BMW M340i First Edition

Test BMW M340i xDrive First Edition (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 1. 11. 2020


Ještě donedávna bylo v současné generaci BMW M340i tím nejostřejším, co vám trojková řada mohla naservírovat. Teď už se na tuhle pozici vyšvihla nová M3, ale ruku na srdce, vážně by vám těch 374 koní nestačilo? Tenhle konkrétní exemplář je navíc hodně vyšperkovaný, jde o speciální First Edition, které vznikne pro obě karosářské varianty jen 340 kousků, takže ani o exkluzivitu není nouze.

Vedle nenápadného nápisu před spolujezdcem je tu hlavně hromada prvků z řady Individual, které posunou klasickou trojku do ligy výjimečných. S matným lakem Frozen Grey v kombinaci s černými doplňky a dvoubarevnými devatenáctkami vypadá přesně tak drsně, jak si zaslouží.

Sedan má parádní proporce a s matným lakem ještě lépe vyniknou atletické boky. Na mém osobním žebříčku je tak aktuální trojka na vrcholu mezi aktuálními bavoráky, minimálně co se vzhledu týče.

BMW M340i First Edition

Výjimečnost především

A fantasticky jsem se cítil i uvnitř. Interiér jako kdyby mi zakázkový krejčí ušil na míru. Pozice za volantem je perfektní, líbí se mi lehce natočená palubní deska k řidiči, přesně v duchu starých bavoráků.

Limitka k tomu přihazuje hodně odvážnou kombinaci modro-bílého interiéru s prošíváním oranžovou nití, která asi nebude sedět každému. V záplavě černo-černých interiéru je to ale skvělé osvěžení, které jen tak někdo mít nebude. A o to tady jde především.

Implementace moderních technologií tady proběhla velmi citlivě, BMW se naštěstí nerozhodlo místo palubní desky nacpat obří displej, takže je tady dostatek tlačítek na všechny důležité funkce. Nechybí tu kolečko na regulaci hlasitosti ani ovladače klimatizace.

BMW M340i First Edition

A infotainment můžete vedle dotyku ovládat kolečkem iDrive. Samotný multimediální systém patří mezi naprostou špičku, ať už svým displejem nebo grafickým zpracováním. Nadšení ale trochu brzdí digitální přístrojový štít s futuristickou grafikou, kde úplně chybí nějaké klasické pojetí s kulatými budíky. A vlastně i jakákoliv personalizace.

Z hlediska prostornosti je na tom trojka velmi slušně, a už nějakou tu generaci platí, že je tady dost místa i na zadních sedadlech, prostornost superbu ale pochopitelně nečekejte. Sedan toho logicky neodveze tolik jako kombík, ale kufr má docela velký nakládací otvor a ani objem 480 litrů není k zahození.

Šest válců v řadě

Litrový výkon jde nahoru, takže tam, kde byl v minulosti potřeba šestiválec, už dnes na stejná čísla stačí čtyřválec. Sametově hladký chod šesti válců uložených v řadě si tak můžete dopřát jen u M340i, nebo se naplno odvázat v M3. Výkonový rozptyl je to ohromný, vždyť čtyřválcová 330i má dost slušných 258 koní, M340i mnohem lépe znějících 374 koní a M3 až 510 koní.

BMW M340i First Edition

Nakonec se tak M340i jeví jako zlatá střední cesta. Ovšem jen do chvíle, kdy zatoužíte po pohonu zadních kol nebo snad manuální převodovce. Nic z toho M340i mít nemůže, na rozdíl od M3. Je to pochopitelně tím, že pro většinu kupujících právě kombinace čtyřkolky s automatem představuje ideál, a fajnšmekři půjdou rovnou za tím nejlepším.

Na papíře vypadá M340i velmi schopně, stovka za 4,4 sekundy a maximálka 250 km/h. A to jen kvůli tomu, že tady zasáhne elektronický omezovač. V reálném světě tak pocitově nepojede o moc pomaleji než předchozí M3.

