Vlajkové lodi automobilek jsou výkladní skříní nejmodernější techniky, výbavy, ale i luxusu. Ze sedmičkového BMW jsme přesedli do eSkového Mercedesu, a tak jsme mohli důkladně porovnat přístup obou automobilek. Mercedes-Benz o své třídě S tvrdí, že to je nejlepší auto na světě. Je tomu opravdu tak?

Situace byla pro potvrzení tohoto tvrzení o to jednodušší, že třída S dorazila do testu ve verzi S 500 L 4MATIC, která nabízí prodloužený rozvor a pod dlouhou přední kapotou ukrývá velký přeplňovaný osmiválec se sametovým chodem a dostatkem výkonu v jakékoliv situaci i rychlosti. Stříbrná barva dlouhé limuzíny a trojcípá hvězda na kapotě dojem okázalosti a luxusu dokonale dotvořily.

test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-p1

Mercedes-Benz třídy S vypadá zvenku na pohled majestátněji, než BMW řady 7, které je spíše sportovnější. Jsou tu jasně vidět rozdílné filozofie obou automobilek. U obou automobilek je ale jasně vidět podobnost vlajkových lodí (a nemusí to být jen BMW a Mercedes-Benz, ale i Audi nebo neprémiové automobilky) s menšími modely. V případě eSka vypadá zvenku prakticky stejně také nové Céčko. Pro některé majitele třídy S to může být výhoda, pro jiné nevýhoda, protože když už se rozhodnou dát za auto čtyři miliony (testovaný kousek stál 4,1 mil Kč), pak nechtějí, aby si jejich auto lidé pletli s autem s čtvrtinovou cenou…

Verze L je prostřední z nabízených verzí nového eSka, ještě delší je nový Mercedes-Maybach třídy S. Oproti krátké verzi se rozvor náprav prodlouží o 130 mm (z 3 035 na 3 165 mm). A to je pro majitele takového auta asi to nejdůležitější, protože pravé zadní místo pro něj bude to, kde bude sedět nejčastěji. Nastoupení na zadní sedačku je jednoduché i díky velkému úhlu, do kterého se dají dveře otevřít.

test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-p3

Usednutí na sedadlo by se dalo nazvat vysoce uspokojujícím. Určitě znáte ten pocit, když si po celém dni doma večer lehnete do postele a uvolníte se. Sedadla v eSku jsou podobná, jsou skvěle tvarovaná, pohodlná a pod hlavu nabídnou měkký polštářek. Posádka tady bude jako v bavlnce… Pokud by i přesto poloha sedadla nevyhovovala, není problém si ji nastavit a uložit do paměti. Na výběr je pět různých variant nastavení, včetně sedadel Executive se sklonem opěradla až 43,5°, umožňující na palubě soustředěné vyřizování pracovních povinností nebo nerušenou relaxaci. Zajímavou vychytávkou jsou u třídy S vyhřívané loketní opěrky a prostřední plochy výplní dveří vpředu i vzadu.

To, že v eSku je důležitá posádka na zadních sedadlech, dokazuje i důraz na jejich bezpečnost. Sedačky se dají sklopit až do 43,5°, což negativně ovlivňuje použití bezpečnostního pásu. Toto lehátkové sedadlo je tak vybaveno airbagem v sedáku, který zabrání tomu, aby cestující v případě nárazu proklouzl pod pásem. Světovou novinkou je i použití “nafukovacích” bezpečnostních pásů, které tím snižují zatížení hrudního koše v případě nehody.

Ovládat ze zadního sedadla můžete prakticky vše (často však pouze pokud si za to připlatíte). V testovaném autě byl pro cestující na zadních sedadlech připraven multimediální systém s dálkovým ovladačem a dvojicí monitorů na opěradlech předních sedadel, chyběly mi ale stolky pro případné odložení dokumentů nebo notebooků. Ovládat lze také clony na obou oknech zadních dveří, stejně tak jako záclonku na zadním okně nebo clonu panoramatického střešního okna. Z pravé zadní sedačky (jakožto i od řidiče) lze posouvat i sklápět přední spolujezdcovo sedadlo.

test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-p4

Jízda na zadních sedadlech je ódou na pohodlí. V autě je i díky dvojitým sklům a skvěle (z pohledu cestujících na zadních sedadlech) odhlučněnému motoru ticho, které kazí jen hluk od pneumatik a občas na velkých nerovnostech zpovzdálí se ozývající tupá rána. Auto svým vzduchovým podvozkem dokáže vyhladit většinu nerovností a děr na silnici s takovou jistotou, jako by tam ani nebyly. A to i přesto, že je celkově eSko méně houpavé než BMW řady 7.

Označení 500 prozrazuje benzínový vidlicový osmiválec o objemu 4 663 ccm s přeplňováním dvojicí turbodmychadel. Výkon 335 kW/455 koní a točivý moment mamutích 700 Nm znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy a maximální rychlost elektronicky omezenou na 250 km/h. A do té eSko doslova narazí! Nicméně díky perfektnímu odhlučnění motoru to bude právě řidič, komu bude jeho skvělý zvuk chybět. Stále však nejde o vrchol nabídky, protože v ceníku můžete zaškrtnout ještě trojici silnějších motorizací. Z těch “obyčejných” verzí je to S 600 vybavené dvanáctiválcem s parametry 390 kW/530 koní a 830 Nm, pak už zbývají jen dvě verze AMG.

