BMW X3 je pro německého výrobce velmi důležitým modelem, speciálně v ČR, kde jde o jeden z těch nejprodávanějších. Na trh jeho nová generace dorazila koncem loňského roku, kdy jsme se s ní poprvé svezli, a tentokrát přišla i do klasického týdenního testu. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co BMW X3 nabízí – benzinový šestiválec M50 xDrive.
Nové na první pohled
Nová generace přijíždí s novým designem, není to úplná mezigenerační revoluce, ale je to velmi výrazné evoluce. Subjektivně je to jeden z těch nejhezčích nových bavoráků. Mezigeneračně auto také vyrostlo skoro do všech směrů, je jen nižší, což se na pohled pozitivně projevuje na sebevědomějším postoji. Novinka je dlouhá 4755 mm (+42 mm), široká 1920 mm (+23 mm), vysoká 1660 mm (-16 mm) a rozvor má 2865 mm (+1 mm). Má také o 16 mm větší rozchod kol vpředu a o 45 mm vzadu.
I tak jsou tu prvky, které má každé moderní BMW. Mluvíme například o větší masce chladiče se specifickou výplní, která má svítící LEDkové orámování BMW Iconic Glow (to je už v základu), nebo o ostře řezaném předním nárazníku s přísně geometrickými tvary otvorů. Nechybí ani typické nízké, ale široké zadní světlomety. Nechybí ani zapuštěné vnější kliky.
To uvnitř to revoluce je, navíc trochu moc odvážná. Speciálně ve tmě. BMW totiž instalovalo ambientní osvětlení nejen do palubní desky, ale i na dveře, na nichž je poměrně velký oblouk. Ambientní osvětlení se ale samozřejmě dá vypnout, takže pokud se vám to nelíbí, můžete mít v kabině tmu. Jenže ony právě dveře, kde ve tmě svítí ambientní osvětlení nevypadají úplně hezky ani za světla. BMW na kliky a jejich okolí totiž použilo lacině vypadají obyčejný černý plast a dalo do něj ovládací prvky na ovládání centrálního zamykání, intenzity foukání větráku a ovládání paměti elektricky ovládaných sedadel sedadel. Podobně levné plasty jsou i na madlech dveří nebo na středovém panelu, přitom na středový tunel byly použity materiály jiné, na pohled o poznání hodnotnější.
Zbytek kabiny je moderní BMW tak, jak jej známe. Design je minimalistický, ovladačů je tu jen málo a „schované“ jsou i výdechy klimatizace a topení. Pokud je budete hledat, nacházejí se v nízkých otvorech pod ovladači pod centrálním displejem. K jejich ovládání se pak používají malé válečky ještě pod nimi.
Takřka všechno se tak v BMW X3 ovládá přes displej infotainmentu, který běží na nejnovější 9. generace BMW iDrive. Pokud jej uvidíte poprvé, budete se v něm muset nejprve zorientovat, protože všechny položky Menu jsou tu na jedné stránce (nahoře jsou alespoň nějaké tematické nabídky a je tu i přehled těch naposledy použitých), což nepůsobí úplně přehledně. BMW na to šlo ale chytře, protože nabízí to, že si můžete Menu uspořádat podle sebe jako to můžete udělat i na svém chytrém telefonu. Ikony totiž lze přesouvat a seskupovat do skupin, takže si je například můžete uspořádat tak, že ty, co používáte nejčastěji, budete mít třeba hned nahoře.
Šestiválce zůstaly, ale ne všechny
Vzhledem k tomu, že nové BMW X3 využívá stejnou platformu jako to původní, nabídne i podobnou skladbu pohonných jednotek, vypadnou ale dvě motorizace – navíc ty na úplně opačných spektrech nabídky. Zákazníci už si nebudou moci pořídit čistě elektrické BMW iX3, ale ani vrcholné BMW X3 M. Pod kapotou ale budou čtyřválcové dvoulitry s označením 20d (naftový) nebo jednoduše 20 (benzinový), případně šestiválcové třílitry na M50 (benzin) a naftu (40d). Chybět nebude ani plug-in hybridní benzinová verze 30e. Všechna BMW X3 mají pohon všech čtyř kol a automatickou převodovku.
Možná si říkáte, že v předchozím odstavci máme chybu, že nám u benzinových motorizací chybí tradiční písmenko „i“, ale není to chyba. BMW už ho u benzinových motorizací používat nebude, „i“ si nechá už jen pro své čistě elektrické modely, aby nepletlo zákazníky. Poprvé s tím přijelo nové BMW řady 1 a postupně se do dostane do všech modelů.
Testované BMW X3 M50 xDrive s třílitrovým řadovým šestiválcem a jedním dvoukomorovým turbodmychadlem je tedy tím nejsilnějším, co současná generace nabízí a i do budoucna nabízet bude. Plnokrevné BMW X3 M s třílitrovým šestiválcem s dvěma turbodmychadly se pod kapotou současné generace už neobjeví. Ale vadí to? Vlastně ani ne, protože i v této verzi M Performance jde o opravdu rychlé auto, které je navíc překvapivě komfortní.
