlučněním motoru. Do kabiny se nedostává ani aerodynamický hluk, ale ani odvalující se pneumatiky nebo okolní hluk. Podíl na tom mají i dvojitá boční skla, která bývají standardně vyhrazena luxusním limuzínám.

Do těžkého terénu? Bude tam jako doma

Dosud jsme se pohybovali na silnici, ale ono se to příliš nezmění ani po cestě mimo ni. I tady je podvozek skvělý, nerovnosti dokáže filtrovat až neuvěřitelně. Géčko se přes všechny výmoly a díry přenáší měkce, stále prakticky bez jakéhokoliv drncání a hluku. A jakkoliv jsme chválili Ford Ranger Raptor s tlumiči FOX, tak géčko je na tom minimálně stejně dobře.

test-2020-mercedes-benz-g350d- (38)

Lépe je na tom ale co do průchodnosti těžším terénem. Pomáhají v tom i rozměry auta, díky nimž jsou nájezdové úhly 30.9° vpředu, 29.9° vzadu a přechodový úhel je 25.7°. K tomu přidejte světlou výšku 24,1 cm a také 70cm brodivost. Nestačí? Pak prozradím ještě další údaje, kterými jsou až 100% (45°) stoupavost a zvládne až 70% (35°) boční náklon.

Přečtěte si také:  Dvojtest Peugeot 208 Active Puretech 75 a 208 GT Line Puretech 130 (2020)

Mercedes-Benz třídy G je také asi jediným sériovým autem na trhu, který nabídne uzávěrku všech tří diferenciálů. Můžete namítnout, že přední i zadní diferenciály umí zavřít i Jeep Wrangler, ale ten má pohon všech kol s konstrukcí bez středového diferenciálu. U Mercedesu se to provádí jednoduše elektronicky pomocí tlačítek pod displejem multimédií. Pro každý z diferenciálů je tu samostatné tlačítko.

Poháněná jsou standardně všechna čtyři kola, jde o stálý pohon všech kol, rozdělující výkon v poměru 40 % točivého momentu na přední nápravu a 60 % na zadní nápravu. Převodovka je výhradně automatická devítistupňová se standardně dodávanou redukcí.

test-2020-mercedes-benz-g350d- (58)

Auto jsme do lehkého terénu vzali a mercedes se ani na chvíli nezadýchal. Vše, co jsme si pro něj připravili, zvládl, jako by se nic zvláštního nedělo. Pro sjíždění kopců jsme využívali redukci, ale automobilka přidala i elektronický brzdový asistent s možností volby rychlosti (nastavuje se podobně jako tempomat). I mimo silnici se Mercedes-Benz třídy G choval jako ryba ve vodě.

Závěr

Říkali jsme to už u prvního testu před rokem a půl a musíme to zopakovat i tentokrát. Tleskáme automobilce Mercedes-Benz, že se rozhodla zůstat u původního receptu, který ale vylepšila a dostala do dnešní doby – na rozdíl od Land Roveru, který svou legendu v podobě Defenderu zcela přepracoval. Mercedes-Benz třídy G vypadá stále jako ten „starý“, ale funguje jako moderní, který navíc vyniká nejen na silnici, ale i mimo ni. Je pohodlný, tichý a kultivovaný, přesto s ním můžete vyrazit na náročnou expedici a zvládne to.

Ale za kvalitu a styl se platí, což se samozřejmě promítne i v ceníku géčka. Základní varianta, kterou je právě testované naftové G 350 d, začíná na 2 716 450 s DPH. V nabídce je i výkonnější G 400 d s 330 koňmi a 700 Nm, za nějž zaplatíte 2 807 200 Kč. A pokud byste přeci jen chtěli pořádně okořeněné géčko, pak sáhněte po benzinové verzi, která pod kapotou vidlicový osmiválec. Buď G 500 za 3 037 100 Kč s 422 koňmi a 610 Nm anebo rovnou G 63 AMG. Za to už ale budete muset připlatit o poznání více (4 150 300 Kč).

Přečtěte si také:  Test Opel Astra 1.4 Turbo CVT (2019)
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: G 350 d
Motor: řadový šestiválec
Objem válců: 2925 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 210 kW/286 koní při 3400 – 4600 ot./min
Točivý moment: 600 Nm při 1200 – 3200 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 7.4 s
Maximální rychlost: 199 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 – 9.8
Emise CO2: 252 – 259 g/km
Objem nádrže: 65 litrů
Délka: 4817 mm
Šířka: 1931 mm
Výška: 1969 mm
Rozvor: 2890 mm
Pohotovostní hmotnost: 2453 kg
Objem zavazadlového prostoru: 621 / 1941 litrů
Ceník: ke stažení zde