Řidiče ale nic nenutí, aby na plynový pedál šlapal výrazněji. Auto se na komfortní režim nad silnicí doslova vznáší, motor není slyšet a výhled přes dlouhou kapotu se vztyčeným znakem automobilky působí až uklidňujícím dojmem. Přesto stačí přišlápnout plyn, převodovka podřadí a auto vystřelí vpředu, přesto se tohle všechno děje s citem, jako by nic. Pan ředitel na zadním sedadle si přece nemůže rozlít kávu do klína nebo vypíchnout oko propiskou. Ačkoliv prodloužené eSko měří na délku 5 246 mm a je široké 1 899 mm, neznamená to, že by bylo neohrabané. Za volantem sice působí větším dojmem než BMW řady 7 s prodlouženým rozvorem (délka: 5 219 mm, šířka: 1 902 mm), ale okresní silnice zvládá ve velmi vysokém tempu. Pohon zajišťují všechna čtyři kola s tím, že preferována jsou kola zadní nápravy.

test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-p2

Vzhledem k tomu, že auto váží dvě tuny a pohání ho tak velký a silný motor, nelze počítat s tím, že jeho spotřeba bude jednociferná. Majitelé, kteří si tohle auto koupí, to asi řešit nebudou, pro nás ostatní je potřeba počítat s tím, že ve městě se hodnoty prakticky nepohybují pod 14 l/100 kilometrů, mimo město a na dálnici klidně i kolem 12 l/100 km.

Vliv na spotřebu má jistě i perfektní sedmistupňová převodovka, která řadí nejen neskutečně hladce, ale také předvídá. Jedinou výtkou tak snad může být její rychlost ve sportovním režimu, to už bych ale byl hnidopich… Pozitivní vliv na spotřebu paliva má jistě fakt, že převodovka nechává motor často převalovat na hranici pouhých 1 000 ot./min. Motoru to nicméně podle jeho projevu a reakcí nečiní sebemenší problém.

Pracoviště řidiče je luxusní, přehledné a designově čisté. Základem je dvojice velkých displejů s poměrem stran 8:3 a úhlopříčkou 12,3 palce. Ten levý za volantem nahrazuje původní analogové palubní přístroje a zobrazuje veškerá jízdní data a věci s tím související, ten pravý ve středu palubní desky ukáže vše ostatní – od navigace, přes televizi, rádio až po možnosti nastavení celého auta – a nastavit lze prakticky cokoliv vás napadne a budete-li v Menu listovat, zjistíte, že nakonec můžete nastavit i to, co by vás ani nenapadlo… 🙂

test-mercedes-benz-s500-l-4matic-at-p5

Chcete-li mít o svém autě naprostý přehled, nabízí automobilka jeho “sledování” přes internet. Pokud jste majitelem auta a nebo jeho spoluuživatelem (jako my v době testu), můžete se na speciálních internetových stránkách – po registraci a vyplnění nezbytných údajů vozu pro kontrolu – v reálném čase podívat na to, kde vaše auto stojí, jestli má otevřená okna nebo dveře, kolik paliva je v nádrži a jaký je dojezd a na mnoho dalších informací. Auto lze také na dálku odemknout nebo naopak zamknout. Drobný výtah z toho, co aplikace nabízí, si můžete prohlédnout v přiložené fotogalerii.

Mercedes-Benz třídy S je auto, kterému prakticky nelze nic vytknout. Jízda v něm je perfektní lhostejno, zda sedíte za volantem a nebo na jedné ze zadních sedaček. Podvozek narovnává silnici a motor se schopností auta maskovat rychlost nabízí cestování, které změní vnímání času a prostoru. Díky jen 80 litrové nádrži ale budete muset stavět každých 500 kilometrů.

Opatrně je potřeba listovat ceníkem, protože ceny některých příplatkových prvků nejsou z nejlevnějších. Cena jiných vás ale naopak příjemně překvapí, třeba cena příplatkového skvěle hrajícího audiosystému Burmester za 28 tisíc Kč. Není ale žádný problém, aby příplatková výbava automobilu dosáhla poloviny nebo jednou tolik přesáhla základní cenu auta. Věřte mi, že to ale budou jedny z nejpříjemněji investovaných peněz, které jste za auto kdy dali…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: S 500 L 4MATIC
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4 663 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4 4MATIC
Výkon: 335 kW/455 koní při 5 250 ot./min
Točivý moment: 740 Nm při 1 800 – 3 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.8 s
Maximální rychlost: 250 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.8 / 6.9 / 9.1
Emise CO2: 211 g/km
Objem nádrže: 80 l
Délka: 5 246 mm
Šířka: 1 899 mm
Výška: 1 496 mm
Rozvor: 3 165 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 070 kg
Objem zavazadlového prostoru: 530 l
Ceník: k nahlédnutí zde