Pokud se podíváme do technických údajů, zjistíme, že jde o mild-hybridní pohonné ústrojí, které kombinuje spalovací motor se 48V startér/generátorem. Jde o takřka tu nejmenší možnou elektrifikaci, kterou za jízdy prakticky nepoznáte. Startér/generátor se na ní přesto pozitivně podepisuje, protože jeho 13 kW/18 koní, ale hlavně 200 Nm se do práce zapojí ihned po sešlápnutí plynového pedálu, takže auto na pohyby plynového pedálu – zejména ve sportovním režimu – reaguje opravdu rychle. Nějaké zpoždění, aby se motor nadechl, tady skoro neexistuje.
Za volantem
Samotný spalovací motor má výkon 280 kW/381 koní a točivý moment 540 Nm, což znamená, že mezigeneračně posílil. Celkem pak i s mild-hybridní pomocí putuje na všechna čtyři kola 293 kW/398 koní a 580 Nm. Díky tomu dokáže tohle SUV zrychlit z místa na stovku za 4,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Tyhle absolutní hodnoty stejně asi nikdy nevyužijete, ale vězte, že i pružná dynamika je skvělá.
Pomáhá tomu i skvělá osmistupňová automatická převodovka ZF. Ta dokáže řadit nesmírně hladce v komfortním režimu, kdy změnu rychlostí prakticky nepoznáte – pouze na změně zvuku motoru nebo na otáčkoměru – anebo překvapivě rychle ve sportovním režimu. Využít můžete samozřejmě i manuální změnu rychlostních stupňů, k čemuž slouží tradiční páčky na volantu, které jsou tu navíc poměrně velké.
Samostatnou kapitolou je podvozek, který je v tomto případě adaptivní. I díky tomu jde vlastně o auto dvou tváří. Přestože testovaný kus obouvá 20″ kola, dokáže být na komfortní jízdní režim až překvapivě pohodlný a dokáže bez problémů splnit i roli každodenního auta bez jakéhokoliv kompromisu. A platí to i pro centrum Prahy, které je stále vydlážděné klasickými „kočičími hlavami“. Jakmile se však před vámi rozevře klikatá okreska, stačí auto přepnout do sportovního režimu, auto celkově ztuhne a zpevní a překvapí vás, jak schopné v oblouku je.
Na skvělém chování v rychlejším tempu v zatáčkách se podepisuje i fakt, že přestože jde o xDrive, tedy verzi s pohonem všech čtyř kol, je to stále to pravé BMW, které preferuje zadní nápravu. Navíc se dá omezit anebo dokonce úplně vypnout stabilizace. A to je pak na mokré nebo dokonce zasněžené silnici vážně zábava.
A k tomu si přidejte i to, že přestože jde o nové auto, dokáže ze čtveřice koncovek výfuku vyluzovat hezký, sytý a i vcelku hlasitý zvuk. Jeho intenzita se liší podle zvoleného jízdního režimu, kdy při ekologickém je prakticky utlumen a v tom nejsportovnějším se naopak výfuk rozezvučí naplno. Při ubrání plynu si navíc i decentně zaprská. A jak auto ve sportovním režimu zní? To si můžete poslechnout v tomto videu:
Přestože jde o nejvýkonnější verzi s velkým benzinovým motorem, stále má překvapivě střídmou spotřebu paliva. Zvládne docela v pohodě jezdit i do 10 l/100 km, ale jakmile začnete topit pod kotlem, což vás – vzhledem ke čtyřem stovkám koní, povedenému podvozku i pohonu všech kol a nakonec také zvuku výfuku i motoru – bude bavit, spotřeba samozřejmě znatelně vyroste.
Závěr a cena
Nejnovější generace BMW X3 je na českém trhu důležitým modelem. Týdenní soužití s nejvýkonnější verzí z nabídky ukázalo, že jde o povedenou kombinaci, která dokáže velmi dobře fungovat nejen při ostřejším tempu, ale i při každodenním dojíždění do práce nebo rozvážení dětí na kroužky. Jízdu přitom doplní i o povedený zvuk výfuku anebo jako v testovaném autě s audiosystémem Harmann/Kardon i skvělý hudební doprovod.
A na kolik nové BMW X3 vyjde? Nejlevněji pořídíte benzinové X3 20 xDrive, jehož základní cena startuje na 1 501 500 Kč s DPH, naftové X3 20d xDrive vyjde na 1 547 000 Kč s DPH. Testovaná verze X3 M50 xDrive se ale nedostane pod dva miliony. Základní cena je 2 122 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | BMW X3 M50 xDrive |
Motor: | řadový šestiválec |
Objem válců: | 2998 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol (xDrive) |
Výkon: | 280 kW/381 koní při 5200 – 6250 ot/min |
Točivý moment: | 540 Nm při 1900 až 4800 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 4,6 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 7,7 – 8,4 l/100 km |
Emise CO2: | 175 – 189 g/km |
Objem nádrže: | 65 litrů |
Délka: | 4755 mm |
Šířka: | 1920 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1660 mm |
Rozvor: | 2865 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2055 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 570 / 1700 litrů |