A je docela jedno, jak rychle jedete, těch 500 Nm dokáže s autem pořádně zahýbat prakticky v libovolné rychlosti. Kupředu se trojka dere dychtivě a obdivuhodným způsobem nabírá rychlost za nezaměnitelného ryku řadového šestiválce. Výfuk s filtrem pevných částic možná trochu ubral na volume, ale není to nic, co by nevyřešilo pár křížků v katalogu dílů M Performance.

BMW M340i First Edition

S motorem je spojená automatická osmistupňová převodovka ZF, kterou v Mnichově vždycky uměli špičkově naladit, a tady tomu není jinak. Nevyláme si zuby při rychlém podřazování a ví si rady i v automatickém režimu. Díky tomu má celé pohonné ústrojí minimální prodlevy na pokyny z řídícího pracoviště, což je u sportovního auta základ. Mimochodem, i když je to čtyřkolka, primárně jsou pořád poháněna zadní kola, takže má trojka hodně zadokolkový projev a k pohození zadkem ji nemusíte moc přemlouvat.

Ve světě mimo závodní okruhy je M340i neskutečně schopný a rychlý stroj, a to i díky podvozku. Ten má o 10 milimetrů nižší světlou výšku ve srovnání s klasickou trojkou a nepostrádá speciality typu proměnné tuhosti tlumičů v závislosti na zdvihu nebo dodatečné hydraulické dorazy. V kombinaci s devatenáctipalcovými koly a nízkoprofilovými pneumatiky je podvozek hodně tuhý. A i při běžné jízdě hodně napružený, ve městě vás dost naklepe, a to i v komfortním režimu podvozku.

Na druhou stranu vás ale při svižnější jízdě podvozek zahrne velkou jistotou, minimálními náklony karoserie a ohromnou stabilitou ve vysokých rychlostech. Řízení by ale mohlo poskytovat lepší zpětnou vazbu, o chování předních kol se toho skrz tlustý věnec zkrátka moc nedozvíte.

BMW M340i First Edition

A abych nezapomněl zmínit spotřebu, tak v klidném tempu se dokáže motor pohybovat za 8 litrů, při svižnější jízdě počítejte se spotřebou okolo 12 litrů.

Závěr a cena

BMW pořád nezapomnělo recept na dobře jezdící sedan, jen si musíte vybrat ty správné ingredience. Přesně ty má v sobě verze M340i v čele s řadovým šestiválcem. Má spoustu výkonu a i když je to stálá čtyřkolka, svým naladěním ctí pohon zadních kol. Ve speciální edici First Edition přihazuje skvělý vzhled a unikátní interiér.

Oproti základní verzi 318i vás ovšem provedení M340i bude stát zhruba dvojnásobek, minimálně pak 1,6 milionu. A to jste se ještě ani nestihli mrknout do seznamu příplatkové výbavy. Nemluvě o téhle specialitce, která vás přijde na 2,5 milionu. Výjimečnost má zkrátka svoji cenu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]

Typ vozu:,Nový

Značka:,BMW

Typ:,M340i xDrive

Motor:,zážehový řadový šestiválec

Objem válců:,2998 ccm

Plnění motoru:,přeplňování turbodmychadlem

Palivo:,benzín

Pohon:,všech kol

Výkon:,275 kW/374 koní při 5500 – 6500 ot./min.

Točivý moment:,500 Nm při 1850 – 5000 ot./min

Zrychlení 0–100 km/h:,4.4 s

Maximální rychlost:,250 km/h

Převodovka:,osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (l/100 km):,9.2 / 5.8 / 7.0

Emise CO2:,160 g/km

Objem nádrže:,59 litrů

Délka:,4713 mm

Šířka:,1827 mm

Výška:,1440 mm

Rozvor:,2851 mm

Pohotovostní hmotnost:,1670 kg

Objem zavazadlového prostoru:,480 litrů

Ceník:,ke stažení zde

[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru